Annonce
Annonce
Annonce

Zenia Stampe

Om overmennesker, undermennesker og flertallet midt imellem

Debat 6. jul. 2012 KL. 12.45

Berlingskes manipulation er disrespekt for demokratiet

Agurketiden hærger riget. Endnu en gang kører der i medierne en historie om splittelse i regeringspartierne.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Zenia Stampe
Zenia Stampe er medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre.

Denne gang er det Berlingske, der er afsenderen, og historien spreder sig planmæssigt til en række andre medier. Problemet er, at det hele er iscenesat og orkestreret af... Berlingske selv.

Emilie Turunen (SF) er hovedkilden i historien. Hun skriver på sin Facebook her til morgen:

"Rasende på Berlingske! De ringer: "Det nuværede regeringsprogram er næsten opfyldt. Hvad hvis det er opfyldt - skal man så lave et nyt?". Så sagde jeg, at det kunne man måske godt forestille sig, såfremt det nuværende program (som jeg faktisk er glad for!) er fuldt gennemført. En form for samarbejdsaftale for resten af perioden. Og jeg kommer med bud på udfordringer, man kunne tage med. Berlingske vælger så at lave en forside om at "SF-profiler kræver et ny regeringsplan". Iscenesætter det som oprør. Føler mig decideret misbrugt!"

Ja. Som medieordfører kan jeg kun sige: Det er elendig presseetik. Berlingske har orkestreret en konflikt på en meget manipulerende og usympatisk måde. De skulle skamme sig i Pilestræde.

Det er skadeligt for alle, når medierne tillader sig selv den slags tåbeligheder a la Berlusconi. Den højt besungne fjerde statsmagt reduceres til en arena for iscenesættelse af den mest plausible løgn. De politiske processer reduceres til damage control. Kvaliteten af det politiske arbejde lider under det, demokratiet lider under det, Danmark lider under det.

Man må opfordre medierne til i højere grad at være deres demokratiske ansvar bevidst.

Annoncer