Annonce
Annonce
Annonce

Zenia Stampe

Om overmennesker, undermennesker og flertallet midt imellem

Debattører

Kvinder på barsel skal kende deres plads

Jeg har været på barsel et par måneder. Og jeg skal hilse og sige, at det går udmærket, tak. Jeg nyder det meget.

35
Gem til liste

Men mellem amninger, bleskift og besøg fra sundhedsplejersken kan man godt følge med i den demokratiske debat. Det er muligt at gøre sig en tanke eller to om udviklingen i det politiske landskab. Og man har også mulighed for at opdatere sin Facebook eller – som nu – skrive et kort blogindlæg. Det gør jeg med glæde.

Men det er slående, hvordan en række af de debattører, som jeg har krydset i det offentlige rum de senere uger, har anset det for et slagkraftigt og vindende argument at henvise til min barsel. Også selvom debatten har handlet om alt muligt andet.

Allerede kort efter min fødsel, påpegede den nationalkonservative debattør Michael Böss i Berlingske, at jeg nu var på barsel. I sidste uge skrev Søren Pind (V) på min Facebook: ”Sagt fra hængekøjen: hæver du ikke orlovsvederlag for tiden? Jeg tænkte, at der dog i det mindste i den tid var sat prop i”.

LÆS OGSÅLektor: Kvinde, lyv om dine barselsplaner

Og i går tog Pia Kjærsgaard (DF) så prisen ved at sige til Metroxpress:“Jeg ved ikke, om hun har fået et barn endnu. Hvis hun har, synes jeg, hun skal bruge sin tid på at nyde det, ellers må hun nyde resten af sin graviditet.”

De tre diskussioner handlede om henholdsis radikal partihistorie, den tidligere kulturminister og statsrevisorerne, så koblingen til min barsel var ikke just oplagt. Og eksemplerne er ikke enestående. Der har været en lang række mere eller mindre promintente debattører, der gennem de senere uger har benyttet argumenter fra samme skuffe.

I den første grundlovs dage var demokratiet, borgerrettighederne og ytringsfriheden kun for frie, formuende og fastboende mænd over tredive

Zenia Stampe

Det er som om, at det underliggende argument er, at man har fraskrevet sig retten til at have en stemme i demokratiet, hvis man af den ene eller anden årsag ikke er aktiv på arbejdsmarkedet.

Jeg kan ikke lade være med at tænke: Bør pensionister holde sig ude af den offentlige samtale? Har man frasagt sig retten til at skrive et debatindlæg, hvis man er sygemeldt eller i fængsel? Må en langtidsledig debattør ikke udtrykke en holdning?

I den første grundlovs dage var demokratiet, borgerrettighederne og ytringsfriheden kun for frie, formuende og fastboende mænd over tredive. Men det er et demokratisyn, som vi for længst har forladt. Tilsyneladende i hvert fald.

LÆS MERE Går det med barsel som med betalingsring?

Jeg kan huske, at jeg har set et gammelt fotografi fra Mali, hvor menstruerende kvinder sidder i en slags reservat i landsbyen. Så vidt jeg husker, måtte de ikke komme ud og risikere at smitte andre mennesker med den farlige menstruerende ånd (eller noget i den stil).

Den tradition vil de fleste af os i dag nok anse som lidt særpræget og et brud på basale rettigheder. Men i Danmark 2012 har man altså stadig mulighed for at henvise kvinden til sin plads i hjemmet med ammeindlæg og engangsvaskeklude som de primære samtalepartnere. Uanset hvilken indhold og retning debatten i øvrigt har.

Det forekommer tilsyneladende attraktivt at fremstille en kvindelig moddebattør som et svagt og forsvarsløst væsen, der med søvnunderskud og mælkepletter på trøjen skubber en barnevogn gennem snedriverne. Man skærer så at sige nosserne af kvinden og reducerer hende til en forsagt viol med spag hjemmestemme. Således er i hvert fald forsøget.

Når jeg møder den form for argumentation, tænker jeg altid, at min stakkels moddebattør nu har afsløret sig selv. Jeg får i virkeligheden nærmest ondt af mennesket: Fordi jeg tænker, at det nu er tydeligt for enhver, hvor svag og emotionel argumentationen er.

Jeg forestiller mig, hvor meget jeg ville skamme mig, hvis jeg selv var nødt til at benytte den slags argumenter. Det er som om, at debattøren med selvtilfredshed har placeret mærkatet ”torsk” i panden på sig selv.

Men alligevel. Nu er det sket så mange gange, at jeg bliver usikker på, om den patroniserende korsang virkelig kan få lov til at klinge, uden at folk i almindelighed trækker på smilebåndet. I mine ører lyder det pivfalsk. Men måske er det bare mig?

Må man deltage i debatten, mens man er på barsel?

Du kan følge mig på Facebook på facebook.com/zenia.stampe.politiker.

PolitikenPlus
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og justerbart skær så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb