Annonce
Annonce
Annonce

Per Michael Jespersen

Politikens opinionsredaktør

Debat 2. jun. 2012 KL. 10.00

At rejse er at svine

Hvorfor flyver hele den kreative klasse på ferie, når man ved, at det er grønnere at tage toget?

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Per Michael Jespersen
Per Michael Jespersen er Politikens opinionsredaktør. Han er uddannet cand.scient.pol.

Når jeg går ud mod en gate, er jeg altid splittet.

Der er en del af mig, der glæder sig som et lille barn til ferien. Og der er en anden del, der tænker, at jeg nu skal op i det transportmiddel, som mest effektivt ødelægger klima og miljø.

Nu skal jeg snart til det igen. Familieturen går til Napoli i Italien. Med fly – naturligvis.

Hvis jeg vil pine mig selv, kan jeg gå ind på EU-miljøagenturets hjemmeside Ecopassenger.org, som kan beregne, at vores families flytur medfører et CO2-udslip, der er tre gange større, end hvis vi valgte toget. Energiforbruget er dobbelt så stort. Smog-effekten ti gange så stor.

Kald mig bare en hykler. Det er jo det, man er, når man med åbne øjne gør det, som man ved er forkert, ikke?

LÆS OGSÅHer er landene, du kan holde ferie i med god samvittighed

»Det er godt, at vi ikke har en bil, far, for så kan vi tillade os at flyve på ferie,« sagde min søn forleden. Og jeg kan jo godt se, hvad han mener.

Men det ændrer jo ikke ved hykler-far, som ikke er bedre end den skuespiller, der engang her i avisen fortalte om sin grønne livsstil, men også pointerede: »Vi dropper ikke den årlige tur til Thailand, som er vigtig for familien«.

Det er sagen sat på spidsen: Mange af os ser os selv som grønne, men når vores kerneinteresser – f.eks. familiens ferie – er truet, så må klodens tilstand vige nogle uger.

Når vores kerneinteresser – familiens ferie– er truet, må klodenstilstand vige nogle uger.

Per Michael Jespersen

Vi ’miljøbevidste’ danskere er gode til at lade klodens tilstand vige lidt.

Jeg kender f.eks. ingen, der har droppet flyrejsen af hensyn til klimaet og miljøet, og da WWF forledenranglistede nationer efter deres økologiske fodaftryk, kom danskere ind som verdens fjerdestørste forbrugere. Kun i Qatar, Kuwait og De Forenede Arabiske Emirater er de større miljøsvin end os.

Især vi fra den kreative klasse har en evne til at lade klodens tilstand vige for egne interesser – uden at indrømme det.

Vi er nemlig rigtig gode til at idealisere egne handlinger. F.eks. vil vi ikke erkende, at der kan være en modsætning mellem det at være ’grøn’ og at være ’globalt orienteret’.

Den kreative klasses ’globale adfærd og udsyn’, der ofte dækker over hyppige ture til lufthavne for at komme til konferencer, til skisportssteder, til sol og strand og til alverdens storbyer, står i kontrast til klodens behov for mindre transportarbejde. Indlysende!

Alligevel har jeg aldrig hørt globalister tale om, at nu må vi også til at rejse mindre. Droppe konferencer og holde flere møder på Skype. Eller vælge grøn transport. Som f.eks. toget.

LÆS OGSÅKøbenhavn når klimamål før tid

Men hvorfor valgte jeg og min familie så ikke toget til Napoli? Faktisk undersøgte vi mulighederne. Pris: mere end 18.000 kr.! Dobbelt så dyrt som flybilletter! Jamen, hvad sker der? CO2-udslippet er tre gange større ved at flyve, hvorfor skal det så være markant dyrere at tage toget? Non comprendo! Jeg fatter det ikke!

Start dog her, Europa! Gør det billigere at rejse med tog – og dyrere at flyve. Det er kun nye incitamenter, der kan få os til at gøre det gode.

Klodens fremtid kan man ikke overlade til menneskers spontane ’gode’ handlinger. De kommer nemlig aldrig. Så lever vi hellere med dårlig samvittighed. Vi skal puffes og tvinges. Er det ikke det, vi har politikere til?

Annoncer

Flere indlæg af Per Michael Jespersen