Skriv: Bør pensionister gemme lidt til den næste generation?
De ældre generationers luksusforbrug er næsten fordoblet på seks år.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Sommerhus, jordomrejser, Webergrill, ny bil, udendørs spabad.
For '68-generationen er pensionisttilværelsen en behagelig svømmetur i den økonomiske overflod.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at danskere mellem 65 og 74 næsten har fodoblet forbruget af luksusgoder i løbet af de seneste seks år.
»Deres holdning til tilværelsen er, at de ikke vil være ofre. De vil være direktører i eget liv, og det er mentalt sundt. Men det fører også et større forbrug med sig. De vil gerne bruge penge på at leve stærkt her og nu, og de ved, at der kommer et tæppefald«, siger Margrethe Kähler, der er seniorkonsulent i ÆldreSagen og selv tilhører den omtalte generation.
Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen understreger, at der er sket et holdningsskift mellem to generationer, hvor den ene nu bruger løs, mens dens forældre satte en ære i at nøjes.
»Min gamle farmor kunne ikke finde ud af at bruge penge, fordi hun aldrig havde haft nogen. Men nu er vi alle sammen velfærdsramte, så det at være pensionist indebærer altså ikke, at man går på aftægt og tager sivsko på, og går og mimrer«, siger Ann Lehmann Erichsen.
Nordea har spurgt mænd og kvinder mellem 60 og 64 år, hvordan de vil forvalte deres penge, når de bliver ældre. Til det svarer ni ud af ti, at de vil foretrække at bruge deres penge på at realisere det søde liv, selv hvis det betyder, at der ikke er arv til den næste generation.
Synes du, at den ældste generation har et arve-ansvar over for deres børn, eller handler livet om at nyde alle dage uden at skulle skele til bankbogen hver dag? Deltag i debatten herunder.
De bør selv betale!
Dette er det helt absurde ved at ældre ikke skal betale for en robotstøvsuger selv osv. Kan ikke passe at man skal have lov til at brænde sin pension af de første 10 år af sin pensionsalder, og i de sidste 10 skal man side og skabe sig over at skulle betale for robotstøvsuger, og anden service.
Længe leve dommedagssamfundet...
Svar: De bør selv betale!
Et ejendommeligt perspektiv. Og et selvskabt et, tør siges. Hvis det forholder sig som du hævder.
Dog virker en så selvfed livsform på mig ret så idéforladt. Man må så blot håbe at disse pensionistforbrugere render ind i en god, gammeldags gang spleen. At de før eller siden brækker sig af ren og skær blaserthed over en verden uden personlige begrænsninger for de få. Er de som beskrevet, ville jeg næppe finde dem værd at kende nærmere. De køber sig til det hele. Eller fra hele ansvaret som du påstår. Forskellen er nok den samme. Men jeg møder dem næppe. De rejser nok på et højere niveau elle med andre midler. Men just dér ligger kimen til et samfund på flere klasser med stadigt færre, fælles berøringsflader.
De vender os ryggen, men det samme gør vi andre jo. Vi ser kun skyggen af hinanden i et samfund der skræver henover en truende generationskløft og over mere end buksesømmen kan holde til. Den økonomiske og den moralske, hvis en sådan findes.
Svar: De bør selv betale!
Har du en robotfejemaskine??? - Hvis ikke - så undlad at have en mening om disse...
Tak
Stop lige en gang!
Ja, jeg skal nok selv betale for min robotstøvsuger den dag, jeg får brug for sådan én. Jeg er dog opmærksom på, at de personer, der er født før 1945 og - af mange grunde - kun har deres folkepension at leve af, vil have svært ved at undvære de penge. Som barn har jeg ofte set min mor se i sin pung og sige: "nej det kan vi ikke købe"! Jeg har haft en dejlig barndom, men uden store familieferier, skiferier etc.Min vision for mit liv har været, at spare op til pensionen, ved at købe et hus. Et hus der absolut ikke på daværende tidspunkt var indrettet og udstyret, som det "bør" sig i dag. Et hus der dog var betalt efter 15 års kredit (dette var selvvalgt, og står jo frit for alle). 2 skønne døtre blev opdraget til at tage hensyn til andre, fik gode uddannelser (bedre end deres forældres) og ja deres gode uddannelser og dannelse, er mit arveansvar til dem. Det er de i dag ganske ening i.
Livet set fra luksuskupeen.
Et tog suser igennem det sydafrikanske landskabt. Passagererne ser et liv levet i usselhed. Udefra ser man kun toget. Man ved de er rige, men ikke hvordan de er det. Illusionen er komplet men ikke komplet harmløs. Vi taler om 2 verdener, hvor mennesker med ryggen til hinanden kun ser skyggen af de andre. Man mødes aldrig.
Der er så kun at håbe at disse forbrugerpensionister, hvis de er som beskrevet, vil rende sig nogle gevaldige staver i livet i form af en hæftig gang spleen, fordi en verden uden personlige begrænsinger for de få, nødvendigvis må afføde blaserthed. Livet skal jo slutte, men at tænke på afslutningen fra morgen til aften, fordi man netop har valgt at leve livet til sidste mønt og måske en god del over, forekommer mig nærmest morbidt. For hvordan udvikler man sig uden modstand, når man bare kan købe sig til det hele - eller fra det hele.
For dem er det slut. En klog fyr sagde engang at man bør takke skæbnen for de uykker man får. Uden dem ville alt forblive det samme
Ta' en taxa og lad arvingerne gå....
... sagde min veninde som lige har besøgt mig. Det lille sjove "motto" havde jeg ikke hørt før, så det lo jeg meget af.
Når man har tjent sine penge på ærlig vis kan der vist ikke være nogen grund til, at skulle skamme sig over at have det godt. Det er klart, at man hjælper sine børn hvis man kan, men det står også klart, at man, efter et langt og sejt træk, har lov til at leve et godt liv som pensionist.
Jeg har dog lagt mærke til, at hvad der for mig er en luksus, er ofte en selvfølgelighed for mine børn.
Hvorfor misunde nogen noget?
Der er mange overskrifter
Hvor er der mange overskrifter, der med et snuptag afskaffer: Syge gamle uden penge, som ikke har deltaget væsentligt i nogen forbrugsfest. Evnesvage, Psykisk syge. Til trods for at sygehusene - efter politikernes mening - er propfyldte - overfyldte. Det er så tilsyneladende ikke med de syge..............??
Hvem kastede den første sten??? Og - artiklen er ensidig. Jeg er enig i, at hvad der for mine børn er en selvfølge, er noget jeg har måttet kæmpe hårdt for. 3 skridt frem og 2 tilbage. Og jo - jeg har en campingvogn og en miljøbil. Men jeg rejser ikke to gange om året og drikker heller ikke rødvin hver dag. I.f.t. artiklen ville det være værd at vide, om der er en halvdel, der har det hele og ka' det hele, og en halvdel, der hverken har eller ka'.???
Om de, der rejser 2 x om året spiser en dåse torskerogn og 3 kartofler til middag, ved vi ikke. Måske har de truffet valg for deres liv, der er anderledes end andres. Og - enhver lever, som det er muligt til sygdom eller døden rammer.
Fremtiden ?
De omtalte ældre generationer skal vel ikke betænke deres "børn", som let kan være i halvtredserne.
De burde snarere tilgodese deres oldebørn, hvis der er noget tilbage inden den uafvendelige bortgang finde sted.
De små pussenussere får det sikkert svært i en verden, hvor computere,robotter og maskiner allerede er ved at overtage alt manuelt arbejde.
Indkomsten for de "arbejdsløse" vil sikkert blive en statsløn, som bliver ens for alle, og den bliver nok ikke særlig stor.
Man kan undre sig over at der stadigvæk er manuelle arbejdspladser tilbage i denne teknologiske IT verden.
I mellemtiden må de ældre med god samvittighed nyde deres biologiske efterår, der er vist ikke mange som længere vil vente på goderne i det tvivlsomme paradis.
Lad alle forvalte hvad der tilkommer dem
Nej, de ældre skal ikke spekulere på at efterlade penge til deres børn. På det tidspunkt hvor de ældre normalt dør er børnene selv i slutningen af arbejdslivet og derfor (forhåbentligt) allerede solidt økonomisk etableret.
Til gengæld skal deres politiske stemmer holde op med at kræve ind. Der er heldigvis en voksende forståelse for at folkepension, efterløn og ældrechecks ikke bare er ydelser der vokser på et pengetræ ved Christiansborg. Det er ydelser som dræner statskassen. I en situation hvor statskassen på grund af uansvarlig økonomisk forvaltning er budgeteret til at give underskud og stifte gæld i de kommende årtier, så er det forkasteligt at der stjæles fra fremtidens danskere for at dele ud til nutidens.
Borgen burde enten hæve skatterne nu eller skære ned på ydelserne. Det andet er at bedrive græsk mod børnebørnene.
Det gælder for de få.
Det er ikke kommet frem, hvor mange pensionister der lever i sus og dus. Når jeg ser mig omkring er det mit indtryk, at det kun drejer sig om fåtallet. De fleste pensionister har ikke det store at rutte med.
Mine forældre (født i 1925 30) har efter et meget langt arbejdsliv uden mulighed for at lægge til side, ikke andet end den skrabede folkepension at gøre godt med. Der er ikke penge til luxus eller rejser.
Jeg selv er generationen, der kom efter 68-erne. Opvokset med oliekrise, arbejdsløshed, brandbeskatning, kartoffelkur m.m. Der var i de første mange år af mit arbejdsliv ikke noget der hed arbejdsmarkedspension o.lig. Lønnen var ikke til at der også kunne lægges til side. Derfor ser jeg frem til en pensionisttilværelse uden de store armbevægelser.
Det er tilsyneladende en god historie med pensionister der vælter sig i velstand. Men sandheden er en helt anden. Lad os få reelle tal på bordet.
Svar: Det gælder for de få.
Til Nanny
Uanset hvad, så har man alt andet lige "altid" mulighed for at gøre et eller andet, for at forsøde alderdommen. Om det så er at investerer i ejerbolig, pensionsopsparing, etc. Det er sådan set ligegyldig.
Og til de som af en eller anden årsag ikke fik sparet op. Så har vi folkepension og diverse tillægs ydelser. Det rækker til dagen og vejen. Det er vel reelt set også det, som burde være meningen med overførselsindkomster.
Grundliggende så handler det om at få begyndt rigtig og tidligt.
Det ka jo for ingen komme som en overraskelse at man en dag skal pensioneres.
Mine forældre 1952 og 1955 begge ufaglært og med rigtig rigtig mange arbejdstimer på bagen. Selv de har da formået at spare op.
Grundliggende så er det vel et spørgsmål om vilje mere end reel økonomi.
Personeligt startede jeg som 27 årig alene af den grund at tidlig begyndelse giver den største effekt
Pensionister skal (hvis de kan) gemme lidt til sig selv
Vores børn er nu i 30-40'erne og er nok pensionsmodne, når vi stiller futterne. De har huse, biler, samtalekøkkener, rejser, mærketøj og high-end elektronik.
Bevares, jeg har da også et hus. En fredet ejendom fra 178... som er besværlig med 5500 kvm have at håndtere efter min mands død. En bette bil, som er nødvendig herude på landet, tillader jeg mig. Jeg har sørme også en havetraktor, et godt brugt B O anlæg (kvalitet holder) og en "dum" mobil uden kamera.
Mine børn kan selv, bruger ikke på forventet efterbevilling, og har det da fint med, at jeg efter behov kan købe mig til lidt vinduespudsning eller hjælp i haven og bevare et optimistisk livssyn og livskvalitet. Såvel min folke- som enkepension beskattes, så jeg ligger ikke "samfundet" til byrde. Min generation (1945) købte ikke over evne, men tog det gelinde. Vores huse er ikke overbelånte, eller spektakulært finansierede. Ældre er ikke en massebetegnelse.
@Nanny Jansen. Godt talt! Hit med reelle tal.
Mvh
Burkaer eller maskerede mænd?
Hverken burkaer eller anden beklædning er dikteret af koranen eller biblen! Men hvorfor harcelere over kvinders beklædning, når man tilsyneladende accepterer at mænd bryder loven, og bærer masker/tørklæder når de er ude på ballade! Grunden til mændenes maskering skyldes FEJHED!!! Kujoner som ikke tør stå ved hvad de er! Nogle store kujoner som mener sig berettiget til at skabe usikkerhed på gaderne, udøver vold for voldens skyld!
Kvinder iført burka eller anden påtvungen beklædning gør ingen skade! Deres samfundsskadelighed består af at de også signalerer at de IKKE vil arbelde, men leve af nasseri på samfundet, hvilket de fleste af de maskerede mænd også gør. Straf dem for at bære maske, da det ER ulovligt!
Hvorfor isoleret man dog spørgsmålet?
- Indirekte lægger pensionisterne for had grundet deres forbrug, og det er da en mærkelig fremstilling.
Skal de da leve som i fortiden fra historiebøgerne, asketisk og spartansk og gå klædt i sort tøj igen?
- NEJ, et velstandssamfund og velfærddsamfund kendes på at alle grupper får det bedre og det kan ses i livsstilen, tøjet, forbruget o.s.v.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- Hvorfor misunder man det grå guld? 14. feb 23.13
- »Måske er vi her ikke i morgen« 11. feb 20.51
- Rejsen er bestilt, og rødvinen er trukket op 11. feb 12.47
Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt
ibyen anbefaler
-
24. maj. 2012 KL. 12.28 Biografen Små hvide løgne
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
21. maj 10.34
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 10.43
-
25. maj 00.01
-
24. maj 11.38
-
24. maj 19.05
-
24. maj 10.25
-
23. maj 00.01
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
24. maj 11.38
-
23. maj 13.36
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr