Annonce
Annonce
Annonce

Frederik Wiedemann

Innovationsrådgiver

Debattører

Elbæk som performance-kunst

5
Gem til liste

»Vi ser kunsten som samfundets spejl, der kan skabe debat og refleksion om identitet og sociale forhold«
- Uffe Elbæk og Christian Friis Bach i Kronik i Politiken

Alternativ kulturi form af gøglerskole og utæmmet kreativitet blev det sværd, Uffe Elbæk levede og faldt ved.

Den politiske sag, der fik ham til at trække sig, skabte ironisk nok mere debat og refleksion om kunst, identitet og samfund, end den afgåede kulturminister opnåede gennem kultur.

At hans politiske håndtering endte med at overskygge indholdet, er et spejl af Elbæks syn på kunst og kultur som et redskab for politiske mærkesager som mangfoldighed og inklusion. Og hans manglende forståelse for politiske spilleregler var dermed også et spejl af hans manglende forståelse for kunstens væsen, som bygger på kvalitet og autonomi.

Ugen inden sin afgang skrev Elbæk en kronik sammen med udviklingsministeren under titlen: ’Vi vil forandre verden gennem kultur’.

Her præsenterede de to ministre en vision om at bruge kunst og kultur til at fremme demokrati og frihed i udviklingslande. Ideen var, at kunsten som et spejl af samfundet kan skabe debat og refleksion hos borgerne.

LÆS KRONIKVi vil forandre verden med kultur

Denne udviklingspolitiske vision nåede Elbæk ikke at realisere, men anklagerne om nepotisme og favorisering af den alternative kulturscene, han selv kommer fra, har virkelig fået folk herhjemme til at reflektere og debattere.

I aviserne og de sociale medier har alle fra kulturelite til rindalister formet en holdning til, hvad der er kunst, og hvad staten skal støtte. Er det for eksempel fedt eller fjollet at støtte en cirkusuddannelse med 6 mio. kr. om året, når Statens Kunstfond til sammenligning kun har 16 mio. kr. til at støtte alle danske forfattere?

Politikere må være ekstra renfærdige mennesker, fordi magten så let gør dem moralsk anløbne

Frederik Wiedemann

Balladen om Akademiet for Utæmmet Kreativitet har også rejst en debat om, hvad der egentlig driver kreativitet. Kan man lege og gøgle sig til de gode ideer, eller kræver det faglig indsigt og struktureret arbejde?

Det mest tankevækkende ved ’Gøglergate’ er imidlertid, hvad den fortæller om magtens væsen. Sagen er et fint eksempel på, at magt gradvis og umærkeligt korrumperer og flytter magthavernes fornemmelse for, hvad der er acceptabelt.

Denne pointe druknede i mediernes dramatiske retorik og oppositionens kalkunjagt, hvor man prøvede at vride mest mulig forargelse ud af ministerens konkrete pengeforbrug eller rodede forklaringer i samrådet.

LÆS DEBATDe danske medier er selv gøglere

Pointen fortabte sig også hos Elbæks ukritiske støtter, der bagatelliserede sagen ved at pege på, hvor få penge Afuk-lejen egentlig drejer sig om, at han ikke havde begået noget decideret ulovligt, eller at det i sidste ende var forfriskende med en minister, der er mere godhjertet aktivist end glat levebrødspolitiker.

Men det interessante er netop, at ministeren ikke begik noget ulovligt og ikke bevidst vildledte Folketinget. Elbæk brugte sin magt til at fremme kulturområder, han virkelig mener er til gavn for samfundet, og han henlagde officielle arrangementer til et alternativt miljø, han virkelig mener er stimulerende for kreativiteten.

Derfor reagerede han også på kritikken med den uskyldiges forvirring.

Da Vaclav Havel i 1991 modtog Sonningprisen i København, beskrev han, hvordan en magtfuld politiker konstant fristes til at forsvare sine privilegier og undskylde dem over for sig selv med argumenter om samfundets bedste, indtil han en dag lever i en parallel virkelighed og umærkeligt er blevet lige så korrupt som de pampere, han oprindelig foragtede og bekæmpede.

Havel brugte som retorisk eksempel, at det ikke giver mening for en statsleder at misse et (for nationen!) vigtigt møde på grund af en trafikkø. Så hellere køre udenom og bryde de færdselsregler, der gælder for almindelige borgere.

Det er klart.

Men samtidig har man taget et skridt ned ad korrumperingens kældertrappe.

POLITIKEN TVLidegaard: Uffe Elbæk snublede i krisen

Han konkluderede, at politikere må være ekstra renfærdige mennesker, fordi magten så let gør dem moralsk anløbne.

Elbæks år som kulturminister var egentlig et stykke performancekunst, der indirekte skabte debat om kunst og kultur. Og hans egen rolle blev et spejl, der skabte refleksion om magtens tærende væsen.

PolitikenPlus
  • Terrasseolie Giv din gamle eller nye træterrasse et nyt og'ædlere' udseende. Vælg mellem tre nuancer. Olien skaller ikke af og er enkel at påføre med pensel eller rulle. Passer til alle træsorter.

    Pluspris 575 kr. Alm. pris 679 kr. Køb
  • Radio Med kåring som den bedste DAB/DAB+ radio 2 år i træk af det anerkendte Hi-Fi magasin, samt topanmeldelser i både danske og internationale medier gør det radioen til musik elskernes absolutte favorit.

    Pluspris 1.699 kr. Alm. pris 1.999 kr. Køb
  • Afskedskampen ÅRETS PRESSEFOTOGRAF 1986/87. Det var i september 1986. Allan Simonsen spillede sin sidste kamp for det danske landshold.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.270 kr. Køb
  • Saltkværn Den danske designer Simon Legald skabt en kværn, hvor udsøgt kvalitet går hånd i hånd med eksklusive naturmaterialer.Kværnene har en svajet form og en tyngde, der gør, at de ligger godt i hånden.

    Pluspris 465 kr. Alm. pris 550 kr. Køb
  • Tørklæde Mere end blot et tørklæde. Firkantet tørklæde, størrelse 114x114cm i 100% blød silke Crepe de Chine med hånd syet roll kanter, lavet med kærlighed og omsorg af Penny i Kina.

    Pluspris 499 kr. Alm. pris 599 kr. Køb