Skriv: Er trængslen i København overvurderet?
V-ordfører mener ikke, at trafikken i København er et problem.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Debatten om trængsels-, betalings- eller miljøringen rundt om København har taget endnu en drejning, efter at Venstres betalingsringsordfører Martin Geertsen har sået tvivl om en af de grundlæggende præmisser for at indføre ringen.
Da han i tv-programmet Debatten på DR2 blev spurgt, om der er et problem med trafik og trængsel i København, svarede hovedstadens tidligere kultur- og fritidsborgmester:
»Nej, det synes jeg ikke, der er«.
LÆS OGSÅVenstre: Der er ingen trængsel i København
Ifølge ordføreren skyldes de trafikale flaskehalsproblemer i København blandt andet byggeriet af metrocityringen og de mange andre anlægs- og vedligeholdelsesarbejder, der i øjeblikket gennemføres rundt omkring i byen.
Venstre fastholder derfor sin modstand mod regeringens plan om en betalingsring.
»Jeg synes ikke der er et trængselsproblem, som berettiger til at man hiver 11.000 kroner op af ganske almindelige hårdtarbejdende socialdemokratiske kernevælgeres lommer«, forklarer Martin Geertsen.
Har den tidligere borgmester ret i sin bedømmelse af trafiksituationen i København, eller er der rent faktisk problemer med trafikken i hovedstaden? Deltag i debatten herunder.
fakta
Det her er jo et ideologisk korstog fra begge sider...
...så Martin Geertsen er så biased i forvejen, at hvad han mener er totalt ligegyldigt. Som ikke-bilist er jeg totalt for betalingsringen. Ja, der er trængsel på vejene og det er ikke kun i København. Det gælder også i Ålborg, Århus og Odense - ja selv "småbyer" som Horsens og Vejle er ramt af stillestående trafik i myldretiden. Luften forpestes af motorer i tomgang - støj og os. En mulighed, som man benytter i USA har ikke været oppe at vende på politikernes bord. Car Pool Lanes. Et spor på Køgebugtmotorvejen, som kun må benyttes hvis man er 3 eller flere personer i bilen. Et helt regulært pendler-fast-track. Så kunne det nok være naboerne kunne køre sammen:-)...
Betalingsring NU! Også i Århus...
Ja
Når man køre rundt i København og på Frederiksberg oplever man ingen problemer. Der er dog i myldretiden problemer på indfaldsvejene til København. Det burde man løse gennem trafikinvesteringer, og ikke straffe dem som tilfældigvis bliver ramt af betalingsringen grundet bopæl og arbejdsplads placering.
Trafikinvesteringer er ikke løsningen.
Hvis vi gør indfaldsvejene større vil det blot øge mængden af trafik (induced traffic). Om nogle år må vi så investere i indfaldsvejene igen. Til sidst er hele byen belagt med asfalt.
I stedet skal vi forbedre transportsystemerne i hovedstaden ved at samtænke den kollektive trafik og andre transportformer samt tilbyde smarte løsninger. Bilen er måske den bedste transportform til byen for nogle - men hvorfor ikke fylde den op? Eller gøre det muligt at skifte til cykel og metro uden for byen, så propperne på indfaldsvejene undgås? Delebilsordninger, samkørsel, cykler og offentlig transport er fremtiden. Vi kommer langt, hvis vi tænker ud af boksen - og i stedet for bare at bygge mere vej forsøger at påvirke transportadfærden og tilbyde de bedste transportløsninger til forskellige formål. Det handler ikke kun om trængsel, men også om sundhed, byliv og det lokale og globale miljø.
Idealet må være en by, der er planlagt til mennesker - og ikke til biler!
what? kig nu på de Københavnske gader, MG!
Jeg kan overhovedet ikke forstå sådan et udsagn. Hvor tit hører man ikke klage folk over, at de blev forsinket grundet trængslen.
Når jeg om morgenen cykler fra Ydre Nørrebro og ind til Nørreport, så er det ikke kun fordi det er sundere, men også fordi det er hurtigere - jeg overhaler tit bilerne på Tagensvej (!), hvor der nu ikke kan være tale om en flaskehals. Fordi der er så mange af dem, at det nogen gange tager 3 lysfaser at komme over krydsene i myldretid i bil eller bus.
Og har Venstre ikke selv lige klaget over, at man ikke vil udbygge motorvejene mere? Er dét ikke netop på grund af trængslen? Hvis man nu forestiller sig, at trængselsafgiften ville få flere af alle de mennesker, der sidder alene i deres bil ind til København (og det er langt de fleste) hver eneste dag, til enten at tage det offentlige ELLER til at organisere samkørsel - så kunne man hurtigt få ryddet ud i gaderne - og pludselig ville man spare meget kostbar tid, for den enkelte og samfundet.
Svar: what? kig nu på de Københavnske gader, MG!
Nu er trafiklysene på netop Tagensvej også indstillet efter en cyklists gennemsnitshastighed, hvilket kan være en del af forklaringen på, hvorfor bilerne holder i kø og cyklisterne ikke gør....
Er det nødvendigt at København ligner Bangkok?
Om trængselen i København er over- eller undervurderet er på sin vis ikke væsentligt - fakta er at der er en masse biler der kører ind og ud af byen, som larmer og sviner, og er det overhovedet nødvendigt? En velfungerende og smidig offentlig transport burde være nok for alle, så byen kan være et center for økonomi og aktiviteter og ikke bare et støjende og larmende sted. Det er spørgsmålet hvad man vil med en storby - og spørgsmålet om man er villig til at ændre sine vaner.
Svar: Er det nødvendigt at København ligner Bangkok?
sådan set enig... lav en fornuftigt velfungerende og billig/gratis (gratis ville være billigere for samfundet på alle planer) offentlig transport, så tar jeg den gerne!
Ja, trængslen er overvurderet
Jeg kører tit fra vestamager mod østerbro eller vesterbro i bil på arbejde, og det tager som regel ikke mere end 20 min. Bevares der er nogle lyskryds hvor man ikke kommer over med det samme, men det berettiger ikke til at man laver en betalingsring og tvinger folk til at betale kassen for at tage på arbejde.
Vi er en børnefamilie, og mange børnefamilier i København og omegn har meget svært ved at få hverdagen til at fungere uden en bil. Det ville tage mig 45 min at komme fra arbejde med bus og metro, mod kun 20 min i bil. Det giver mig hver dag 50 minutter mere med min datter når jeg tager bilen.
Vi kommer nok til at være indenfor ringen, men det er da dybt uretfærdigt overfor dem i forstæderne der kommer til at betale for dette cirkus, enten pga. af længere tid på transport eller ved kontant betaling for bil i hovedstaden.
Tænk nu for en gangs skyld på dem der arbejder!
Svar: Ja, trængslen er overvurderet
ENIG!!!
Det tager mig pt. 1½ time mere pr. dag at skulle bruge det offentlige til/fra arbejde.. så selvfølgelig tager jeg bilen.. med glæde.
Ingen problemer her..
Hvis det offentlige transportnet kan tilbyde mig samme fleksibilitet og hastighed som min bil, så tager jeg GERNE det offentlige. Men min hverdag (og mange andre tror jeg?) hænger IKKE sammen, såfremt der er merforbrug på 1-2 timer om dagen til transport. Så simpelt er det.
Desuden: at tro at en ring giver mere end 5-10 min besparelse er tåbesnak.
Indrøm det nu bare: ringen er bare en ekstraskat, og et hjernespind hos Helle, som skal vise at hun da kan gennemføre bare ét valgløfte.. jeg tror/håber stadig, at hun også fejler her.
Trafik
Kære MG.
Da min cykel i øjeblikket ikke er funktionsdygtig, er jeg (desværre) tvunget til at tage bussen. igår kl. 8.45 steg jeg på 150S fra universitetsparken mod nørreport. jeg ankom 9.05. i følge krak.dk er denne strækning 2.9 km. dette giver en gennemsnitshastighed for bussen på 8.7 km/t. Hvis denne hastighed ikke skyldes det faktum, at bussen kørte i kø hele vejen, burde Movia anskaffe sig nogle nye busser.
Trængslen er til at leve med
Selvfølgelig er der trængsel i København, men det er jo også en storby. Folk vurderer jo at det ikke er værre end at de gerne vil tage bilen. Personligt hr jeg heller ikke noget imod at det tager lidt tid, m bare det er komfortabelt. Hvis det er for at komme forureningen til livs på vores jordklode, ja så synes jeg ærlig talt, at tiltaget er helt ude i hampen.
Det er ikke en trængselsring, men endnu en afgift
Det drejer sig ikke om at begrænse trængslen, men om at skaffe flere penge til den kollektive traffik.
Jeg kører hver dag fra Vesterbro ud ad Roskildevej til Glostrup på arbejde kl. lidt i 16 (jeg arbejder om aftenen). Der er en del trafik, men jeg kommer altså alligevel frem på ca. 20 min. Sent om aftenen, når jeg kører tilbage, er der næsten tomt, og det tager kun ca. 10 min.
At køre i bil koster mig ca. 20 kr. frem og tilbage i benzin, og samlet ca. 30 min. tidsforbrug. En klippekortsbillet ville koste 38 kr., og jeg ville skulle bruge samlet ca. 90 min. transporttid (hvis altså s-toget går til tiden). Altså næsten dobbelt så dyrt, og tre gange langsommere!
Jeg er meget imod at man skal tvinges til at benytte offentlig transport, hvilket der i praksis er tale om når man pålægges så mange afgifter for at køre i egen bil. Kollektiv transport er fint de steder hvor den kan bære sig selv økonomisk - i de andre tilfælde vil pengene være bedre brugt på andre ting.
Svar: Det er ikke en trængselsring, men endnu en afgift
Det er så ca. 20 kroner i benzin, men lad os nu tgae det tankeeksperiment at du afskaffede bilen. Så ville du samtidig spare kassen på alle de faste udgifter, der er forbundet med at have en bil.
Det er nemlig det argument rigtig mange bilejer glemmer. De glemmer simpelthen at der også skal betales forsikringer og lignende for at have en bil. Hvorimod os der ikke har bil, vi behøver ikke at spekulere på alle de faste udgifter.
Og ja, hvis du pendler ville det være fjollet at købe klippekort. Hvorfor rigtig mange offentlige pendlere også bruger månedskort. Og vupti, så barberes noget af prisen af. Du siger du bor på Vesterbro; zone 1, og Glostrup er zone 43: Det er fire zoner. Et kig på prislisterne fra Movia: 4 zoners klippekort, pr. klip: 24 kroner.
Eller man kan købe månedskort til 30 dage: 605 kroner.
Svar til kommentar fra NS:
Du glemmer vist at de fleste folk også bruger bilen til andre ting end transport mellem hjem og arbejde, og derfor under alle omstændigheder ville have en bil.
Og ja, et månedskort er billigere, men det forudsætter at man bruger det hver dag for at det kan svare sig, og selv da er det dyrere end bilen. Hvis man kun har behovet for at køre til det pågældende sted 10 dage pr. måned, eller ønsker at cykle nogle dage, så er et månedskort en lige så dyr løsning som klippekort.
Og blot en ekstra kommentar til Nicklas Sandvads svar angående udregning af pris for kørsel:
Hvis du udregner din pris for kørsel kun på benzinpris, hvad gør du så med afskrivning på værdi af bilen (eller leasing-pris for bilen) samt værkstedomkostninger? disse bør udregnes årligt og divideres med total kørsel for året, hvorved du har en kilometerpris for din kørsel at lægge til din benzinpris.
Ingen trængsel og alarm!
Kbh fungerer på trods af utallige vej- og anlægsbyggerier fortræffeligt sammenlignet med alle andre hovedstæder i verden.
Det er jo latterligt at man seriøst mener at de 1-3 minutter der kan spares i tid ved forskellige køreture ind til København på nogen måder opvejer en regning på kr. 11.000,-.
Et enkelt toiletbesøg mere eller en tur til kaffemaskinen og den sparede tid er alligevel forduftet - for slet ikke at inddrage alle de minutter og halvetimer der vil gå tabt når folk kommer for sent fordi det offentlige ikke kom frem til tiden.
Betalingsringen hører hjemme i Mordors flammer sammen med en vis anden ring.
Hvem
Hvem er det, der nyder at sidde i kø i bilen dag efter dag på vej til arbejde? At spille sin tid, at miste sin tid? Er det personlig frihed? Jeg forstår det simpelthen ikke...
Svar: Hvem
Det tager ofte da markant længere tid med det offentlige, plus at prisen er alt for høj. Tror faktisk mange nyder turen, det er da mere komfortabelt end at stå og fryse mens man venter på et altid forsinket og proppet tog.
Der er en masse arbejdende mennesker der skal have hverdagen til at fungere, hente børn, nå indkøb osv. For mange er der ikke et ordentlig alternativ til bilen, det handler om at folk vil nå at sige hej til deres børn inden de skal i seng og op på arbejde igen.
Der er INGEN trængsel i København
Når Københavns Kommune først får lukket op for alle de lukkede veje og får nedlagt alle disse vanvittigt brede cykelstier, der spreder sig alle steder, vil trængslen på vejene hurtigt blive fjernet. Væk med bussluser, og fjern alle de tåbelige fartbegrænsninger - enhver der færdes i storbyen VED at det er farligt at færdes i trafikken - derfor er disse indskrænkninger unødvendige og overpædagogiserende. Man kan sagtens øge trafikmængden i København samtidig med at man øger køreglæden - fx kunne man tillade gennemkørsel af Assistens Kirkegården, Fælledparken og mange andre steder, hvor der i dag er hindringer, der skaber helt unødig trafik-kaos andre steder i byen. Ved at fjerne lyskryds langt de fleste steder, ville man forbedre flowet i trafikken og forhindre unødvendigt fodgængeri, der hvor bilerne hører til - det er jo trods alt Vores By - ikke?
Svar: Der er INGEN trængsel i København
Du ved jo intet om trafik, alle dine forslag vil ende som en katastrofe..
Svar: Der er INGEN trængsel i København
Ha ha ha ha - ja man skal jo passe på med satire i en ophedet debat - men helt ærligt - Venstres udgydelser er så langt ude i hampen at man ikke kan lade være med at grine - grin bare med
Kh Jan
Det handler om forbedring på lang sigt
Der ER meget trafiktrængsel i København, det er et faktum. At diskussionen fokuserer på tid og penge, viser bare, hvor genial den borgerlige blok er til, at styre den offentlige diskurs.
Med en betalingsring ville København tage et vigtigt skridt mod at forbedre levevilkårene for folk, der bor i udsatte områder. Dette ville mine vindueskarme nok sætte utroligt meget pris på, da de skifter farve fra kridhvide til grå hver sommer, nå de er åbne ud til Åboulevarden. Jeg ville også sætte pris på, at kunne løbe en tur om søerne, uden at skulle bruge filtermaske!
Derudover er det en strategisk investering, der ville være med til at forbedre Danmarks konkurrenceevne indenfor greentech på lang sigt, da det ville tvinge øget innovation indenfor offentlig transport mv. og derved forbedre eksportmulighederne for danske virksomheder i greentech industrier, hvilket alt andet lige er en af Danmarks allermest relevante investeringsmuligheder, hvis vi skal være dygtige vidensarbejdere.
Svar: Det handler om forbedring på lang sigt
Nej, det er ikke et faktum. Talrige udsagn vidner jo netop om at der de fleste steder og på de fleste tidspunkter IKKE er trængsel, i hvert fald ikke i den forstand at det giver anledning til ventetider af betydning.
Men bortset fra det, kan de fleste sikkert tilslutte sig målsætningen om en mindsket forurening. Men den eneste langsigtede løsning er at gå at over til andre former for brændstof eller energi end benzin. Det er ikke kun bilerne der forurener, men også lastbiler, busser og fly, som vi alle benytter eller har gavn af.
Tænk hvis man opkrævede en miljøafgift af alle borgere, ikke kun af bilejerne i hovedstadsområdet, og brugte indtægten til forskning i el-biler, brintmotorer osv., og ikke til unyttige investeringer i trafikbomme, eller det bundløse hul som den offentlige transport er. Det ville være langsigtet tænkning.
Trængsel I København
Er der trængsel i København - og i forhold til hvad. Der er mere trængsel i København end i Kørsør, men langt mere trængsel i andre europæsiske byer eksempelvis Hamburg og Berlin - to byer der ikke har betalingsring?
Det er et politik at man ønsker en betalingsring og det er der jo ikke noget galt i, men man skylder da at undersøge det langt mere grundigt. Lovmæssigt skal der laves WWM undersøgelser for alle mulige og umulige projekter. Hvorfor vil SF og Ida Auken kun miljø når det drejer sig om andre projekter og ikke betalingsringen?
Økonomien bør undersøges grundigt sammen med de ændrede trafikale forhold der vil opstå der hvor ringen etableres.
Der bør da være et minimumskrav at der både er penge og meget miljø i betalingsringen.
Borgerne i København og omegn burde høres - de skal betale størstedelen.
Gider jeg og andre køre til vores hovedstad er næppe sandsynligt hvis vi skal betale indgangsbillet
Det må eksperter udtale sig om samt københavnerne
Iflg. forskere og beboere i København er der trængsel og bilos og dårligt klima, at venstre der er indædt imod, men ikke vil garantere at fjerne den igen, kan jo ikke undre.
På sigt bliver kollektiv trafik billegere, byen får renere luft og mere plads, og derfor er det så vigtig,t at det endelig resultat er 100% klart o gennemarbejdet fra A til z,g fælles for regering og støtteparti. Hellere vente to uger endnu end igen lave fadæse med at presse noget hastværk igennem, det har vi set for meget til de foregående år.
Pressen kunne jo fokuserer på alt det, der er lavet til gavn for danskerne, de første 5 mdr, frem for det, der ikke er klar endnu. Men på vej.
Masser af trængsel
Folk, der siger, at der ikke er trængsel for bilister i KBH har aldrig været på Jagtvej om morgenen eller eftermiddagen!
Jeg cykler hver dag mellem Frederiksberg og Østerbro ad Falkoner Allé/Jagtvej ca 4 km. Det tager max. 15 min, hvis jeg cykler langsomt. Når jeg sjældent tager bussen, tager det minimum 45 min at tilbagelægge samme afstand, derfor bruger jeg næsten aldrig offentlig transport.
Men, hvis nogle af bilerne blev fjernet fra gaderne, ville det samtidig betyde, at busser også kom hurtigere frem.
Svar: Masser af trængsel
Enig Louise. Jeg har oplevet at jeg i myldretiden kunne gå hurtigere end at tage bussen på visse strækninger af Jagtvej.
Sure. Du skal bare lige huske at alle de billister, der konverterer til offentlige transportmidler stadig skal transporteres, så du vil i stedet for få enten en helvedes masse ekstra cyklister (eller selvmordskandidater som jeg ynder at kalde mange cyklister i Købanhavn...), eller et betydeligt øget antal busser, som hver især forurener betydligt mere end bilerne idag.
Vi er ikke uenige i at Jagtvej er rædselsfuld. Men problemet er at vejen er en flaskehals, og at der er både for lidt plads til trafikken, og der er for få alternative veje folk kan bruge i stedet for :-(
Til Christian Sørensen. Jeg er helt enig med dig i, at det er en flaskehals. Jeg tror dog ikke, at der er brug for "betydeligt" flere busser, som du skriver. Som oftest er der kun én person i hver bil, og der er vel plads til en ca. 70 personer i en bus. At udskifte 100 biler til 1 bus og 30 cykler vil være en fair bytning fra mit synspunkt.
Nej
Måske ikke inden for ringbanen, men prøv at køre fra Næstved til København K i myldretiden, som jeg for nyligt prøvede. Hvorfor billisterne sydfra ikke finder en station at parkere ved og og hopper på et tog er mig en gåde.
Og hvis Martin Geertsens udsagn endeligt skal tages til troende så kan man takke halvdelen af københavnerne for at cykle på trods af at billisterne gør deres bedste for at slå os ihjel, enten direkte (92 kvæstede, 3 døde i 2010) eller indirekte ved udstødning, som ifølge en læge fra rigshospitalet jeg ikke kan huske navnet på, som for nyligt i et interview sagde var mere sundhedsskadeligt end passiv rygning.
Som DJØF'er kan jeg godt se bilens berettigelse kva det bidrag den øgede mobilitet bilen bidrager til samfundsøkonomien. Men biler hører kun til i tæt bebyggede områder når der er et reelt behov. Det bør derfor koste det samme at køre bil ind i centrum som det koster at tage kollektiv transport, ekskl øvrige omkostninger ved bilejerskab.
Indsættelse af Ringen - styrkelse af de offentlige transportmidler
Som ikke-bilist (32-årig der aldrig har haft kørekort) kender jeg de offentlige transportmidler meget godt - bedre end de fleste - og er af den opfattelse at man kan komme hvorsomhelst i omegnen af Kbh ganske hurtigt. Cyklen er også ganske glimrende, men jeg bruger den sjældent, idet jeg ikke bryder mig om hjelmen, og ikke tør køre uden (ikke på grund af farlig trafik, men pga. epilepsi).
Jeg er af den opfattelse, at alt hvad der kan gøres for at minimere trafikken bør undersøges, hovedsagligt pga. 1) generel bedring af miljøet - især i fremtiden og 2) øget tempo i myldretiden.
Jeg mener også at begge dele kan opnås, hvis der sættes fokus på, at ved sænkning af antallet af privatbiler i indre by vil der (BØR der) ske en forøgelse/styrkelse af den offentlige transport. Under alle omstændigheder kan Ringen i hvert fald ikke tillades indsat, uden en ganske præcis præsentation af, hvad planerne for styrkelse af kollektiv transport vil være i forbindelse hermed!
Der er store trængselsproblemer i København
Jeg har kørt bil og motorcykel i København i 25 år. Men har solgt min bil for to år siden. Det er blevet komplet umuligt at køre bil i København. Man kan gå hurtigere end bilerne kører på Jagtvej og Store kongensgade i myldretiden. Den eneste løsning på trængselsproblemerne i København er en trængselsring, flere busbaner, letbaner og mere metro.
Det er langt hurtigere at komme rundt i byen som fodgænger, cyklist eller med offentlig transport. Dem der påstår andet har aldrig prøvet det. Det er kun rimeligt, at dem der insistere på at få lov til at køre i bil, må punge ud for den forurening, støj og sundhedsskade de påføre byen.
Svar: Der er store trængselsproblemer i København
Både Jagtvej og Store Kongensgade ligger jo inde i byen, dvs. de er ikke indfaldsveje, og jeg tvivler derfor på at en betalingsring vil have den store effekt de pågældende steder.
Jagtvej kan være ganske slem, indrømmet, men så løs dog problemet der hvor det er, i stedet for at genere folk alle mulige andre steder. Det kan være ved at skabe flere vognbaner på de pågældende veje (i stedet for at omddanne de eksisterende til busbaner, eller blomsterbede), forbedre kørselsforholdene på andre, parallelle veje, lave underjordiske veje/tunneller, skiltning som advarer om køer, bedre lyskrydsreguleringer, osv.
Trængsel... Eller ikke?
Naturligvis er der trængselsproblemer i en storby som København. Man behøver bare at se på indfaldsvejene og vejene indenfor ringbanen hver morgen og aften. At påstå andet er jo absurt i min optik.
Til tider er det ren kaos. Jeg cykler hver morgen, og selv på cykelstierne er der trængsel...
Men grundlæggende forstår jeg slet ikke modstanden. Vi har en samfundsmæssig udfordring som skal løses. Jeg vil da gerne se nogle alternative bud på at få løst de trængselsproblemer - altså tage "ja-hatten" på og kom med nogle seriøse bud. Det er være modstander af et løsningsforslag er for useriøst.
Geertsen har ret
Jeg bor i København K tæt inde ved Nørreport station. Siden 2004 har jeg kørt på arbejde ud af byen og kan fortælle at trafikken ikke har været noget problem. Man har faktisk kunne mærke at antallet af biler i byen er faldet som også undersøgelser viser.
Trafikken er dog blevet værre siden finanskrisen startede (slut 2008 start 2009). Efter at politikkerne har pumpet milliarder ind i bl.a. vejarbejde og andet anlægsarbejde, har det gjort, at man har startet vejarbejde på samtlige udfaldsveje samtidig. Man ligger fjernvarmerør hvilket også lukker en masse veje. Derudover er der metrobyggeriet som har gjort livet omkring Nørreport til et trafikalt marridt. Foruden det så fører Københavns kommune en krig mod bilisme, ved at gøre vejene smallere og lukke veje helt af for biler: Nørrebrogade. Alt sammen fremmer ikke ligefrem fremkommeligheden.
Metroen ved Nørreport vil tilfældigvis blive færdig den samme tid som betalingsringen skal begynde det er nok ikke et tilfælde.
Svar: Geertsen har ret
Morten, jeg har også kørt på arbejde ud af byen. Fra Frederiksberg til Køge. Det var en drøm så snart jeg nåede motorvejen. Trængslen var i den anden retning morgen og aften. Det er på vej ind i byen om morgen og ud om eftermiddagen der er problemet.
Venstre har aldrig været et parti der tager forurening og miljø alvorligt!
Hvis de havde, havde vi været et land der var forud, for så havde de ikke stoppet al Svend Aukens politiske tiltag. Venstre tager ikke problemerne alvorligt.
Det er der mange bilister der heller ikke gør, derfor har vi brug for modige politikere der tør!
Ja. Trængslen er overvurderet det meste af tiden.
Det er rigtigt at der er trængsel på nogle strækninger i myldretiden (morgen og eftermiddag), ved opgravninger af gader og ved specifikke flaskehalse. Men hvis man nu ellers kigger på forholdene udenfor myldretiden, og hvis man fjerner effekten af at halvdelen af København er gravet op af forskellige årsager pt., så er problemerne faktisk ikke så store. (Manglende P-pladser giver også årsag til nogen af problemerne).
Min egen erfaring med at køre i byen er i hvert fald at problemerne ikke er specielt store, når man ser bort fra førnævnte forhold, der giver problemer.
Flytte de offentlige arbejdspladser
Syntes faktisk at trafikken køre meget godt kl 07:30 i København, ja der er mange biler, men ikke mere en de fleste veje kan håndtere.
Det største problem er manglende p-pladser.
Men hvis man mener der er så meget trængsel kunne man jo flytte nogen af de offentlige arbejdspladser ud af københavn og ud til udkantsdanmark i stedet for. Færre biler i københavn og udkantsdanmark får nogen arbejdspladser.
Divide and conquer.
Må man grine?
Når målet med betalingsringen er, at mindske trængslen og man samtidig informeres om, at København vil vokse med 100.000 nye indbyggere inden 2025, så er det mere end svært ikke at skraldgrine. Over den totale mangel på troværdighed.
Det tidsmæssige
Det er muligvis trængsel i København og omegn, men alternativerne er indenfor kommunegrænsens relativ lille areal reelle.
Når jeg idag i Berlinske læser, at undersøgelser viser forlænget rejsetid på op mod 40 arbejdsdage om året for en pendler fra Køge eller Roskilde ved at lade bilen stå, er der ikke reelle alternativer til bilen. Muligvis har pendlere ikke 11.000 kr mere om året, men har pendleren råd til at efterlade sin børn og familie yderligere 40 dage om året?
Sikken voldsom trængsel og alarm
Det bemærkede Peter Faber allerede i 1848. I 1850 forstod man, at voldene omkring København var problemet, og man tog konsekvensen og nedlage dem.
Nu indfører man dem minsandten igen. Det skal nok hjælpe....
Man skal nok lære at skelne imellem trængsel og forstoppelse. Trængsel - det er det, vi ser i myldretiden i København. Forstoppelse - det er det, som dagligt kan ses på indfaldsvejene til København, langt uden for den kommende betalingsring.
Der blev skabt et problem
Der blev skabt et problem lige inden valget, som ikke havde været diskuteret før. Trængsel i Kbh. Før det var der ingen politikere, der diskuterede det overhovedet. Det er faktisk facinerende hvordan politikere kan skabe et problem ud af ingenting. Nu har den trængselsring taget fokus fra mange andre problemer i samfundet. Hvis man taler om trængsel, skal man tage til de rigtig store byer rundt om i verden. Kbh´s problem er overvurderet.
Helle Thorning`s mand er jo englænder, og svigerforældrene bor i England. Hun har sikkert tit været derovre, og fået den fikse idé, at det skal Danmark da også have. Eller også har de direkte rådet hende til det. Nu skal hele Danmarks skæbne lide under den fikse idé fra et overklasseløg, der ikke kan forestille sig hvad det kan betyde for en lavtløns-familie. Der er ikke meget rødt over hende. Men jeg tror sådan set også bare hun er en marionet for et større fortagende nede i EU.
Svar: Der blev skabt et problem / Det er for ringe, den argumentation
Forslaget kommer fra SF, det har været deres mærkesag i mange år, så..... venstres Søren Pind havde det oppe, som teknik og miljø borgmester, som bompenge, før han tabte magten til Ritt. Bjerregård som overborgmester. Ritt lavede et forslag, som ikke var gennemarbejdet.
Vismændene rådede til en betalingsring i 2006.
. Det forslag fra Ritt, blev pudset lidt af, kom på bordet før valget, fordi VKo pressede det frem, det var det dummeste SF gjorde, at fremlægge noget, der ikke var gennemarbejdet, det kostdee dem og S stemmerne i KBH. og venstre var dygtige til deres negative kampagne her. S SF burde have haft is i maven, som nu og vente til alt var tjekket og beregnet. Men at putte det over på THorning, fordi hun ikke er din kop te, det er for dumt, rent ud sagt, så har du ikke sat dig ind i tingene.
Og hvad bilder du dig ind, at kalde andre mennesker et overklasseløg, Dit sidste afsnit har intet med sagen at gøre.
Tag cyklen og gør plads til offentlig transport
Som cyklist kan jeg nå fra Østamager til Hovedbanegården på et sted mellem 10 og 15 minutter. Hver eneste dag overhaler jeg hundredevis af biler på Amagerbrogade, som holder i kø stortset hele vejen ind til Rådhuspladsen.
Hvis vejret er for dårligt til at cykle, og det må jeg indrømme at jeg synes det er nogle gange, går bussen hvert 5. minut og kører ganske stabilt. Desværre er bussen pt. upålidelig hvis man skal nå noget vigtigt, fordi det kan variere med helt op til 10 minutter hvor lang tid det tager at køre de 4 kilometer ind til hovedbanengården. Nogle minutter kan måske tilskrives antallet af passager, men primært skyldes det trængslen på vejen, der ødelægger oplevelsen med offentlig transport og sikkert har skræmt mange over i private biler.
Hvis der blev mindre trængsel på vejene og dermed fri bane for busserne, ville der sikkert være flere der ville overveje at tage offentlig transport i stedet for bilen.
Derudover hilser jeg en renere luft i byen velkommen :)
Trængsel ikke kun på vejene!
D. 6. feb. var jeg til en konference på "Borgen". Da jeg bor på Falster valgte jeg, af hensyn til trængslen og de vanvittige p-forhold, at tage toget. Det gik godt og behageligt det meste af vejen, men ved Valby stoppede toget, fordi der var trængsel tii og ved KBH. H. Personalet kunne ikke sige, hvor lang tid det tog, og anbefalede derfor, at vi tog S-toget til staden.
Så når Geertsen(V) ikke kan se, at der er trængsel i KBH, men at alle ulykkerne skyldes vejarbejder og udgravininger, er han både blind og døv. På skinnerne var der ikke "spor arbejder".
Skal vi have mere kollektiv trafik, er det p.b.a. mine oplevelser, tvingende nødvendigt, at der komme flere skinner, flere busser og eller letbaner/sporvogne. Kommer der ensidigt en prisnedsættelse eksploderer hele trafikken både på veje og skinner.
Jeg har oplevet at skulle hjemmefra Falster kl. 06.15 for at nå frem til kl. 09.00 på Ballerup seminarium, for ikke at komme forsent til en eksamen, hvor jeg var beskikket censor.
Pressens dækning v edr. trængselsringen!
I forlængelse af mit tidligere indlæg er der intet nyt under solen, hvad modstanden mod trængselsringen anbelanger. En nylig opgørelse har vist, at den borgerlige presse, samt TV2 NEWS, og det er jo størstedelen, har udsendt ret mange artikler vedr. trængseslringen.
De ca. 70% er negative. Det selvom, der er en række borgere, der både i hovedstaden og i omegenskommunerne, helt klart er positive overfor en begrænsning af luftforureningen og det stigende antal køretøjer. Det må da være gået op for Venstre og Geertsen, at der er andre måder at transporterer sig på, end i bil.
De skræmmeeksempler, som disse argumentresistente politikere kommer med, hidrøre alle fra Helsingør og til KBH. Jeg kan til deres orientering, oplyse, at der stadig bor mennesker syd for KBH., som også ind i mellem har ærinder i byen. Jeg kan oplyse samme rigide politikere om, at det vil blive billigere for håndværkere og kunder, når medarbejderne ikke skal holde i kø. Timelønnen kan så bruges til kunderne.
Venstre har intet bud selv på problemerne
Trængselsringen , for nogle negativt, andre positivt, men alle har en holdning, især venstre. Regeringen arbejder dybt seriøst på at fremlægge et forslag i medio/ultimo marts. Hellere lidt længere tid om forarbejdet end fremlægge noget, hvor man ikke har tjekket, hvad tjekkes skal.
Venstre med Geertsen i front, spiller med musklerne, senest i går 14.2.12 kl. 21 i TV avisen. 3 gange fik MG spørgsmålet fra studieværten, Hvad er så venstres bud ? svar 0. Ja men der var metroen, og der var..... væve væve, og nu måtte man se. Intet konkret.
Regeringen gør da noget, også selv om det koster, for problemet skal løses af flere grunde.
Senest bevist, at man mindsker luftforureningen med 15 %.
Hvis man lyttede til de forskere, som vitterlig ved noget om tingene, så ville holdningen nok ændre sig.
Jeg synes, man skal slå koldt vand i blodet, afvente udspillet, en høring, og så opveje hvad der er af fordele og ulemper, det er jo ikke kun kroner, det drejer sig om, men langt mere på sigt.
Trafiktætheden på de københavnske
indfaldsveje og større indre trafikårer er i myldretiden betydelig større i dag end for ca 10 år siden, da jeg var pendler, og dengang var der også rigeligt med forsinkende kødannelser og generende trafikos.
Jeg er ikke sikker på, at en evt betalingsring vil ændre væsenligt på dette; det må i hvert fald betinge en både billigere, smidigere og mere omfangsrig kollektiv transport.
Efter min opfattelse vil betalingsringens etablering på sigt trække en lang række virksomheder ud af København og forskyde hovedstaden mod vest med Høje Taastrup som omdrejningspunkt.
Allerede nu kunne regeringen afhjælpe en del af Københavns trafikproblemer ved at flytte statslige arbejdspladser ud af byen.
"Hvis det æ fakta, så benægter a fakta"!
Der er åbenbart ingen ende på de tåbeligheder i ord og adfærd, der kan anvendes, når danskerne trues af angreb på deres sumbiotiske forhold til deres biler. Et forhold der helt tilsidesætter og tilsyneladende langt overgår deres omsorg for, at deres børn og børnebørn nogensinde får et muligt liv efter deres egen bortgang og smadring af klodens klima.
Senest har endnu en Venstre klaphat gentaget sin bondske venstre statsminister Knud Kristensen (1945-47): "Hvis det æ fakta, så benægter a fakta". Han røg på røv og albuer ud af statsministeriet på Sydslesvig- sagen, men hans enfoldige benægtelse af fakta lever lystigt videre hos venstres "pæne" slipsedrenge, her i form af Martin Geertsen. Nutidens fakta benægtere i Venstre har derimod ikke engang det formildende over sig af solid bondekultur som en Knud Kristensen, men er bare småstupide og letbenede Karl Smart fyrer fra handelshøjskolen!
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- S: Geertsen snakker sort 10. feb 14.45
- Ekspert: Venstre tager fejl om trængsel 10. feb 11.21
- Venstre: Der er ingen trængsel i København 10. feb 09.35
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 16.12 Biografen Jagten
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
21. maj 10.34
-
24. maj 00.01
-
24. maj 07.00
-
24. maj 10.43
-
25. maj 00.01
-
24. maj 11.38
-
24. maj 19.05
-
24. maj 10.25
-
23. maj 00.01
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
24. maj 11.38
-
23. maj 13.36
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr