Annonce

Per Michael Jespersen

Politikens opinionsredaktør

Debat 28. jan. 2012 KL. 13.00

Domineres medierne af røv og nøgler?

Jeg er træt af generaliseringer om danske mediers forfald

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Medier
Kultur
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Per Michael Jespersen
Per Michael Jespersen er Politikens opinionsredaktør. Han er uddannet cand.scient.pol.

Suzanne Bjerrehuus skrev i forgårs en bagsideartikel i Ekstra Bladet om ’dum – dummere – danske medier’.

Her er hun deprimeret over medierne, som »i fordummelsens tidsalder« domineres af »røv og nøgler«. Og hun giver eksempler på den fremvoksende overfladiskhed: ’Holgers redningshund er død’, ’Sienna Miller er gravid’ og ’De gigantiske bryster besøger Danmark’.

Og ja, Bjerrehuus har da en pointe. Der er masser af lort i danske medier. Mere end nogensinde.

F.eks. fik jeg aldrig set den episode af TV 2-programmet ’Mormors bordel’, hvor Suzanne Bjerrehuus ifølge teaseren i Ekstra Bladet »overværer et blowjob« og er så »tæt på en prostitueret, der knalder en sexkunde, som man overhovedet kan komme«.

O.k., der er masser af røv og nøgler i danske medier. Men der er også så meget andet. Og mere end nogensinde.

Per Michael Jespersen

Men jeg er også træt af generaliseringer om danske mediers forfald – uanset om de kommer fra konservative fruer eller fra kulturradikale og venstresnoede forfaldstænkere.

For samtidig med alt det overfladiske crap, der sprøjtes ud over os, er der også en anden sandhed: at der aldrig har været mere kvalitet og politisk debat i danske medier, end der er i dag.

Personligt har jeg svært ved at se, at det skulle være udtryk for røv og nøgler, at jeg dagen lang kan blive præsenteret for kvalitetsjournalistik og debat og analyser via TV 2 News, P1, TV-avisen, TV 2 Nyhederne, Horisont, Debatten på DR 2 – ja, lige indtil jeg slukker for Deadline sen aften. Sådan var det altså ikke for tyve år siden.

Som debatredaktør har jeg også svært ved at se forfaldet i, at antallet af debattører vokser markant. En avis som Politiken får flere debatindlæg end for ti år siden, og det er sket samtidig med, at debatten er eksploderet på nettet med blogs, Facebook, netaviser etc.

Det er vel heller ikke røv og nøgler, at det i danske medier er sådan – i modsætning til i England, Sverige, Tyskland etc. – at helt almindelige mennesker kan sætte dagsordener? Og gør det.

Tag bare den 22-årige studerende Sofie, som forleden sendte et debatindlæg. 100.000 læste det på nettet, endnu flere i avisen, 2.000 skrev kommentarer, hun blev hevet rundt til Deadline og andre medier. Det var nedefra og op-debat.

LÆS INDLÆG»Jeg er træt af at have en dårlig dag hver dag«

Eller er det »fordummelsens« sejr, at vi i Danmark har en særlig evne til at fokusere vores offentlige debatter, så vi diskuterer det samme på samme tid?

I 00’erne var det det multikulturelle samfund og Velfærdskommissionen. Og nu er det krisen og de mange uden for arbejdsmarkedet.

Hvis den verdensberømte tyske sociolog Jürgen Habermas, som for 50 år siden skrev bogen ’Den borgerlige offentlighed’ om vigtigheden af en levende demokratisk, politisk debat, kunne læse og forstå dansk, ville han smile. Og til dem med hængende mundvige vil jeg bare sige: Læs en avis fra 1980’erne og fortæl mig, om du stadig tror på forfaldet.

O.k., der er masser af røv og nøgler i danske medier. Men der er også så meget andet. Og mere end nogensinde. Det kaldes polarisering. Og det er måske dén, vi skal til at tage en stor debat om? Heldigvis har vi medierne til det.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

28. JAN

Kvalitietsjounalistik?

TV2 News og TV 2 kalder du for kvalitetsjournalistik??? For mig repræsenterer de 2 kanaler en dansk udgave af Fox News. Borgelige politiske propaganda. Det virker som om drejebogen er skrevet af Venstres Pressetjeneste mens den kunstnerisk udførelse sikres af utallige tidligere borgelige spindoctorer, politikere og kommentatører. Hvis de 2 kanaler udelukkende var finansieret af reklameindtægter vil det også være ok bare at slukke for TV'et. Men jeg er tvunget til at betale for det gennem min TV pakke om jeg vil eller ej. Det er ikke ok!

Jeg har intet imod borgerlige synspunkter per se. Læser selv The Economist hver uge. Det jeg efterlyser er en mere afbalanceret og nuanceret dækning.

Til gengæld, er det rigtigt at borgerne er blevet meget mere aktive med at deltage i diverse debatter og blogs på internetet. Jeg tror også at det er godt at Politiken nu kræver registrering af kommentatører. Måske bliver vi endelig fri for at læse 'Poul Poulsen' spamme alt fra kløkken 00.08 og frem.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (8)
29. JAN

Svar: Kvalitietsjounalistik?

Jeg tør vædde med at du aldrig har set Fox News.

Men fortæl endelig hvad præcis det er, der gør Simi Jan, Rasmus Tantholdt, Lotte Mejlhede, Poul Erik Skammelsen, Svenning Dalgaard osv osv (listen er jo alenlang) så ringe, borgerlige, venstre-spinnende og Fox-agtige?

Og endnu mere spændende kunne det være at høre, hvad der præcist kvalificerer "Presselogen" eller "Kulturen på NEWS" til at være borgerligt, Fox-agtigt og styret af Venstres pressetjeneste?

Ift TV2/TV2 News og din TV-pakke, så er du vel godt klar over det er en sag mellem dig og din TV-udbyder, evt din antenneforening, ikke noget du er "tvunget" til, ikke? Hvem tvinger dig?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
29. JAN
Anne Grete Hansen | Pens. økonom

Habermas ville smile?

Enig med de to tidligere kommentarer. At du vælger at citere Bjerrehuus fremfor andre, mere lødige "klummeskrivere", tja ...
Røv og nøgler er DIN overskrift. Men mange (studér blot POLs blogs) stiller alvorlige spørgsmålstegn både ved pressens og kommentatorernes rolle i et skævvredent mediebillede. For hvem er r.... og hvem er nøglen, der passer til til den? Ekspolitikere bliver kommentatorer, journalister stiller op til folketinget, afsatte spindoktorer udlægger teksten for folket såvel på TV som i aviser. Ritzau sprøjter dårligt researchede historier ud, som alle medier lige fra Fox til Kr. Dagblad kritikløst gengiver o.s.v.
Du henviser til TV. Oftest dåsenyheder, godt afprøvede "eksperter", selvpromoverende studieværter, valgudsendelser med cheerleaders, 3 døgns dobbeltdækning med "analyser" af et royalt jubilæum (selv Lidegaard kunne ikke nære sig). Læs POLs blogs et par år tilbage og se, hvor journalistikken halter og hiver debatniveauet ned.
Habermas ville græmme sig!

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)
28. JAN

Du er helt galt på den PMJ, Venstre har da en massiv støtte hos de store medier.......

BT, JP, Børsen, og Berlingske Tidende er da trofaste i deres opbakning til Venstre.
At TV2, også har smidt deres lod i Venstres skål, finder jeg mere betænkeligt for vores demokrati, da mange mennesker betragter dem som neutrale, og vigtige for vores kultur.
At de vælger, at slette "uheldige" indslag med LLR, er direkte partisk, hvis det havde været HTS, så havde kørt på TV2 NEWS i ugevis.
Aktuelt er der Karsten Nonbos dumme, og udemokratiske udtalelser, som TV2 vender til en slags reklameshow, så KN næsten ender med positiv respons.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
MiB3. Josh Brolin, Will Smith og Tommy Lee Jones på plakaten for det nye kapitel om mændene i sort habit og solbriller. - Foto: pr-foto
24. maj. KL. 11.45

Anmelderne: Josh Brolin redder de gamle drenge

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning