Annonce
Annonce
Annonce

Peter Skaarup

Medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti

Debat 29. maj. 2012 KL. 10.23

Vi må af med hashklubberne

Vi kan ikke acceptere den kriminalitet, der følger i kølvandet på hashklubberne.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Peter Skaarup
Peter Skaarup er gruppeformand i Dansk Folkeparti og partiets retsordfører.

Politiet skal have bedre muligheder at komme hashklubber til livs. Det må være konklusionen i kølvandet på de to angreb mod hashklubber, der fandt sted natten mellem lørdag den 26. og søndag den 27. maj. Begge hashklubber var kendte af politiet, men ifølge politiet selv havde man endnu ikke haft ressourcer til at lukke hashklubberne.

Vi kan simpelthen ikke acceptere den kriminalitet, der følger i kølvandet på hashklubberne, og bestemt heller ikke selve klubberne. Det er uacceptabelt, at almindelige mennesker kommer i klemme, når der pludselig bliver skudt med skarpt mod naboen, fordi vedkommende driver hashklub.

Dansk Folkeparti har i et beslutningsforslag, der netop er blevet førstebehandlet i Folketinget, bedt om at politiet får mulighed for at lukke en hashklub første gang politiet konstaterer strafbare forhold i lokalet, ligesom forbuddet skal følge den person, der ejer lokalet, så han eller hun ikke kan erhverve nye lokaler og lave hashklub her.

Jeg har tidligere i april spurgt justitsminister Morten Bødskov til, hvorfor politiet ikke har lukket de fire hashklubber, der er i Brønshøj og omegn, og jeg har netop her den 24. maj i et svar fra justitsministeren fået at vide, at politiet agtede at lukke dem, men ikke kunne redegøre yderligere på grund af polititaktiske årsager.

Nu og dengang siger politiet ellers til medierne, at de ikke har ressourcer hertil. Netop det forhold kan forebygges ved, at politiet får mulighed for at skride ind første gang, at man konstaterer, at der er en hashklub i en ejendom. Alternativet er at hashklubberne ligger der i årevis uden der er sket noget.

Jeg undrer mig over, at regeringen endnu ikke har erkende, at der er behov for skærpede muligheder for at lukke hashklubber.

Problemet forsvinder ikke af sig selv ved, at regeringen lukker øjnene for det. Almindelige mennesker risikerer at miste livet, når der er konflikter omkring hashklubberne og den lette adgang til de ulovlige stoffer frister unge til at påbegynde et misbrug. Derfor må vi ikke sidde problemerne overhørig, men skal gøre noget ved det nu og her.

Annoncer