SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Peter Skaarups tale til Folkemødet på Bornholm
Lørdag den 16. juni 2012
Kære alle sammen,
Vi kan alle sammen blive overrasket.
For en uge siden startede Europamesterskaberne i fodbold for Danmarks vedkommende. Jeg kan afsløre, at jeg inden kampen mod Holland havde gættet på, at kampen ville ende 1-1. Det var nok mere et fromt håb, end en egentlig tro på, at Danmark kunne hente point mod det hold, som for bare to år siden vandt sølv ved verdensmesterskaberne. Men vi vandt 1-0, og jeg var nok ikke den eneste dansker, der blev overrasket på den gode måde.
Men desværre findes der også andre slags overraskelser…
Efter valget i september sidste år var vi mange, der ikke havde den store fidus til en regering med Helle Thorning-Schmidt i spidsen. Vi mente ikke, at Helle Thorning-Schmidt kunne holde alle de ting, som hun havde lovet i valgkampen. Med andre ord var vores forventninger til den røde regering allerede fra start på nulpunktet, men at det skulle gå så dårligt, som det rent faktisk er sket, se det har været en overraskelse. Og en ubehagelig én af slagsen. For det er jo skidt for Danmark, at vi har en regering, der er så handlingslammet og, for nu at sige det med en jysk underdrivelse, ringe, som det er tilfældet her.
Regeringen startede sit liv med forhandlinger på et luksushotel med det mundrette navn Crowne Plaza Copenhagen Towers. For dem af jer, der ikke har set hotellet, kan jeg fortælle, at der er tale om en bygning, eller snarere et tårn, der er ikke mindre end 85 meter højt. Den røde regering blev altså født i et elfenbenstårn, og den er aldrig kommet ned derfra.
Helle Thorning-Schmidt, Margrethe Vestager og Villy Søvndal har nemlig alle det til fælles, at de er ligeglade med almindelige danskere. De interesserer sig mest for nøgletal og leflen for EU, og de er aldrig kommet ned i øjenhøjde med befolkningen.
Tag nu for eksempel Bornholm. Hvad har regeringen gjort for Bornholm? Har man som bornholmer indtrykket af, at man fylder så meget som et knappenålshoved i ministrenes bevidsthed?
For nyligt blev der på Christiansborg forhandlet om den såkaldte udligningsordning. Det er den ordning, som indebærer, at de såkaldte rige kommuner, giver penge til de kommuner, der ikke har så meget at gøre godt med. Dansk Folkeparti tilbød regeringen at være med i en omfattende reform, men det ville Margrethe Vestager ikke være med til. For det var slet ikke meningen, at der skulle omfordeles så mange penge. I stedet indgik regeringen en lille aftale med Enhedslisten, som endda jublede over denne aftale. Sandheden er, at Enhedslisten kunne have sikret flere penge til for eksempel Bornholm, men da Margrethe Vestager snød Enhedslistens forhandlere, blev det ikke sådan.
Jeg ved også, at faldefærdige og grimme huse er et stort problem her på Bornholm. Det har regeringen handlet konsekvent på ved straks at nedlægge nedrivningspuljen. Det giver sig selv, at Dansk Folkeparti gerne ville have fortsat nedrivningspuljen.
Men i Dansk Folkeparti vil vi mere end det!
Helt konkret vil vi fremsætte beslutningsforslag om, at alle ikke-brofaste øer, og det er jo blandt andet Bornholm, skal fritages for fragtafgift på transport af varer. Desuden vil vi fjerne moms på hoteller og på restaurationer, og det siger sig selv, at det er noget, som kommer en turist-ø som Bornholm til gode.
I kender måske historien om lille Hans, der straks begynder med at græde, da moderen fortæller, at de skal til Bornholm på sommerferie. ”Jamen, lille Hans dog”, siger moren, ”hvorfor græder du?”. ”Fordi de er kannibaler på Bornholm. De vil spise os”, snøfter lille Hans. ”Sikke da noget sludder”, siger moren, ”hvor har du da det fra?”. ”Fra min lærer. Han siger, at de lever af turister på Bornholm!”.
Nå, spøg til side. Det er måske så meget sagt, at Bornholm lever af turister. Men fakta er, at cirka 600.000 turister hvert år besøger denne dejlige ø, og det betyder en meromsætning på cirka 1,3 milliarder kroner. Det er mange penge, men hvis vi gør rammerne bedre for turistindustrien, ja, så er der alle muligheder for at trække flere turister til Bornholm. Og det betyder naturligvis mere gang i erhvervslivet og flere arbejdspladser til bornholmerne.
Dansk Folkeparti vil også arbejde for, at statslige arbejdspladser skal placeres andre steder end lige i København, Aarhus eller i en anden af landets større byer. For os er det nemlig ikke nogen naturlov, at statslige arbejdspladser skal rykke fra landdistrikterne og hen til steder, hvor der i forvejen er mange arbejdspladser. Aktuelt lukker Forsvaret lyttestationen på Dueodde, og det betyder, at 17 arbejdspladser forsvinder her fra Bornholm. Det er sådan, at staten i dag er arbejdsgiver for cirka 500 færre bornholmere end i år 2000, så udviklingen går altså den forkerte vej. Det skal vi have gjort noget ved.
Men det er også vigtigt at sørge for, at erhvervslivet har gode rammevilkår, så de kan skabe værdi og arbejdspladser for øen. Hvordan håndterer regeringen så lige det? Jo, man vil indføre afgifter som for eksempel sukkerafgiften, der kommer til at koste arbejdspladser over hele Danmark. Bornholms Andelsmejeri har meldt ud, at virksomheden ikke selv har mulighed for at betale for afgiftsstigningen, og derfor vil sende den videre til forbrugerne. Hvis salget af yoghurt falder på grund af den højere pris, så må man lukke en afdeling, lyder det fra direktøren, og det betyder, at ti bornholmere mister deres arbejde. Erhvervsorganisationen Landbrug og Fødevarer vurderer, at regeringens sukkerafgift betyder, at en liter yoghurt kommer til at koste over 20 kroner. Jeg gentager, regeringens sukkerafgift betyder, at en liter yoghurt kommer til at koste over TYVE kroner. Så mon ikke salget af yoghurt falder? Jeg tror det desværre.
Jeg håber meget, at regeringen lytter til fornuft, og dropper den sukkerafgift. Som et minimum bør den i hvert fald justeres. For det virker, undskyld mit sprog, som hul i hovedet, at for eksempel frugt-yoghurt på grund af sukkerafgiften bliver afgiftsbelagt med fem kroner pr. karton, mens en liter cola bliver afgiftsbelagt med 1,28 kroner.
Det er netop den form for manglende logik, og komplette mangel på forståelse for den virkelighed, som almindelige danskere lever i, som i al for høj grad har kendetegnet regeringen.
Men, men, men, regeringen skal også roses, når der er grund til det. Og det er der i forbindelse med den trafikaftale, som regeringen har indgået med Enhedslisten og med os i Dansk Folkeparti. Det er nemlig en fornuftig aftale, der kommer hele Danmark til gode. Aftalen indeholder blandt andet en sikring af de sociale rabatter på fjernbusser, som for eksempel dem, der kører på ruten Bornholm- København. Aftalen betyder også, at det bliver billigere at køre i bus for bornholmerne. Så en enkelt lille solstråle-historie er der da plads til her i dag.
Men det er og bliver nu også blot én lille solstråle-historie. For der er mangt og meget, som regeringen har gjort galt, eller som slet og ret sejler.
Og så har jeg slet ikke nævnt alt bøvlet i og med EU… Men mon ikke den næste taler, Dansk Folkepartis medlem af Europa-Parlamentet, Morten Messerschmidt, kommer lidt ind på det? Det tror jeg.
Hermed vil jeg ønske jer alle et godt årsmøde! Jeg håber, at I alle får nogle hyggelige stunder, nogle gode debatter og hvem ved, måske nogle af regeringens ministre går hen og bliver klogere af dette Folkemøde. Vi kan kun håbe på det. Men det virker helt ærligt mere realistisk at håbe på, at Danmark vinder 6-0 over Tyskland i morgen…
Tusind tak for ordet!
Flere indlæg af Peter Skaarup
- Det danske samfund skal ikke spilde ressourcer på kriminelle udlændinge 17. maj 17.41
- Regeringen må komme de nødstedte dagpengemodtagere i møde 08. maj 07.15
- Fagbevægelsen bør ophæve ægteskabet med Socialdemokraterne 01. maj 07.43
- Så kom det længe planlagte regeringsindgreb vendt mod lærerne 26. apr 10.51
- Regeringen har indset, at regeringens politik har været forkert 22. apr 12.36
Læs hver dag
- 19. maj
- 19. maj
Dagens tegning
TEGNING Fra de varme lande
-
TEGNING Klædt på
-
TEGNING Færdigt arbejde
-
TEGNING Dominoeffekt
-
TEGNING Loft
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 5600 kr.
Alm. pris 6200 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr