Annonce
Debat 11. feb. 2012 KL. 15.00

Radio24syv er en stor skuffelse

Hvor blev lytterne af i al denne indforståede medieonani?

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Malene Lei Raben
Malene Lei Raben er advokat, smagsdommer og debattør.

»Jeg savner til gengæld ikke de utallige møder med P1’s chefredaktion, hvor der blev efterspurgt ’noget farligt og sjovt’ eller en lille ’fræk blonde’, som det så tit blev kaldt. Men når det kom til stykket, så gik alle i panikangst, hvis to lyttere havde klaget over, at der var blevet klippet to sekunder ud af rådhusklokkerne, eller morgenandagten var flyttet et kvarter. Tænk at have tid til at være bange for lytterne«.

Citat: Mikael Bertelsen, kanalchef Radio24syv.

MedieDanmark gik i selvsving i sidste uge på grund af en interessant korrespondance mellem dansk journalistiks grand old man Lasse Jensen og den ene kanalchef for Radio24syv, indie-darlingen Mikael Bertelsen.

LÆS MEREBrügger og Bertelsen tager pis på journalist-legende

Korrespondancen blev offentliggjort på Facebook og sidenhen refereret i diverse online-medier. Det var Lasse Jensens analyse af Radio24syvs lyttertal, som havde fået Bertelsens kropsvæsker til at koge.

Bertelsen forsvarede indigneret sin kanal og rettede skarpe skyts mod DR.

Stor var spændingen omkring indholdet af den nye kanal, der gik i luften 1. november 2011. Mangen en DR-boss sad sikkert og hyggefrydede sig ved tanken om, at projektet ville slå fejl, men jeg som potentiel lytter glædede mig faktisk ved udsigten til nytænkende radio.

P1 er præget af mange genudsendelser og lange programmer om diverse fugle og andet eksplosivt stof.

Ved premieren lanceredes en række nye og umiddelbart interessante programkoncepter anført af den københavnske kulturelle elite.

Men jeg – en velvillig optimist – er skuffet. Programmerne kører i 2-timers slot og fremstår ikke synderligt tilrettelagte, så man som lytter føler, at værten vil bringe dig igennem et emne fra A til Z.

Programmets præmis – i journalistisk tale ’et oplæg’ – virker ikke, som om den er skrevet ned. Fra det første minut i en udsendelse føler man sig som lytter på usikker grund.

Hvor blev lytterne af i al denne indforståede medieonani? Dem er der ifølge Mikael Bertelsen ingen grund til at være bange for. Eller respektere.

Malene Lei Raben

Der er trykket på ’ON’, og snakken går – præcis som på lokalradioerne over det ganske land. Lydkvaliteten er under al kritik, og programfladens syntetiske jingles, der i hårde akkorder opdeler program og nyheder, kommer abrupt som et lyn fra det blå.

Nyhedsværterne kan ikke læse op og gentager sproglige fejl fra den ene udsendelse til den næste – uden at blive rettet. Er der ingen på Radio24syv, der lytter til deres egen kanal?

Der er lyspunkter; således er jeg glad for det udenrigspolitiske magasin Globus og finansmagasinet Millionærklubben, hvor en ny type aktører og emner gør entré på radioscenen.

Med få undtagelser optræder radioens kvindelige værter i deres egenskab af at være kvinder; det gælder Iben og Mødregruppen (’De ringer vi spiller’ på pigeværelset) og Bom og Bjerkes hverdagsfeministiske radio.

Hvis man gerne vil have sine eventuelle fordomme om kvinder bekræftet, er disse programmer et godt sted at starte.

Ud over at være skuffet over indholdet og eksekveringen er jeg endnu mere skuffet over Mikael Bertelsens infantile reaktion på en saglig udlægning af radioens seertal. For hvordan reagerer Radio24syvs ledelse så på kritikken?

Jo, på ægte postmoderne manér demonterer man indholdet af kritikken ved at gøre sig morsom på et metaniveau. Således har Mads Brügger og Mikael Bertelsen ladet fremstille 1.000 T-shirts påtrykt en af Lasse Jensens replikker fra korrespondancen.

Lasse Jensen udtaler selv i den forbindelse, at »Brügger og Bertelsen jo (kan) lave en gimmick ud af alting. Men jeg synes, at hvis man har et chefjob i mediebranchen, må man kunne tage imod kritik«.

For egen regning kunne man tilføje, at Brügger og Bertelsen også kunne have valgt at bruge deres tid på at skrive manuskript til programmerne i stedet for at lancere en tøjkollektion og forklæde dårlig kvalitet som kreativ nyskabelse.

Imens er der helt, helt stille fra Radio24syvs øverste ledelse – ikke et pip fra direktør Jørgen Ramskov, nyhedschef Susanne Moll eller Berlingske Medias top dog, Lisbeth Knudsen.

Hvor blev lytterne af i al denne indforståede medieonani? Dem er der ifølge Mikael Bertelsen ingen grund til at være bange for. Eller respektere.

ANBEFALEDE KOMMENTARER

11. FEB
Emil Eiberg-Jensen | Bachelor B A (scient soc)

Radio 24 7 er kan uden videre sammenlignes med hjemløseavisen Hus Forbi

Og kvaliteten af indholdet ligger på nogenlunde samme niveau.

Jeg foreslår at staten udbetaler de involverede genier deres løn som understøttelse, og leverer radiofrekvensen tilbage til P1 hvor den hører hjemme - fra i morgen.

Det er på det nærmeste kriminelt at erstatte DR P1s dyrt producerede og ekstremt tidsakutelle vidensudsendelser fra nær og fjern, med den gang lommefilosofiske lort der kommer ud af 24 7.

Det er netop om eftermiddagen og aftenen de fleste seriøse kunstnere, intellektuelle, landmænd, fiskere, chauffører, funktionærer, politikere og unge studerende oftest har tid og lejlighed til at høre DR P1s radiobårne udsendelser der altid er lavet at højtuddannede radiojournalister og tilsvarende faguddannede videnskabsfolk - fra DK eller fra udlandet.

DR P1 aften er en af de vigtigste forudsætninger for en velorienteret og veloplyst befolknings velfungerende demokrati.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (12)
11. FEB
Claus Sønderkøge | Pens. økonom

Svar: Radio 24 7 er kan uden videre sammenlignes med hjemløseavisen Hus Forbi

Det er vist helt nyt for Danmarks Radio.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
11. FEB

@Emil. P1 har da stadig sin radiofrekvens.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
12. FEB
René West | Brokkehoved

Har du nogensinde læst Hus Forbi?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
12. FEB
Emil Eiberg-Jensen | Bachelor B A (scient soc)

René West.

OK jeg indrømmer at artiklerne i HUS FORBI er fuldt på højde med de landsdækkende aviser.

Min pointe er at HUS FORBI altid beskæftiger sig med et ret begrænset, og ofte problematisk udsnit af virkeligheden, set i forhold til landsdækkende aviser.

Radio 24 7 nosser rundt i sumpede område mellem let underholdning og banal eftertænksomhed.

Interessant 1 gang men så hellere ikke mere.

12. FEB
Bjarke Hansen | Pens. Cand Still. mont og meget andet.

Det var da en ualmindelig grov vurdering af Hus Forbi

11. FEB
Allan Hilton Andersen | Filmtekster, litterær oversætter

Foreløbig rent lokalradio-niveau

At få 150 mio. om året til ideologisk radiokamp forpligter, og foreløbig har man hørt Radio Viborg i 4. potens = gys!
Det er svært at lave radio i to timer, og man bliver ikke bedre til det, hvis man ikke får kritik, og hvis man ikke kan tåle at få kritik.
Lokalradio Københavns Middeklasse er simpelthen for kedelig at lytte til.
Jeg synes, det er pinligt for Danmark som åndelig størrelse, at vi tuder af rørstrømsk lykke over i fællesskab at have givet 87 millioner til flygtende børn i Afrika og samtidig accepterer, at vi smider 150 millioner kr. ud ad vinduet - om året - på en forvokset lokalradio. Sorry.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (6)
15. FEB

Svar: Foreløbig rent lokalradio-niveau

At sammenligne Radio 24/7 med Radio-Viborg er ikke rimeligt overfor Radio-Viborgs mange lyttere.

Jeg lytter jævnligt til Radio 24/7 efter kl. 18, da jeg ikke har DAB-radio i bilen i håbet om, at det er blevet bedre, men må hver gang konstatere, at pengene er spildt. Så hellere høre klassisk musik på P2.

Endnu savner jeg bare en lille smule professionel styring af programmerne. Det er som om, at man har placeret en mikrofon blandt en gruppe mennesker, og så handler det om at blive mest hørt. Ordstyrer er nærmest et ukendt begreb, og emnerne skifter konstant, så man kan stort set ikke fortælle sine kolleger hvad man hørte i radioen på vej hjem eller til arbejde.

DR led under et utal af genudsendelser, men det var trods alt muligt at høre en god udsendelse og hørte man den ikke den ene dag, så kunne man næsten med sikekrhed høre den en anden dag. Hellere det end det amatørradio, der nu bliver smidt ud i æteren af 24/7 for 150 mill. kr af DR's penge

11. FEB
Jørgen Abelsen | IT chauffør

Eksperimentelt køkken

Det er fint, at der eksperimenteres, og Berthelsen har beriget mig med mange radiøse oplevelser gennem årene...
Men jeg er aldrig zappet så hurtigt og konsekvent væk fra en ny kanal som fra denne.
Hvem kan holde ud at spise konditorkager og eksperimentel kogekunst 24/7?
For mig er eller var - P1 intellektuelt grovfoder, rugbrødshumbler med sparsomt pålæg til en hjerne der er kørt træt i fladbenet overholdning. Jeg har ikke ALTID brug for at blive 'udfordret'. Det meste af tiden vil jeg 'blot' oplyses.
p1 er grovkost der styrker den intellektuelle fordøjelse.Hvem fa'n kan på den lange bane holde ud at leve af speltbrød med flødeskum og håndfisket tang fra den botniske bugt?

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce

Flere indlæg af Malene Lei Raben

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning