Annonce

Peter Mogensen

Mogensens meninger om dansk politik

Mest kommenterede seneste måned:
Er Sass Larsen Jesus? 44 kommentarer
Debat 5. feb. 2012 KL. 10.00

Tør Thorning give boligskatten comeback?

Både Løkke og Thorning-Schmidt har brug for pengene i boligskatten. Hvem blinker først?

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Skatteforhold
Lovgivning
Økonomi
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Peter Mogensen
Peter Mogensen er direktør i Fonden Kraka.

Så kører den igen - sangen om boligskatten.

Dens comeback står for døren. Eller gør den? Jeg tror det ikke. Dertil ser den politiske manege broget ud. Der er dog for første gang længe et vindue åbent.

Politikerne mangler penge, og de laveste frugter er for længst plukket.

Og Thorning-Schmidts kommende skattereform kan kun vedtages over midten, hvorfor et old school nattesæde i Finansministeriet potentielt kan føre til et klassisk ’tyv om natten’-forlig mellem rød og blå, hvor de deles om tævene fra vælgerne.

Forleden på et møde i Kraka havde jeg endnu en gang lejlighed til – med vanlig fornøjelse – at diskutere boligskattens comeback på den politiske scene med nogle af landets førende universitetsøkonomer, herunder den aarhusianske professortrojka Torben M. Andersen, Michael Svarer og Nina Smith.

Vi er vist enige om substansen – at boligskatten sagligt set atter må indtræde blandt de aktive skatteredskaber, helst nu, som en del af en ny skattereform, der langsomt indfases.

Men vanen tro var vi ikke helt enige om, hvorvidt det er en god idé at presse på med budskabet om boligskattens comeback, hvis den alligevel ikke har nogen politisk gang på Jord.

Er tiden ikke brugt bedre på andre mere realistiske kampagner?

Vi har et Folketing, der i den grad er skræmt af vælgerne, og som gennem alle årene har sagt, at boligen er fredet. Så langt har jeg stået på, at energien bør lægges der, hvor et resultat er realistisk.

LÆS OGSÅBoligskatternes ånd er igen ude af flasken

Heroverfor mener professortrojkaen, at det lange, seje træk omkring eksempelvis justeringen af efterlønnen, som Velfærdskommissionen med Torben M. Andersen i spidsen promoverede, netop viser, at deres seje kampagne giver mening. Et argument, som er svært at skyde helt ned.

Og måske er professortrojkaens nummer endelig ved at komme ud på rouletten, hvad angår det seje træk om boligskatten?

Vi har et Folketing, der i den grad er skræmt af vælgerne

Peter Mogensen

I ugens løb gik organisationen Landbrug & Fødevarer på banen med et krav om, at boligskatten skal inddrages i forhandlingerne om den kommende skattereform. Landmændenes udspil fik dog ikke Venstres skatteordfører – Torben Schack Pedersen – til at ryste på hånden: »Regeringen må spille ud, så ser vi«. Herfra er det mest politik.

Det trækker op til en ny skattereform på Christiansborg. Flere skal kunne mærke, at de arbejder, hvorfor der desperat søges efter penge til at give de forjættede skattelettelser. I manglen på oplagte steder at skrue op ligner boligskatten i de fleste økonomers øjne, hvad der svarer til en klump råt kød for en sulten løve.

Men blandt de folkevalgte er det nok kun de radikale, der tør true boligejerne direkte. Partiet er som altid ikke småligt optaget af, hvilke marginale vælgervandringer deres politiske synspunkter udløser.

Vestager kan jo, som den eneste, gå i regering med begge sider af tinget. Men statsministeren har ikke den luksus. Hun kæmper med historisk lave meningsmålinger – 22-23 procent.

Oppositionsleder Løkke er lige så bekymret for at genere nogen som helst, hvilket i den grad blev illustreret i ugen, da hans ældreordfører Eyvind Vesselbo kritiserede Margrethe Vestager, da hun foreslog, at kommunerne skal tvinge de ældre til at betale for robotstøvsugning.

Noget af en U-vending, siden dengang Løkke som statsminister højlydt anklagede de røde for økonomisk overbud. Man skulle tro, at valgkampen var skudt i gang, hvilket er dårligt nyt for tilhængerne af boligskattens comeback.

LÆS OGSÅVestager trodser OECD: Boligskatten er fredet

Boligskattens videre skæbne vil afhænge af meningsmålingerne til efteråret og boligmarkedets temperatur.

Peter Mogensen

Sandheden er, at både Løkke og Thorning-Schmidt har brug for pengene i boligskatten, men at de er låst i ’hvem blinker først’-spil. Men alligevel kan de utrættelige fortalere for boligskatten måske stå til gevinst.

Som led i en skatteomlægning, hvor også topskatten sænkes (sagde nogen marginalskat på 50 procent?), kan Løkke måske overtales til at bære vælgernes vrede sammen med Thorning?

Ved et old school politisk studehandels-nattesæde-’tyv om natten’-forlig på Borgen. Boligskattens videre skæbne vil afhænge af meningsmålingerne til efteråret og boligmarkedets temperatur.

Står Thorning-Schmidt lidt stærkere, og har Løkke stadig et højt tal, vil jorden for forlig være gødet maksimalt.

Hvad boligmarkedet angår, tænker både en ’løftebrudsplaget’ Thorning-Schmidt og Løkke, at det måske er en ringe trøst for vælgerne, at boligskatten først indfases i 2016, når de lige har mistet 40 procent af deres friværdi.

De politiske odds for en succesfuld manøvre er alt i alt mistrøstigt lave, hvorfor der – positivt udlagt – fortsat er brug for bl.a. professortrojkaens stædige kamp.

I mellemtiden vil denne skeptiker også bruge tiden på at afsøge andre veje. God søndag.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

05. FEB

Hvis hun tør, er hun sej.

Hvis man kan forestille sig at Margrethe vestager mener hvad hun siger.
Og Helle Thorning mener hvad hun siger.
Så er der et flertal der vil hæve boligskatten for ejerboligen.
Ellers siger de ikke gang på gang, i denne valgperiode rører vi ikke boligbeskatningen.
Men så begynder det at blive svært.
Hvis man kan lave en intelligens måde at ændre på boligskatten på, vil det være de der tør, der vinder næste valg.
Boligskatten for et almindelig parcelhus må ikke stige væsentlig.
Men jo højere værdi boligen får, jo højere procent skal boligen beskattes med.
Og størrelsen af boligen skal også være et skatte element.
Man kunne, hvis man tør, lægge et forslag frem før et valg hvor der fremgår hvordan man ønsker at angribe denne skat på.
En borgerlig regering vil aldrig røre ved skat på boligen, de er bange for den reaktion der vil komme fra boligejerne.
Alle de reformer som samfundet havde brug for har V K regeringen udskudt igen og igen. De var bange for os.

Venlig hilsen
A.Jensen

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (7)
05. FEB

Svar: Hvis hun tør, er hun sej. / en kommentar

Jeg var lige ved at lade dig efterlyse hos policen, for hvor var avisens mest vidende blogger dog blevet af. :) Tak for gensyn med dine kloge indlæg.
Både Thorning og Vestager og Søvndal tør, hvis det er nødvendigt og klogt, altså måden det gøres på efter 2016, evt. ??? Men det afhænger af flere ting. Man har jo haft skattestop på grundskyld, og værdien af egen bolig, har man ladet ligge fasfrossent fra 2001. Det er jo ikke fair, når lejernes husleje stiger, alt mens huspriserne steg, så folk kunne tjene en million på deres bolig ved grådighed og spekulation., Det må der kigges på, så det ikke sker igen. Måske, når der kommer den kommission, som skal kuglegrave finanskrisen i DK årsag, virkning og ansvar, vi bliver klogere, så man kan lave tiltag der virker. Den er jo på vej

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
05. FEB

Svar: Hvis hun tør, er hun sej.

Ja jeg har set du har nævnt mit navn i andre sammenhæng.
Og det er da glædelig at vide at man har været savnet.
Jeg har været indlagt på Rigshospitalet til en planlagt kræft-operation.
Og har haft lidt problemer med at samle mig omkring det, som ellers har været mig til stor glæde, at skrive her hos Politiken.
Men nu må verden gå videre, og vi må se at få gjort regeringens politik mere synlig, der er ikke megen hjælp at hente i medierne.
Tag nu energiforliget, ingen medier skriver om det mest tåbelige argument, det lille hus på landet med eget oliefyr.
Hvis de bruger olie for 20.000 kroner, og hvis oliepriserne bliver fordoblet inden 2020, vil det det lille hus på landet, få en regning på 40.000.
Det hørte jeg Lars Løkke i M og K ville love det lille hus og dets ejer, at han vil kæmpe for, at det vil ske.
.

Venlig hilsen
A.Jensen

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
06. FEB

Svar: Hvis hun tør, er hun sej. / kommentar

Det er jeg ked af at høre, håber du kommer gennem det på en god måde og uden for mange bivirkninger. Jeg sender de bedste og varmeste ønsker herfor.

Energiforliget, ja den med oliefyret og udsættelse. Det er nok fordi journalisterne ikke kender så meget til oliefyr, de fleste steder er det jo fjernvarme, naturgas osv.

Jeg tror blot at uanset, hvor meget regeringen kommer venstre i møde, så finder de på noget nyt. Nye krav. De vil ikke med i forlig. Jeg mener, Thorning skal skære igennem og slutte forlig med Ø, de er langt mere ansvarlige end venstre. Og det skal de gøre, hvor de kan, sætte V udenfor indflydelse, lave aftaler med alle andre, indtil de lærer at opføre sig ordentligt. De ter sig som børn, så behandl dem som børn.

05. FEB

268 skatter og afgifter lusket ind af bagvejen EVS.

Voldby, der var "skattestop" påstod V, kun blev det ophævet og genfremstillet/vedtaget løbende som det passede i venstres politiske kram. Man kaldte det omlægninger.
Fedtafgiften f.eks er jo en VKO vedtagelse, som videreføres af den nye regering, de 3% takststigninger på DSB er også fra den tidligere regering, som den nye har fortsat. Pengene manglede jo langt mere end forventet i kassen 14 milliarder mere. Så der var 0 kr. til det man havde forventet at kunne lave, det må vente lidt længere end beregnet.
Og jo Thorning tør, hvor andre tier :) ingen tvivl om det, men en aftale er en aftale og boligskatten røres ikke i denne valgperiode.

05. FEB

Svar: 268 skatter og afgifter lusket ind af bagvejen EVS.

Hej Helle Walther
Jeg håber du har ret,men så må man finde pengene et andet sted, for der er ingen tvivl om at der bliver brug for dem.
Det ser godt nok ud til at krisen er ved at drive over, det tyder de nye tal fra USA på, det kan man da vist kalde timing op til valget , Obama kan ikke tabe det valg.
Hvis din "Spådom" skal gå i opfyldelse, så kan man håbe at Tobinskatten kommer, og det er der jo meget der tyder på. .

05. FEB

NEJ

Boligskatten blir´ikke rørt i denne valgperiode, det tør jeg godt æde søm på, gør regeringen det alligevel er den færdig, helt færdig, men efter valget jo.

12. FEB

Svar: NEJ

Hvorfor skulle regeringen være færdig
Husejer af i dag er dem der skylder mest hvis ikke alt
Indfør straks 20 % skat ved gevinsten af hus salg det ville være helt i tråd med at vi andre betaler skat på alt andet så hvorfor denne fritagelse på hussalg

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce

Flere indlæg af Peter Mogensen

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning