Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Uffe Elbæk

Uffe Elbæk: Lad os snakke Danmark op og ikke ned

I år skåler jeg for 10 danske håb, der gør Danmark til et rigt samfund.

Uffe Elbæk

Denne tekst er skrevet på lige dele frustration og håb. Lad os tage frustrationen først: Her på kanten af 2014 er der åbenbart udbrudt hård konkurrence mellem nogle af mine folketingskolleger om, hvem der kan tale Danmark og danskerne mest ned.

Vi er ifølge højt profilerede politikere fra henholdsvis Venstre og de Radikale enten for dovne, for uproduktive, for krævende, for usolidariske eller bare for lidt ambitiøse.

Jeg ved oprigtigt talt ikke, hvad det er for et Danmark, de lever i. Når jeg ser rundt i min omkredskreds, som består af alle mulige slags mennesker, er det slet ikke det billede, som tegner sig: Folk er både arbejdsomme og hjælpsomme. Dem, der ikke har et job, vil gerne have et.

Ja, faktisk er det ofte det eneste, de ønsker sig - det er derfor, de accepterer den ene mere uværdige oplevelse efter den anden på jobcentrene, skriver endnu en ugentlig pligtansøgning og siger ja til endnu et håbløst CV-skrivnings- og 'gør-dig-jobparat'-kursus.

Den samme ansvarlighed ser jeg hos mine venner over de 60 år. Det vil sige alle dem, der egentlig godt kunne gå på efterløn i dag. Gør de det? Nej.

Langt de fleste har lyst til at fortsætte med at arbejde og gør det, hvis de da ikke har mistet jobbet til en yngre medarbejder ved seneste effektueringsrunde. De af mine venner eller familiemedlemmer der er så sårbare, at de aldrig har en reel chance for at få et traditionelt arbejde, vender helt urimeligt skylden og ansvaret indad.

LÆS DEBAT

Det er mit Danmark. Det er det jeg ser, når jeg ikke sidder nede i Folketingssalen. Måske er mit udsyn for smalt? For positivt? Nej, gu’ er det ej! Ovenstående er præcis det billede, som tegner sig i den statistik, vi har til rådighed.

Her blot to eksempler: Mere end 40 procent af danskerne deltager i frivilligt arbejde ifølge socialministeriet. Det gør os til et af de lande i verden, hvor befolkningen involverer sig allermest i frivilligt arbejde.

Og hvad med de arbejdsløse? Vil de have et job eller vil de ikke? Her viser en opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet, at kun 82 ud af over 400.000 arbejdsmarkedsparate danskere sidste år sagde nej til et anvist job.

Hvorfor netop de 82 sagde nej til det arbejde de fik anvist, ved jeg ikke. Men jeg ved, at de nu har kvalificeret sig som deltagere til endnu en konfliktfokuseret dokumentarfilm på DR. Som så igen kan bruges af folketingspolitikere som dokumentation for at danskerne er dovne, arbejdssky og det, der er værre.

Lad os tale lidt om håb i stedet. For der er faktisk rigtig meget at være glad over, her ved indgangen til det nye år. Sine pegefingre, for eksempel. Pegefingre kan bruges til mange ting: Man kan påpege andres fejl med dem, pille sig i sin egen navle eller beskylde andre for at pille næse med dem – eller man kan bruge dem til at pege på de gode ting, man har fået øje på.

Jeg vil gerne bruge min sidste klumme i år som en 'positiv pegefinger' og vise jer læsere ti opløftende eksempler på mennesker, virksomheder, institutioner eller organisationer, der ikke bare gør Danmark til det bedste land i verden. Men viser, at Danmark også har potentiale til at blive det bedste land for verden.

1.

Under overskriften 'Danmark - et bæredygtigt samfund' peger jeg på Marlene Lunden og Søren Hermansen. De to repræsenterer det mest succesfulde bæredygtighedsprojekt i Danmark gennem det sidste årti: Samsø Energiakademi. En ting er at få den ambitiøse idé at gøre en hel ø fossilfri. Noget andet er rent faktisk at gøre det. Hvilket er lige nøjagtigt det, Marlene Lunden og Søren Hermansen, sammen med alle de andre gode folk på Samsø, har gjort. Os andre, der står herude på sidelinjen, må jo så blot drage konklusionen: Hvis Samsø kan, så kan Danmark selvfølgelig også. Det er bare med at komme i gang!

2.

Med ordene 'Danmark - et iværksættersamfund' peger jeg på Balder Johansen, som repræsentant for byggefirmaet Logik & Co. En byggevirksomhed som bare vokser og vokser - både i omsætning og i social betydning, ikke mindst i forhold til københavnske Nørrebro. Enhver, som vil se hvad det betyder for en virksomheds produktivitet, når den vokser ud af medarbejderindflydelse og arbejdsglæde nedefra, skal blot se denne vej. Også når det gælder at sætte konkret handling bag alle de flotte ord om virksomhedernes sociale ansvar. Hvor andre snakker om det, lever og ånder Logik & Co. for det.

3.

I kategorien 'Danmark - et trygt samfund' går min positive pegefinger til korleder Louise Adrian og Fangekoret fra Vrideløselille. Jeg oplevede dem for første gang live for en måned siden og det var tydeligt, at Louise Adrian er meget mere end en korleder, der sætter den musikalske grundtone. Hun er også den, der sætter den disciplinære, sociale og etiske ramme for korets medlemmer. Dermed skaber hun det særlige mentale og sociale rum, hvor fangerne får oplevelsen af at få givet en livschance mere - på trods af det forfærdelige, de har gjort tidligere i deres liv. Et trygt samfund har menneskeligt overskud til at tilgive og dermed give 'den anden' en ny chance. Derfor en positiv pegefinger til Louise Adrian og Fangekoret.

4.

Under overskriften 'Danmark - et helt samfund' peger jeg på Susanne Hovmand fra Knuthenlund på Lolland. Susanne Hovmand personificerer som landmand, iværksætter og visionær leder på fornemste vis den energi, der findes derude på landet, langt fra København. Nærmere bestemt Lolland. Øen har noget af Danmarks bedste landbrugsjord og der skal Danmarks bedste fødevarer selvfølgelig produceres, mener Susanne Hovmand. Derfor har hun omlagt hele godset til økologisk landbrug for at vise sine kollegaer og resten af Danmark, at der findes andre og bedre måder at drive et professionelt landbrug på – måder, som tager hensyn til både arbejds- og naturmiljø samt dyrevelfærd. Hatten af for det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

5.

Som repræsentanter for 'Danmark - et praktisk samfund' skal Niels Bonefeld og Henrik Smedegaard have en positiv pegefinger. De to er initiativtagere til cykelforretningen og -værkstedet Baisikeli i København. Deres praktiske tilgang til cykelsmede-lærlinge, cykelkultur og byudvikling rækker hele vejen til Afrika, hvor Baisikeli også driver både butikker og cykelsmedeuddannelse. Niels Bonefeld og Henrik Smedegaard har på alle måder både hovedet og hænderne skruet godt på. Og så tænker de stort!

6.

I kategorien 'Danmark - et vildt samfund' går den positive pegefinger til forfatter, græsrod, meningsdanner og altmuligmand Rune Engelbreth. Hvis der er nogen, der holder fanen højt og pennen skarp, når det gælder ambitionen at Danmark skal have en langt, langt mere ambitiøs natur- og miljøpolitik, så er det ham. Rune Engelbreth introducerede mig for udtrykket 'den grønne ørken', som billede på den danske naturs nuværende tilstand. Det ser måske nok grønt og fint ud, men under overfladen er det goldt og tømt for liv. Monokultur og styrtdyk i biodiversiteten. Lad os i stedet få noget mere vild natur i Danmark!

7.

Under overskriften 'Danmark - et reflekterende samfund' peger jeg på Gry Worre Hallberg og Anna Lawetz fra Sisters Academy, et internationalt kunstnerkollektiv med base i København. Sisters Academy har en helt særlig sensuel og poetisk evne til at skabe scenografiske og rituelle rum, hvor ny viden, selverkendelse og kunstnerisk udfoldelse kan finde sted. Senest oplevede jeg dem overtage hele VUC Odense i to uger. Hverken skolens medarbejdere eller de studerende var de samme bagefter. Vi har brug for rigtig mange samtaler af den type, Sisters Academy sætter i gang!

8.

Med ordene 'Danmark – et nysgerrigt samfund' går min positive pegefinger til Kristin Birkeland og Paul Natorp fra Sager der Samler i Aarhus. Det, der startede som en tomandshær, er nu en stor mangfoldig gruppe af engagerede borgere, der både udvikler nye modeller for borgerinddragelse og udviser samfundsengagement, der kommer direkte fra hjertet. Igen og igen har Sager der Samler afprøvet og udforsket hvad der skal til, for at vi får dybere og mere meningsfulde demokratiske beslutningsprocesser. Ikke bare imellem mennesker, men imellem hele sektorer. Læs lige navnet igen – Sager der Samler.

9.

I kategorien 'Danmark - et vitalt samfund' er det spillestedet URT i Thisted og Thy Music Collective der skal peges på. Et talentmættet ungdomsmiljø, der blandt andet står bag den årlige Alive Festival samt en lang række musik- og kulturarrangementer, og nu også Thy Music Collective: En fælles kreativ ramme for de musikere, landsdelen har fostret gennem de sidste 10-15 år. Thy Music Collective har på få år udviklet sig til en kunstnerisk platform, som både peger tilbage til landsdelen og ud i den store verden. Godt for Thy - og mere end inspirerende for os andre.

10.

I kategorien 'Danmark - et ligeværdigt samfund' skal den positive pegefinger pege mod Roskilde, nærmere bestemt institutionen Insp! og dets leder og initiativtager Anni Ehlers. Stedet er vanskeligt at sætte mærkat på. Er det en virksomhed? Kulturinstitution? Et socialt græsrodsmiljø? Eller det hele på en gang? Den gamle fabriksbygning i Roskilde rummer nemlig både folkekøkken, folkeoplysningsaktiviteter, lærepladser, kreative værksteder og små opstartsvirksomheder. Men mest af alt er Insp! et godt eksempel på et ligeværdigt (mini)samfund, hvor stedets vidt forskellige brugere og medarbejdere bliver set som de mennesker, de er – og ikke som repræsentanter for, eller bærere af en bestemt social, kulturel eller økonomisk historie. Alle er lige og lige værdige.

Kendetegnende for alle de mennesker, jeg har nævnt ovenfor, er, at de er drevet af et stort socialt og kulturelt engagement og samtidig evner at omsætte deres idéer til praktisk handling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Plus en ting mere: At de ser mulighederne, der hvor deres liv nu engang folder sig ud. Uanset om det er i Thy eller på Lolland eller i en sidegade på Vesterbro eller Nørrebro.

Det er mennesker og miljøer som disse, der gør Danmark til et rigt samfund. Ikke bare materielt, men menneskeligt. Derfor er det dem – deres livsglæde, iværksætterkraft og sociale engagement – jeg vil skåle på nytårsaften.

Så jeg går ind i 2015 med en håbefuld tone i stedet for med en nerve af frustration. Jeg ved jo, at det man fokuserer på i livet vokser. Det gælder både det gode som det dårlige. Lad os derfor sammen snakke Danmark op og ikke ned. Det er mit nytårsforsæt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Viden

Forskere skaber tråd med superstyrke

FOR ABONNENTER