Annonce

Peter Mogensen

Mogensens meninger om dansk politik

Mest kommenterede seneste måned:
Er Sass Larsen Jesus? 44 kommentarer
Debat 12. feb. 2012 KL. 10.00

Betalingsringen er Villys chance for at gå

Flere forhold peger på, at en SF-exit fra regeringen ville være et klogt valg.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
4
Emner:

Kommuner og regioner
Klima og miljø
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Peter Mogensen
Peter Mogensen er direktør i Fonden Kraka.

Igen og igen sejler regeringen på nærmest ’Titanic’-lignende skær i den stadig mere ulykkelige sag om betalingsringen.

Og hele Christiansborg er snart ét stort spørgsmålstegn og spørger, hvorfor Thorning-Schmidt, Vestager og Søvndal dog vælger at tage så mange tæsk på en sag, som selv den røde bloks bilkørende vælgere (Megafonmåling fra Kraka) er imod.

Har SF reelt truet med at forlade regeringen? Klynger SF sig stædigt til ’ringen’, idet partiet er pinligt opmærksom på, at den er den eneste synlige storpolitiske SF-mærkesag i hele regeringsgrundlaget?

Man truer sjældent med at gå, men med at blive. Men prisen for ’ringen’ kan vise sig at blive ufattelig høj for den pressede regering, hvad den underligt nok ikke har forstået. Den kolde analyse er nu, at tænker Søvndal på sig selv, kan han umuligt forlade sit regeringsprojekt uden selv at gå.

Tænker han på partiet, må han allerede nu sande, at projektet bare ikke er faldet ud til SF’s fordel, hvorfor han bør tage konsekvensen.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt har endnu en gang bandet betalingsringen langt væk, da hun på sit pressemøde i tirsdags ikke kunne huske, om der står ’cirka’ eller ’højst’ i regeringsgrundlagets passus om det provenu, som betalingsringen skal indbringe.

Selv om SF ikke direkte truer med at gå ud af regeringen, peger flere forhold på, at dette måske er det klogeste.

Peter Mogensen

Statsministeren blev latterliggjort. Og ugerne går. Regeringens vægelsind er blevet udstillet, idet lovforslaget skulle være fremlagt for længst. Christiansborg lugter regeringskrise, og tilsvarende mediehetz er vel kun blevet finanssektoren til del ved krisens start.

Hvorfor er det så svært at få sagen afklaret, givet at tiden ikke arbejder for regeringen? Hvorfor kan man ikke kalde det en ’hastesag’ og ’lande ringen’ såvel placeringsmæssigt som provenumæssigt, således at SF oplever en vis largesse fra de to øvrige regeringspartiers side? Hvem trækker tiden? Se svaret sidst i teksten.

Selv om SF ikke direkte truer med at gå ud af regeringen, peger flere forhold på, at dette måske er det klogeste. For taler tre ting. Der er ikke mere synlig SF-politik i regeringsgrundlaget. Og regeringsgrundlaget er af gode grunde blevet en hellig bibel for regeringen, idet den ikke er enig om ret meget i udgangspunktet.

For det andet vil SF herfra kun opleve, at det ene forlig over midten efter det andet vil give Enhedslisten vind i sejlene. Johanne Schmidt-Nielsen vil igen og igen sidde med sine venlige dådyrøjne og kritisere Søvndal for at svigte de svageste. De stærke radikale vil arbejde over midten, jf. klimasagen – og det bliver dyrt for SF.

For det tredje tvinges partiet igen og igen til at være loyalt over for en politik, som man dybest set ikke deler. Som tilfældet er med skattereformen, kæmper man af al magt med at frame denne i forhold til det arbejdende folk.

Men blækket vil ikke være tørt på den politiske skatteaftale, før medierne bringer beregninger om, hvem der tjener mest på reformen: bankdirektøren eller kassedamen. Med den krævede topskattelettelse; gæt, hvem der vinder?

Indsatsen på kontanthjælpsområdet, førtidspension, trepartsforhandlinger vil heller ikke gøre nogen SF’er glad. Det, som taler for at blive hos Thorning-Schmidt og Vestager, er to forhold. SF er kommet i regering for første gang.

Så længe SF er i regering, er Möger en del af løsningen. Går de ud af regeringen, bliver han en del af problemet og syndebuk.

Peter Mogensen

Og magten udøves faktisk af diverse ministre. Ida Auken maser – som en af de bedste SF-ministre – på med vanlig gejst i sit Miljøministerium. Pia Olsen Dyhr gør det vel o.k. som landets eksportambassadør. Og den barselsramte sundhedsminister, Astrid Krag (og stedfortræder Pia Olsen Dyhr), er overraskende ikke kommet i totalt uføre i den svære sundhedssektor.

Det tager tid at blive et ægte magtmenneske, og hvis flere SF-ministre (bl.a. Søvndal selv og Ole Sohn) nærmest virker, som om de har dårlig samvittighed, når de ankommer til deres ministerkontorer, så er det – efter 52 år hængekøjen – vel ikke så mærkeligt.

Søvndal har satset hele butikken på regeringssamarbejdet. Går han ud af regeringen, går han som formand. Og sammen med ham går bl.a. Thor Möger, hans lysende håb, som ikke er nogen sællert internt i SF. Så længe SF er i regering, er Möger en del af løsningen.

Går de ud af regeringen, bliver han en del af problemet og syndebuk. Og hvem skal tage over? Af de unge SF’ere er det kun Ida Auken, som har en folkelig profil, der kan samle stemmer.

Det forhold, at en exit fra regeringen indebærer en exit for Søvndal selv, besvarer det indledende spørgsmål om, hvorfor betalingsringen trækker ud: Thorning-Schmidt og Vestager ved, at de kan presse Søvndal, uden at det får parlamentariske konsekvenser.

Og lige nu vil – ikke mindst de radikale – hellere lege kattens leg med musen end arbejde på at få regeringen videre. Så grum (og ulogisk) er politik også.

God søndag.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

12. FEB

Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig.

Hold nu din vinterferie Mogensen, og slap af. Trængelseringen kommer, når den er færdigbehandlet hos Corydon og Thor M.P. og det bliver i uge 9. Hellere have bøvlet før fremlæggelse af lovforslaget end efter. Ting tager tid. Og den skal stå der i 2014, så to uger mere, gør hverken fra eller til ej heller hos SF. Den tidligere regering havde jo også sager, der trak i langdrag uden I gik i selvsving som nu.
Hvorfor så ophidset, hvorfor sådan et hastværk, I er jo modstander af den, så hvad er jeres formål alle i klogeåger med at hidse jer sådan op. Senest i dag med Hans Engell, der i voldsom retorik reklamerede gratis for sin avis på NEWS.
Nu ved du jo godt PEM, at har man været rigtig hårdt arbejdende i lang tid, så kan der smutte et ord, man kan huske galt, at I så vælger at fokusere på så latterlig en ting, siger da mest om jer kommentatorer end om statsministeren. Hun har beklaget, men du og dine kolleger fortsætter, I er svære at tage seriøst efterhånden OG. SF bliver i regeringen!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (17)
12. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig.

Selvfølgelig kommer betalingsringen. Ikke fordi det er en god idé for samfundet, men fordi man er nødt til at holde SF inde i regeringen.

Det undrer mig, at du ikke kan se hvor pinligt det er, at statsministeren ikke kan huske aftalerne fra regeringsgrundlaget. Det er meget lidt statsmandsagtigt, og det vækker uro med sådanne fadæser. Der var selvfølgelig ikke tale om en "smutter", hun havde simpelthen ikke check på sin paratviden. Den type fejl må bare ikke ske for en statsminister.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (2)
12. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig./ svar til Helle W.

Er du blot sarkastisk, eller mener du virkeligt kære når du skriver det?

Uanset hvor stresset og forvirret du har følt dig, på arbejde, håber jeg, at du aldrig har glemt, hvor du har parkeret dine børn.

Det havde HTS i overført forstand på sit pressemøde, og det kunne vi jo alle overvære.

Da jeg, modsat du, ikke har noget ønske om at blive personlig i mine kommentarer, skal jeg venligst undlade at kommentere dit debatniveau.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
12. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig. /KP

Jeg mente det faktisk venligt med kære KP, Og PEM kender mig,og ved jeg både kan rose, rise og være sarkastisk.
Jeg mener ikke, jeg er personlig, svarer dig blot, som du selv lægger op til. Hvis man skal hænge sig i det, de fleste vil kalde minipeanuts.., om man siger ca. 100 kr eller højst 100 kr, det giver altså ikke den store forskel, og kan aldrig sammenlignes med, at man glemmer et barn. Vi ser nok verden meget forskelligt, så lad os blot konstatere det. Er blot glad for, du ikke er min chef.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
12. FEB

Keld Petersen, jeg er da i det mindste glad for at det ikke er dig og partiet Venstre der regerer landet længere.
Venstre har haft chancen for at indføre en begrænsning af trafikken i København, men de har ladt sig skræmme af vælgerne.
Venstre har haft muligheden for at regerer landet men de har ladt sig skræmme af vælgerne.
Venstre lefler for de 140.000 der kører i bil ind til København, men da Venstre ikke har den store vælgertilslutning i København, er de ligeglade med de 6-700.000 der bor i København.
Og medierne gør ligeså, de lefler for de som bliver ramt af afgiften, men er ligeglade med alle de som lider under den store trængsel der er i hovedstaden.
Hvorfor er der ingen der tager parti for de mennesker der har valgt at leve deres liv i vores hovedstad.
Det er en skændsel at læse aviserne og opdage den skævvridning medierne giver denne debat om denne nødvendige trængselsring.

Venlig hilsen
A.Jensen

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
12. FEB

Jeg tror virkelig ikke, debattøren, HW, kan se forskellen på ca. og højst.

Og det besværer jo debatten.

Som Anders Langballe sagde kan "højst gå fra 4 kr. til 2 milliarder kr.", mens ca. vel betyder 1,8 til 2,2 milliarder. Sådan ca. :-)

Kære KP.
Jeg kan fraråde, at du indlader dig på debat med denne debattør om vores statsminister.

Problemet er så bare, at denne er vores "chef".

13. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig. / A. Petersen

Det er jeg helt sikker på A. Petersen, at Keld godt selv kan afgøre uden dine " gode" råd.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
13. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig. / svar til helle W

Det er imponerende at du, på baggrund af mine tre enkle påstande, kan udtale dig om mit debatniveau og forestille dig en hypotetisk situation, hvor du ville være ked af det, hvis jeg var din chef. Kan du heller ikke lide farven på mit slips?

Du har stadig ikke fattet det?

Min kritik af HTS går ikke på udtalelsen: Ca. eller højst 2 milliarder kr. men derimod på,
at hun indkalder til et pressemøde og er uforberedt på, at journalisterne vil spørge ind
til betalingsringen. En emne der ellers har været rødglødende i den sidste tid. Hun havde tydeligvis forventninger om spørgsmål til sit kommende besøg hos Obama. Da hun så bliver grebet i en faktuel fejl om indholdet af sit regeringsgrundlag, angriber hun i stedet spørgeren og antyder, at han ikke har læst på sine lektier. Det eneste formildende var hendes relativt hurtige offentlige undskyldning, efter at hun selv havde fået læst op på sine lektier. Det er jo ikke første gang hun bliver grebet i at være "dårligt orienteret".

13. FEB

Svar: Ja det er godt Mogensen, nu har vi hørt dig. /til Helle W, fortsat

En statsminister bør ikke bringe sig i sådanne situationer.

Der kan du så være enig eller uenig med mig. Det er mig ligegyldigt, men jeg kan vel forvente et ordentligt modspil fra dig. Et modspil som forholder sig til hvad jeg skriver og ikke til hvad du mener om mig.

Så vil jeg forøvrigt håbe, at den tolerance du udviser over for dine politiske venner også kommer til at omfatte dine politiske modstandere.

Venlig hilsen
Keld Petersen

13. FEB

Arne Jensen.
Nu har jeg aldrig regeret landet med eller uden venstres hjælp.

Du må imidlertid indse at Venstre er det næststørste parti i Københavns Omegns storkreds og det tredjestørste i Københavns storkreds efter valget i 2011.

12. FEB
Jan Grønlund | Forfatter

Hvorfor i al verden skulle Villy og SF forlade regeringen?

Det giver absolut ingen mening for SF at forlade regeringen med langt over 3 år til næste valg. Det er da kun, hvad det tidligere VKO ønsker. Er Mogensen allerede ved at savne VKO, når han ønsker slutningen for nuværende regering?

Der er altid forhandlinger om regeringens kurs, når der er tre partier til at afgøre det. Hvis S/SF havde rent flertal, så ville beslutningerne været anderledes. Regeringen er begrænset i sin magt, da der skal være være 90 mandater bag.

Hvorfor skal SF gøre, som blå kommentatorer ønsker det ved at forlade regeringen? Nej. SF skal gøre som nu ved at fortsætte at få så mange SF-fodspor og aftryk igennem som muligt.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (14)
12. FEB
Torben Morten Lund | cand. scient. - projektudvikler/konsulent

Halløj i Betalingsringen

Oppossionen er handlingslammet og dens korps af kommenterende klakører er så rådvilde, at der overdrives vildt for at fastholde opmærksomheden og sætte dagsordenen.
Men, indrømmet, sagen kunne nemt have været solgt bedre, således at unødig debat om teknik, beliggenhed, priser og investeringer, samt ikke mindst ringens formål: At løse trængsels- og køproblemerne stod klarere og dermed ikke inviterede til sognerådspolitik og Ole Opfinder ideer.
Bilen er en hellig ko, og man vil nødigt ændre adfærd, men det er selve hensigten med projektet. Som nu af Mogensen bliver ophøjet til et kabinetsspørgsmål! Halløj i betalinsringen!

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (12)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce

Flere indlæg af Peter Mogensen

24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning