SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Unge uden arbejdserfaring skal ikke styre landet
Der bliver truffet dårlige beslutninger og prioriteret forkert, når de unge fylder for meget.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Det satte sindene i kog hos venstrefløjen, at jeg torsdag aften sagde direkte til mine kollegaer i Københavns Borgerrepræsentation, at det påvirker både kvaliteten af de politiske beslutninger og prioriteringerne, at der er for mange unge politikere, som aldrig har haft et arbejde.
LÆS MEREKonservativ profil: For mange unge politikere skader demokratiet
Det skal bestemt ikke opfattes som en bebrejdelse af den enkelte helt unge politiker. De har blot stillet sig til rådighed og er blevet valgt. Det skal de kun have ros for. Der skal selvfølgelig være unge politikere, så alle aldre er repræsenteret.
Men vi har et samfundsproblem, når de helt unge bestemmer og fylder så meget, som de efterhånden gør i dansk politik.
For det første er man ikke moden til at få et stort ledelsesansvar før man selv har haft et rigtigt arbejde. Folk under 30 burde kun i meget sjældne tilfælde få ministerposter. De burde heller ikke gøres til borgmestre i København.
Vi har et samfundsproblem, når de helt unge bestemmer og fylder så meget, som de efterhånden gør i dansk politik
Rasmus Jarlov
Når man ikke selv har nogen erhvervserfaring, er man simpelthen ikke egnet til at styre en stor organisation, hvor man skal kunne bedømme arbejdssituationer og stå i spidsen for en organisation.
For det andet bliver man for afhængig af politik, hvis man ikke har nogen anden baggrund.
Unge politikere, der aldrig har lavet andet end politik, bliver for afhængige af deres løncheck. Det kan påvirke deres vilje til at træffe upopulære beslutninger. De bliver politiske maskiner, som er mest optaget af at blive genvalgt.
For det tredje er det et problem for repræsentativiteten, hvis aldersfordelingen tipper til fordel for de unge.
DEBATSkriv: Er unge under 24 egnede til at træffe store beslutninger?
De mennesker, som stiller op til valget til Københavns Borgerrepræsentation er i alt for høj grad studerende, fagforeningsfolk og offentligt ansatte.
Der er ikke noget i vejen med at være nogen af delene, men det er et problem, at der er for få med almindelige lønmodtagerjobs i det private. Borgerrepræsentationen er derfor alt for ligeglad med deres dagligdags problemer.
Der er meget lidt fokus på at sænke skatten og skaffe parkeringspladser eller lange åbningstider i daginstitutionerne. I stedet kommer alt for meget til at dreje sig om at skaffe studieboliger og give penge til Ungdomshuset.
Unge politikere, der aldrig har lavet andet end politik, bliver for afhængige af deres løncheck
Rasmus Jarlov
Grunden til, at der er så mange unge, er måske en forherligelse af ungdommen. Men det skyldes nok i højere grad de politiske arbejdsvilkår. Det er meget arbejdskrævende at sidde i en kommunalbestyrelse eller arbejde sig frem som folketingskandidat.
Arbejdsbyrden og møder i arbejdstiden forhindrer de fleste almindelige lønmodtagere i at være med. Derfor kommer de studerende, arbejdsløse og offentligt ansatte (især i stillinger med fleksibilitet) naturligt til at dominere.
Vælgerne skal til enhver tid bestemme, hvem der skal vælges. Så løsningen er selvfølgelig ikke at begrænse de unge fra at stille op.
Men det ville være en rigtigt god idé at lægge møder i kommunalbestyrelserne udenfor arbejdstiden, så almindelige mennesker også kan deltage og at opfordre partierne til at holde op med at føre de helt unge frem til mere, end de er egnet til.
PS: Nogle vil sikkert med det samme ’beskylde’ mig for selv at være ung. Jeg er 35 år gammel og har arbejdet to år i Forsvaret og seks år i Novo Nordisk, inden jeg blev politiker. I dag arbejder jeg som ekstern lektor på CBS og som effektiviseringskonsulent og har også en lille virksomhed i turistbranchen ved siden af mit politiske arbejde.
Se også
- K-profil: Københavns folkevalgte repræsenterer ikke borgerne 11. okt 17.44
- Det er absurd og beskæmmende at angribe unge politikere 09. okt 16.16
- Politikerkollega: Jarlovs kritik af unge politikere er arrogant og bitter 08. okt 22.28
- K-profil får hug for udfald mod unge politikere 05. okt 20.45
- Medierne gør dansk politik til 'Paradise Hotel' for voksne 05. okt 12.29
- Skriv: Er unge under 24 egnede til at træffe store beslutninger? 04. okt 22.08
- Konservativ profil: For mange unge politikere skader demokratiet 04. okt 21.55
Flere indlæg af Rasmus Jarlov
- Jobs i det offentlige skal ikke uddeles som socialhjælp 08. maj 23.41
- Lærerne burde være i skole i stedet for i Fælledparken i dag 01. maj 02.48
- Ville det være i orden at sende Enhedslisten i arbejdslejr? 27. apr 12.18
- Hvad laver en motorvej i Vestjylland i vækstpakken? 25. apr 02.36
- Lærerkonflikt viser, hvorfor det er svært at reformere 17. apr 08.14
Læs hver dag
- 22. maj
- 22. maj
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr