Annonce
Skriv 3. feb. 2012 KL. 10.50

Stem og skriv: Skal de rigeste fratages børnechecken?

SF vil lade de rigeste danskere betale mere for fremtidens velfærd.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Lovgivning
Sociale forhold
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Afstemning

Bør de rigeste danskere få frataget børnechecken?
  • Ja
  • Nej
  • Ved ikke
0  har stemt

Når regeringen indleder forhandlinger om økonomien i fremtidens velfærdssamfund, skal de rige holde for.

Det mener SF's formand Villy Søvndal, der vil fratage de højtlønnede muligheden for at fleksjobbe og modtage børnecheck

»Jeg kan ikke forstå inde i mit hoved, at vi brandbeskatter almindelige, hårdtarbejdende lønmodtagere for at sende pengene videre til velhavende børnefamilier. Det er fuldstændig socialt skævt. Vi kigger på fordelingen, så det er de bredeste skuldre, der skal bidrage mest«, siger Søvndal.

LÆS OGSÅSF: Skær børnecheck og fleksjob

De radikale går til forhandling med et krav om, at samfundet skal yde de højtlønnede en kompensation, hvis børnechecken og muligheden for fleksjob fjernes.

»Hvis man tager børnechecken fra de rigeste og ikke gør andet, så er der de facto tale om en højere marginalskat til de højtlønnede. Det er ikke vores intention, at vi skal fjerne eller graduere børnechecken uden at gøre noget andet. Det kan ikke stå alene«, siger de radikales skatteordfører Nadeem Farooq.

Synes du, at de rigeste skal rammes hårdest, når fremtidens velfærd skal sikres? Deltag i debatten herunder.

fakta

ANBEFALEDE KOMMENTARER

03. FEB
Kjeld Poulsen | IT Konsulent

Stop retorikken og bestem jer

De såkaldt rigeste danskere (det er dig hvis du tjernere mere en 380.00,- pr år ... wow) .. skal vide at du ikke er hårdarbejdende, og at du ikke bidrager til samfundet. Derfor er det i rød optik en selvfølgelighed at du skal flåes yderligere, og fratages de velfærdsgoder som samfundet har prioriteret til at sikre gode vilkår for børn.

Denne diskussion burde mere handle om hvor vidt skatte systemet skal være mere skråt end det allerede er. Dem der tjerner mest og også dem som betaler mest i skat, både nominelt og procentuelt. Hvis nogen skulle være i tvivl, så er systemet allerede indrettet således!. De stærkeste skuldre ER dem som bære mest.

At fjerne børnechekken fra de bedst betalte danskere er at øge skattetrykket for de rigeste børnefamilier, uden at øge skattetrykket for de øvrige rige. (Velhavende pensionister, velhavere uden bør osv.)

Lad os nu få på bordet hvad social balance betyder. Øges skattetrykket yderligere skal den næste lønforhandling handle om mere fri .. ikke løn

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
03. FEB

Lad det gamle fare

Væk med børnechecken for alle.
Brug pengene til gratis pasning.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (5)
03. FEB

Hvem er de rigeste?

Jeg synes ikke det er grundigt journalistisk arbejde at man kan skrive en hel artikel og med mulighed for at stemme uden at I definerer hvem de rigeste er. Det skal vel på plads før vi kan debatere?

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
03. FEB

Afskaf stråmænd!

Kære Villy, hvem er 'de velhavende', og hvad kendetegner dem, og hvorfor kan du ikke bare sige, at børnechecken skal indtægtsreguleres? De upræcise stråmænd misklæder enhver debat og skaber bare 'os-dem' retorik. Kære politiken: hvorfor udfordrer I ikke en så upræcis term, men skriver 'de rigeste'? Det er en uvane bare at gå med på udefinerede begreber, så får vi aldrig udryddet stråmændende: de rige, de fattige, speltmødre og karrieremødre, rigtige mænd og kastrerede mænd, curlingbørn, trofæbørn, finansverdnen som den onde, velfærdsstaten som den gode... Giv dog ordene indhold, så vi ved, hvad vi skal forholde os til, når I spørger, om 'de rigeste' skal have børnecheck!

0 SVAR
03. FEB

Børnechecken.

Min søn kunne under sin opvækst ikke forstå, hvorfor han ikke måtte få udbetalt børnechecken til sig selv, som mange af hans klassekammerater fik. Han var uforstående over for, at jeg var enlig mor, og min løn ikke slog til, og derfor brugte pengene til tøj, vigtige fornødenheder og lagde penge til side til en billig ferie, hvis jeg havde råd.
Der er for stor forskel på, hvor mange penge, børn har til deres rådighed. Det skaber store skel mellem de "rige" og "fattige" børn.
De forældre jeg kender, som har en rimelig indkomst, ryster nærmest på hovedet over at modtage checken. Men de er glade for at kunne give børnene "lidt lommepenge".
Fjern børnechecken fra de velhavende i vores samfund. De har alligevel ikke brug for pengene.
Venlig hilsen
Mariann Rysgaard.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (4)
03. FEB

Hvem har brug for pengene?

Det er tankevækkende at se, hvordan SF og deres venner argumenterer med, at de rige ikke "har brug for pengene".

Når man argumenterer sådan, må udgangspunktet være, at alle penge borgerne tjener er statens penge, og staten skal så fordele alle disse penge, så de går til dem, der har mest "brug for dem": Yde efter evne og nyde efter behov - og det behov kan godt være stort, selvom evnerne ikke er det.

Det er ikke lige frem det, der giver os, som ikke bare forsørger os selv, men også en hel del andre, lyst til at arbejde mere.

Det ville være dejligt, hvis Villy

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
03. FEB

Skat, skat og atter skat

Vi, de rige, betaler 56% af vores sidst tjente krone, for mange er det næsten halvdelen af hvad vi tjener. Vi betaler, de fleste ihvertfald, også grundskyld til kommunen som godt kan løbe sig op til en 20-30 000 om året.

Selvfølgelig kan vi godt undvære børnechecken, og knibe ballerne sammen. De "fattige" får jo kun udbetalt 15.000 om måneden hvoraf de skal betale 7 000 i husleje. De "rige" får udbetalt 25.000 om måneden, hvoraf de betaler 12.000 i husleje. Vi har nemlig tilladt at købe hus, undskyld. Dvs at vi rige får ca. 4000 mere om måneden. Dermed har vi med med en ca. 160 timers arbejdsmåned omkring en 20 kroner netto i timen. Det er syndt for de fattige at de er nød til at blive hjemme når solen skinner, skal tage på stranden en mandag eller være tvunget til at læse bøger eller hente børnene tidlig fra institutionen, mens vi rige hygger os i mørke kontorlokaler fra solen står op til solen går ned.

0 SVAR
03. FEB
Hans-Christian Søgaard Andersen | Administerende Direktør

Kan ikke svare på spørgsmålet

Da i ikke definerer hvad rigeste betyder kan jeg ikke svare på spørgsmålet, hvis det er dem der ejer en formue over 1 million, så er svaret ja. Hvis det er dem der har en høj indkomst, så nej. Man kan sagtens være rig og en lav indkomst. Fat det nu politikken!!!

0 SVAR
03. FEB

Børnefamilieydelse/børnecheck.

Børnefamilieydelsen er det enkelte barn personfradrag. Derudover er der indtægtsreguleret børnepenge til enlige og økonomisk trængte.

Børnefamilieydelse kan fint ændres til et skattefradrag per barn under 18 i familien. Fradraget kan bortfalde, hvis barnet selv tjener penge og bruger sit personfradrag.

Vælger man at spare ved ensidigt at pålægge børnefamilierne med 2 indtægter (de såkaldte rige) en ekstraskat virker det helt absurd. Som forsørger er udgifterne ikke få men mange. Det ville være mere rimeligt at skære i alles personfradrag, således at besparelsen blev fordelt på alle, i stedet for det alene bliver børnefamilierne, der skal betale.

De mest økonomiske trængte bliver i forvejen kompenseret ifa. ekstra børnepenge. HUSK at uddannelse og arbejde gerne skulle kunne betale sig.

03. FEB

Svar: Børnefamilieydelse/børnecheck.

Nu skal man jo ikke glemme, at der faktisk er mange fordele i relation til vores børn, også økonomisk, f.eks.et ret stort tilskud til børnepasning, gratis skolegang, gratis uddannelse og ovenikøbet mulighed for S:U og billige statslån. Det er et faktum at børnefamilier generelt ikke høre til blandt de fattigste i vores samfund, bortset fra de enlige forsørgere.!

03. FEB

Der er for mange upræcise formuleringer i den politiske debat.

Jeg mener som flere andre, at vi bruger alt for mange klicheer, det er umuligt at svare på jeres sprøgsmål, når det ikke er mere konkret formuleret! Derudover mener jeg at når vi skal til at lave reformer, må vi i langt højere grad begynde at se på "råderummet", man kan jo godt tjene en million og ikke have særlig mange penge til sin rådighed, fordi man har valgt en dyr bil , et dyrt hus o.s.v. men det er jo ens eget valg.
Hvis vi skal have en mere ligelig fordeling i samfundet, så skal man ikke kun fordele efter et eller andet millimeterdemokratisk princip, hvor alle får børnepenge, forlkepension ,rentefradrag på forbrugslån m.m eller boligydelse til lejligheden, men må afbalacere tingene i forhold til hinanden.
Giv det hele et service eftersyn og få ryddet op i hele vores velfærdssystem, så ydelser mere gives efter behov og ikke bare tildeles automatisk.
Beskat de arbejdsfri indtægter og sæt skatten ned på arbejde og ryd op i den fradragsjungel som snyder samfundet for milliarder.

0 SVAR
03. FEB

Opret forældrefond

Ingen vælger at blive forældre i Danmark for pengenes skyld. Hvert barn koster fordelt på 18 år forældrene over en million kr. At andre mennesker ikke har lyst til at være med til at finansiere mine børns opvækst kan jeg egentlig godt se det rimelige i.
Hvis vi skæver til asien er der tradition for, at få mange børn så børnene kan forsørge forældrene når de bliver gamle. Så afskaf børnechecken, lad forældrene betale den fulde pris for vuggestue, børnehave og skole. Skatten nedsættes til 15 %. Udover skatten skal børnene til en forældrefond betale 25 % af deres indkomst til at forsørgelse af deres forældre når de bliver gamle. De der har valgt ikke at få børn må så selv sørge for deres alderdom.
Crazy!
Jeg mener at vi bør erkende at vi alle har et ansvar for de danske børn. Eftersom vi alle får gavn af dem senere i livet. Så stop jagten på børnechecken. Har man ondt i røven over at der folk som har mange penge, så hæv formueskatten og lad være med at straffe børnefamilier.

03. FEB

Straffe bornefamilier?

Bornefamilier bliver absolut ikke straffet - det er et sporgsmaal om hvor meget man vil hjaelpe dem fra den offentlige side.

Afskaf alle fradrag, saet et hojt bundfradrag og indfor en flad skat der ikke varierer. Men det er maaske en anden diskussion...

03. FEB

Skat på børn

At afskaffe børnecheken for folk i gode job svarer til at lægge skat og dermed bremse på, at de får børn.

Det er nok meget godt, tænker den skarpe Villy, ren win - win, da de jo alligevel ikke kan komme i arbejde og derfor ender på overførselsindkomst.

Men hovsa, da det typisk er de "riges" børn, der er bedst til at komme i arbejde og holde samfundet i gang, er det måske ikke så godt alligevel.

Men pyt, siger Villy, så må vi jo til den tid se på de riges folkepension.

0 SVAR
03. FEB

Afskaf bornechecken for alle

Hvorfor skal folk med born have en bornecheck? Det er et frit valg og folk i lande der okonomisk set ikke er saa velstillede faar ogsaa born. At have bor er et frit valg og dem med born faar en lang raekke goder som det er selv uden bornechecken.

PS - jeg har selv 2 born og faar ikke bornecheck i det land hvor jeg bor men faar et fradrag i skatten, hvilket stort set er det samme minus lidt administration.

0 SVAR
05. FEB
Cilia Klara Winther Kjer | Lægestuderende

Selvfølgelig ikke?

Man skal ikke fjerne børnechecken for de rigeste. Det er jo penge - til børnene -. Hvis man kun giver de mindre velstillede/fattige børnecheck, så opfordrer man dem til at flette pengene ind i deres dagligdagsbudget. Hvad vil de gøre når børnene så bliver 18, og stadig bor hjemme? Så er der lige et kæmpe hul i budgettet

07. FEB
Christina Sakun Jensen | gymnasiestuderende

Svar: Selvfølgelig ikke?

Nu er det jo ikke meningen de skal gå direkte til børnene?
De "fattige" benytter jo netop børnechecken til at få det til at hænge sammen med mad, vintertøj osv. Så det, at staten skal give børn "lommepenge" som du hentyder til, er jeg imod. Derfor kan de allerrigeste undvære børnechecken, og dem, der har brug for det i deres dagligdag stadig modtage den

10. FEB
Cilia Klara Winther Kjer | Lægestuderende

Svar til Christina Jensen

Jeg tror du misforstod lidt hvad jeg mente :-)!
Jeg mener, at jeg NOGEN forældre har tendens til at lægge børnechecken ind i deres budget SÅLEDES, at de tror de kan købe en ekstra lakrids til dem selv. Og nej, pengene skal ikke gå ubeskåret til barnet. Men det er jo heller ikke meningen, at du skal bruge dem på dig selv. (og ja, du tænker nok - sikke en underlig situation. men seriøst, jeg har set det ske før). Når de så ikke får børnepenge længere, undrer de sig over hvorfor de ikke længere kan købe den dyre rødvin.

0 SVAR
17. FEB

Pension.

Hvis man synes det er så forfærdeligt at lade børnecheken indkomst graduere, så vil jeg da gerne vide, hvorfor man gør det med folkepensionen. Her er pensionen afhængig af husstandsindkomsten og det er der da ingen der synes er forkert.

0 SVAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

25. maj. KL. 00.01 Et nummer for stort

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning