Annonce
Skriv 10. feb. 2012 KL. 08.10

Skriv: Snyder håndværkere bevidst med priserne?

Kreativ omgang med tilbud kan koste forbrugerne dyrt.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
0
Emner:

Forbrug
Arbejdsmarked
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Politiken har lavet en stikprøveundersøgelse blandt 20 elinstallatører, hvoraf de 12 giver et pristilbud eksklusive moms.

Markedsføringslovens paragraf 13 siger klart , at der ved udbud af varer til forbrugere tydeligt skal oplyses om den samlede pris – inklusive moms, gebyrer og andre omkostninger.

DOKUMENTATIONLæs markedsføringsloven her (eksternt link)

»Det er dybt kritisabelt, at 12 af 20 af håndværkere ikke oplyser prisen inklusiv moms. Hvis det er udtryk for et generelt billede, er der stort arbejde for branchen. Over for forbrugerne skal prisen altid oplyses med moms«, siger Tina Dhanda, jurist i Forbrugerrådet.

Ifølge Forbrugerrådsjuristen kan forbrugerne med den rette dokumentation i hånden juridisk holde håndværkeren fast på den oplyste pris, uagtet at håndværkeren har annonceret "eks. moms" eller lignende.

Har du nogensinde fået en ubehagelig overraskelse, da den endelige regning pludselig var 25 procent dyrere end oplyst?

Og hvad kan være årsagen til, at nogle håndværkere, modsat andre erhvervsdrivende, oplyser priser eksklusiv moms?

KOMMENTARER

10. FEB

Væn jer til det

Jeg kan ikke forklare hvorfor det er sådan, men jeg går da bare ud fra, at håndværkere opgiver priser eksklusive moms - det har de jo altid gjort. Så hvis ikke de selv siger det (og det synes jeg nu altid, dem jeg handler med har gjort) så spørger jeg ind til det. Det kan man ligeså godt gøre til en vane for af en eller anden grund, så ser det ud til at være svært at vænne håndværkerne til det...

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
10. FEB

Priser SKAL oplyses uden moms

AB92 (Almindelige Betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed) §1, stk. 4, Medmindre andet er angivet, indbefatter beløbsangivelser ikke merværdiafgift (moms).

Hvornår blev journalistik et fag, hvor man skyder vildt omkring sig uden indledende research? Savner nogle "edderkoppen"-lignende journalister, men det er vel også okay, at bedømme kvaliteten på osteskærere fra Føtex...

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/produktiontest/ECE623150/genial-ostehoevl-giver-bedste-skiver/

Behøver vist ikke et abonnement på politikken.

0 SVAR
KLAG OVER INDLÆG | Anbefal

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

LOG UD
SKRIV KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

25. maj. KL. 00.01 Et nummer for stort

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning