Annonce
Annonce
Annonce

Daniel Skovhus

Tømrer fra Amager

Debat 12. maj. 2012 KL. 17.00

Vuggestueforsker, kend din plads

Debatten om de danske vuggestuer føres ikke på et retfærdigt grundlag.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Daniel Skovhus
Daniel Skovhus er tømrer og folketingskandidat for Enhedslisten.

»Det er helt hul i hovedet at generalisere ud fra så lille bitte et materiale til generelle forhold for danske børn i vuggestuer«.

Citat: Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi på Aarhus Universitet, om Ole Henrik Hansens ph.d.-afhandling om vuggestuer. Citeret på dr.dk.

De sidste par uger har der været en livlig debat om vuggestuer og pædagogik, der hidtil har fået alt for lidt opmærksomhed i medierne. Men pludselig kommer der en ’fin’ forsker og præsenterer sin endnu ikke godkendte ph.d.-afhandling.

Det drejer sig om Ole Henrik Hansens (OHH) ph.d. om sprogarbejdet i vuggestuer i Danmark. Han har godt nok ikke fået bedømt sin afhandling endnu, men har været dygtig til at promovere den i medierne. Han har strøet om sig med udtalelser og konklusioner.

LÆS OGSÅ Ophedet debat om vuggestuer bygger på forkerte tal

Han mener, at de danske vuggestuer har en så lav pædagogisk standard, at de fleste af dem burde lukkes. Det enkelte barn får for lidt opmærksomhed og omsorg. Ifølge OHH er det ikke, fordi der er blevet færre pædagoger til at passe flere børn. Nej, årsagen er udelukkende, at pædagogerne er dovne og ikke strukturerer deres arbejde godt nok.

Det er i samarbejdet mellem teoretikeren og praktikeren, de bedste løsninger skabes

Daniel Skovhus

Min kæreste, Mette, er vuggestuepædagog, og hold kæft, hvor hun plaprer løs derhjemme om »børns relationer«, »anerkendende pædagogisk tilgang« og »personlige og sociale udviklingskompetencer«. Jeg nikker og siger ja og amen.

Det er, ligesom når jeg snakker om stykpriser på indfatninger og kvadratmeterpriser på gipsvægge. Jeg har styr på mit shit, og jeg er ikke i tvivl om, at Mette har styr på sit. Bølgerne er gået højt derhjemme i stuen, når Ole Henriks generaliseringer er rullet over skærmen.

Jeg tror, at Mette har det på samme måde med forskere, som jeg har det med arkitekter. Jeg kan godt bygge et hus uden arkitekter, men de kan ikke bygge et hus uden mig.

Arkitekten kan sidde på sin tegnestue og tegne en tagkonstruktion, men hvis arkitekten eller forskeren ikke respekterer dem, der er i praksis, vil deres store tanker sjældent komme til at bidrage ude i virkeligheden.

LÆS OGSÅ Vuggestueforsker: Jeg har ikke snydt

Det er i samarbejdet mellem teoretikeren og praktikeren, de bedste løsninger skabes. Hvor er samarbejdet henne i OHH’s promovering af hans ph.d.? Han har ganske vist besøgt og observeret pædagoger, men hvor er dialogen og respekten for pædagogen?

I dagens Danmark er det forskeren og arkitekten, der har taget den totale kontrol over dem på gulvet. Hvordan kan medierne være med til at generalisere alle danske vuggestuer ud fra en aarhusiansk ph.d.-stipendiats observationer fra ni storkøbenhavnske vuggestuer?

OHH har gode pointer, men de overskygges totalt af hans manglende respekt for den kæmpe majoritet af pædagoger, der yder et godt stykke arbejde.

Hverdagens eksperter bliver ikke inddraget seriøst i hverken debatten eller politikernes lovarbejde

Daniel Skovhus

Men OHH er da også ude på en slingrekurs. For et år siden udtalte han til pædagogernes fagblad, at en god og rimelig normering er 4 pædagoger til 12 børn. På min kærestes stue er de en pædagog og halvanden medhjælper til 14 børn.

Hvorfor er der ingen journalister, der endnu har spurgt OHH, hvordan det kan lade sig gøre at sikre en ordentlig pædagogisk indsats, når der i nogle tidsrum er en enkelt pædagog til 7, 8 eller måske 10 børn på stuen?

Selvfølgelig er der dårlige pædagoger, ligesom blandt alle andre faggrupper. Jeg tror, at alle pædagoger ved, at de ikke altid laver et lige så godt stykke arbejde, som de kunne. Pædagogerne og deres fagforening har i årevis råbt op om de alarmerende lave normeringer i daginstitutionerne, der går ud over børnene.

LÆS OGSÅ Forsker: Forholdene er rystende i danske vuggestuer

Og politikerne har i årevis forsøgt at skyde diskussionen om normeringer ned og i stedet placeret ansvaret hos den enkelte pædagog. Nu har politikerne fået en ’forskerven’, som bakker dem op, og hold da op, hvor de benytter sig af det.

Det er på tide, at ministeren og kommunalpolitikerne begynder at spørge min kæreste og hendes kolleger, hvad der skal til for at gøre vuggestueområdet bedre i Danmark. De er hverdagens eksperter, men bliver ikke inddraget seriøst i hverken debatten eller politikernes lovarbejde.

Annoncer

Flere indlæg af Daniel Skovhus