Skriv: Er børn og unge for åbenmundede på Facebook?
Amerikansk far har fået nok af at blive bagtalt af sin datter på Facebook.
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Der er grænser for, hvad en far skal finde sig i at læse om sig selv på Facebook.
Det mente i hvert fald amerikanske Tommy Jordan, der fik nok af sin teenagedatters brok over ham og hans kone og i en videoblog svarede igen på datterens klagesange.
Og nå ja, så skød han datterens bærbare computer i stykker.
Datterens udfald mod forældrene var skrevet på hendes Facebook-profil, og den 15-årige pige havde blokeret forældrene, så de ikke kunne læse, hvad hun skrev.
Men det lykkedes altså alligevel faren at få adgang til dattens profil, hvor han kunne læse, hvad hun havde skrevet om ham og hans kone.
Ser vi bort fra farens noget dramatiske reaktion står et interesserent spørgsmål tilbage: Er børn og unge for åbenmundede om private forhold på Facebook?
Og hvordan skal forældre reagere, når deres afkom går over stregen på de sociale medier? Deltag i debatten.
fakta
Det er da Urkomisk
at se den typiske Amerikanske reaktion på et problem, de skyder sig ud af alt. :-)
Men når man ser bort fra Far´s Colt 45, så kan jeg et eller andet sted godt forstå ham, en forkælet 15 årig gimpe hænger sine Forældre ud på det groveste på Facebook på en sådan måde at Mor og Far er afskåret fra at tage til genmæle, det kunne også vække min vrede. Men at begynde at skyde deres legetøj i stykker er nok nok lige i overkanten.
Han skulle have inddraget hendes lommepenge indtil hun selv skriver et Dementi på Facebook.
Som min egen datter udtrykker sig: "Det er totalt grineren".
Måske en anelse ekstremt
at skyde computeren en kugle for panden, men når det er sagt, så synes jeg ikke, det er ekstremt, at forældre blander sig i deres umyndige ungers gøren og laden.
Dog skal en sådan opførsel ikke kun lægges 15 årige til last. Voksne mennesker har tydeligvis også svært ved at forholde sig til, at det offentlige rum er udvidet med en interaktiv sektion, hvor det, du beretter, meget let kan give dig et par ubehagelige konsekvenser eller to på halsen.
Ja, gu er de så!
Jeg er faktisk ret enig med faren. Jeg ville nu aldrig skyde en computer, men bortset fra det har han ret i hvad han siger.
Jeg bliver forarget når min ekskærestes 14-årige niece skriver ting som ''Fuck, jeg har klamydia, hvad gør jeg nu?'' på sin Facebook profil. Jeg mener at der mangles omtanke fra yngre generationer, omkring hvordan de udstiller sig selv på internettet. Facebook er et fænomen som har taget os med storm og er blevet en del af hverdagen. Folk som ikke har en Facebook profil er ofte (hvis ikke altid), de sidste til at få invitationerne, høre sladder, følge med i omgangskredsen. Netop derfor, burde der være en forældre eller lign. til at hjælpe unge mennesker, til at færdes på det store internet. Der er ting alle mennesker i verden gerne må vide, og der er ting man bør holde for sig selv. Grænsen er ikke hårfin, der er ikke ret mange gråzoner. Der er bare rigtigt mange unge, der ikke ved det endnu!
Så ja, børn og unge ER for åbenmundede på Facebook.
Rimeligt rap til dovne unger!
Problemet her er vel ikke så meget at datteren er åbenmundet, men at hun har et urealistisk og umodent forhold til sit liv og sine omgivelser, altså at hun jamrer til veninderne over at hun skal lave husarbejde og ikke får løn for det. Hun er med andre ord forkælet og hænger forældrene ud, mønsteret er vist ikke helt ukendt her hos os? Bortset fra det med skydevåbnet er inddragelse af computer/computerret efter min mening ikke nogen urimelig sanktion imod dovenskab, men man klandre den amerikanske far for at han ikke har reageret i tide, men først i det øjeblik han oplever sig personligt fornærmet.
Gad vide hvordan han i øvrigt har brugt en halv dag på at opdatere hendes laptop?
hykleri?
Det er da en anelse hyklerisk, at han klager over, at hans datter beklager sig over sin familie på facebook til hendes venner, når det næste skridt han tager er at lægge en video ud på youtube, hvor han selv går igang med at beklage sig over hende. Det er måske ikke det smarteste træk, hvis han ønsker at vise hende, hvordan man virkelig burde kommunikere med hinanden. Burde det ikke være ham, der viste sig som den voksne og ikke nedgjorde hende for 25 millioner mennesker?
Den gyldne vej
Forældrene skal da bare gå på Facebook og ydmyge deres unger ved at svare på tiltalerne. Hvis forældrene så ikke er "venner" med deres egne unger, så er det vist ikke hos Facebook at problemet ligger.
Det er da en røvsyg reaktion fra en forælder generelt, at hive anekdoter frem fra deres egen barndom, hvor alle unger tilsyneladende var supermennesker der åd malm og sked skruer til 2 ører stykket frivilligt. Måske ungen skulle spørge tilbage "Far, hvorfor er økonomien så så dårlig i dag?".
Hvad med de gamle?
Jeg er i modsætning til de fleste af Politikens læsere ung. Jeg går i 3.g og er 18 år, og er som alle mine jævnaldrende venner også aktiv på Facebook. Jeg kan ligesom så mange andre også ind i mellem synes, at der er lige lovlig mange intetsigende og/eller åbenmundede indlæg på facebook. Hvad enten det er den endeløse række af billeder af mad eller det er diverse patetiske "fuck-mit-liv"-opdateringer eller noget helt tredje.
Jeg er på facebook "venner" med en lang række mennesker, både unge som gamle. Og jeg må ærlig talt indrømme, at det virker på mig, som at det både er unge og gamle, der er forfattere til disse intetsigende og/eller for åbenmundede indlæg.
Så tænk lige over det, inden vi unge får hele skylden!
lad ungdom være ungdom
Nu er jeg af den generation der er vokset op med de sociale medier, og kan kigge tilbage på en barndom med nogle mere end pinlige status opdateringer bag mig (først msn messenger og derefter facebook). Dette er dog noget som jeg har lært af og kigger tilbage på med væmmelse. I dag laver jeg sjældent en statusopdatering og jeg tænker meget over hvordan den vil blive modtaget, hvis jeg gør. Unge har generelt ikke dette filter, men det er noget de udvikler efter hånden, så jeg synes ikke at det er noget man skal ligge meget i.
Lad ungdom være ungdom - de skal nok lære det!
Underligt spørgsmål..
I forhold til hvem er lige præcis børn og unge for åbenmundede? Og er det at være ung ikke på mange måder en fase præget af udvikling af personlige, sociale samt faglige egenskaber?
Selvfølgelig er børn og unge for åbenmundede på Facebook i forhold til modne voksne, men det er de da i lige så høj grad i daglig tale og i alle andre fora. Som nybegynder af de sociale medier forstår man ikke hele det sociale medies funktioner og muligheder, og på samme måde forstår man heller ikke funktionen "status-opdateringer". Derfor kan uerfarne og umodne stemmer synes "åbenmundet" i de sociale medier, da de her, i modsætningen til i daglig tale, i højere grad tages seriøst og lyttes til. Alle status-opdateringer har jo lige vægt på Facebook, og kvaliteten af opdateringen er ligegyldig på det kyniske internet.
Lad de unge få mere erfaring på Facebook, lære om litterær kvalitet, læse flere seriøse opdateringer - og så skal de nok forstå, at intetsigende opdateringer blot er spild af alles tid.
Elendig far
Den far er et perfekt ekspempel på en dårlig forældre. Man opdrager ikke en datter med en pistol. Det er en primitiv og usympatisk tilgang fra en afstumpet og uforstående forældre.
Der er intet i vejen med at understrege at liver har konsekvenser, men frygt har aldrig været en konstruktiv måde at motivere på.
Ham her er ikke bekymret for sin datter, han er bekymret for sit image på facebook. Hans datters råb om hjælp ydmyger ham, og han vælger at reagere ved at udstille sig selv som en større idiot end hans datter.
Et barn er forældrets(?) ansvarlighed, og en pige i teenageårene går igennem en masse. Det er en tid fyldt med usikkerhed og forvirring, og hans overreaktion og totalt mangel på kærlighed forværrer kun situationen. Hun har helt sikkert brug for opdragelse, men han kunne ikke have valgt en værre måde at begå sig på.
Typisk USA!
Han er sgu da ikke mere moden end sin 15 årige datter når man laver sådan et stunt - sikke et kvaj!
The Straight Story
Minder mig om scenen hvor Alvin skyder sin gamle græsslå maskine med en riffel:-)
Klart at der bliver skrevet for meget på Facebook som ikke burde skrives, og ikke bare af unge mennesker, men også af f.eks. politikere!
Projicering, umodenhed og diller
Sjovt som Facebook-brugere altid erklærer, at "det er alle andre, aldrig mig", der kommer med intetsigende indlæg, og konstant laver ligegyldige opdateringer...
Desuden er det da kun dårlige forældre, der lader deres børn bruge dette narcissistiske, ligegyldige og fordummende opslagsværk. Og det bliver kun værre, hvis de oven i købet selv bruger det.
Det eneste positive ved Facebook er, at vi nu slipper for at høre om Arto. Og os, der aldrig har været, eller vil gå ind i de sociale netværk ved, med Arto-erfaringen, at det der overtager Facebook, bliver endnu værre, opreklameret og narcissistisk end Facebook. Derfor tvinger jeg mig selv til at nyde Facebook, for det næste bliver endnu værre, påtrængende og omtalt!
Det korte svar er ja!
Der er forskel på børn og voksne! Det man iblandt kan læse, er noget meget privat og for andre ret uvedkommende. Børn skelner ikke på samme måde, og tager ofte strømpil efter de voksne, som de ser udbrede sig på facebook helt uden hæmninger. Der sker, efter min mening, nogle skred, vedr. de nvoksnes ansvarsforflygtelse, i den forkerte retning.
Men når de voksne ikke kan trække grænserne, men plabre ud med alskens vrøvl og mere eller mindre private ting, så siger det sig selv, at børnene gør lige sådan. Alt, hvad der ikke kan tåle at bliver råbt højt om i det offentligfe rum, burde henvises til E-mails.
Personligt bryder jeg mig ikke om facebook, som et personligt kommunikationsmiddel, mens der er ret mange fordele ved det, som kommunikation i forbindelse med offentlige tiltag af forskellig art.
Vennerne er tæt på !
Jeg er kommet med på Facebook, men jeg ønsker vistnok, at jeg aldrig har skrevet mig på. Jeg synes at alle de unges kommentarer vedrører dem selv og deres liv. Det vedkommer ikke mig og min generation at hverken snage eller kommentere. Mine nevøer og niecer er for mig næsten pinligt åbne og diskuterende, men stort set meget søde.
Jeg skriver aldrig noget selv, undtaget den gang, hvor jeg kom til at invitere hele min kontaktliste på min pc til at være 'venner'. Det var meget pinligt, da en masse mennesker skrev og sagde at de da stadig regnede mig som ven, men 'det skulle altså ikke være på Facebook.
Hvis folk vil lægge en stor del af deres privatliv ud på Fb, så dem om det.
Jeg tror at det er en bølge, der går over. Jeg tror at mange vil synes, at deres udstrakte 'venne'kreds i længden er for tæt på, og man fortryder at så meget af privatlivet er lagt ud til 'vennernes. forgodtbefindende.
Har nogen et tip til hvordan jeg kommer ud af Facebook ?
Steen Skadhauge
Svar: Vennerne er tæt på !
Søg på google :) . Der er masser af guider til, at slette sin profil. Jeg ved ihvertfald tv2.dk har lavet en.
Overvurderet debat og lad eksperterne snakke(os unge) og ikke ældre journalister.
I dagens politiken blev der skrevet om en status opdatering, hvor en ung havde skrevet personen havde fået klamydia. De efterfølgende kommentar var ikke just seriøse. Hvis du altså kender til os unge sociale liv. Politiken brugte endda ordet "virkelige" som om det var dagens unge! det er det ikke! Den der klamydia status har højst sandsynligt været det man kalder for "facerape" (dvs. en person skriver noget "sjovt" fra en anden personsbruger) eller også har personen bare været lidt useriøs. Eller så en meget meget meget ekstrem kommentar.
Jeg finder det for yderst "dårlig journalistik", at bruge sådan en eksempel. Jeg ved godt de bruger journalistiske virkemidler for at sælge. Det er bare forkert at sælge noget forkert.
Så en opfordring til alle medier er, at de skal holde op med, at dække sådan nogle historie, fordi I simpelthen ikke har kompetence til, at skrive om det. Begrundelse er at I ikke er opvokset med det :)
Ps. Facebook er glimrende! ;)
Svar: Overvurderet debat og lad eksperterne snakke(os unge) og ikke ældre journalister.
Indlægget er en forlængelse facebook debaten. Jeg skriver om temaet i dagens politikken:)
Svar: Overvurderet debat og lad eksperterne snakke(os unge) og ikke ældre journalister.
af*
Dagens dagbog
Børn, unge og gamle såvel er meget åbenmundet på de sociale medier. Men jeg vil være forsigtig med at tillægge modenhed skylden. Det er en nem fælde at komme til at skrive en pinlig status opdatering. De sociale netværk er blevet en erstatning for dagbogen hvor låsen blot er blevet skiftet ud med 200 Venner, som man hurtigt kan glemme er der.
Alle tænker indimellem "Fuck chefen" uanset alder og modenhed, og med et medie der direkte opfordre dig til at dele dine tanker kan fristelsen være stor for at få afløb for frustrationerne.
Det egentlig problem ligger i at tænke før man taler eller i det her tilfælde skriver, og i at huske låsen ikke er der mere.
Den lektie tror jeg desværre blot de fleste lære gennem praktiske erfaringer. Som f.eks. en akut indkaldelse til møde med chefen.
Eller i det her tilfælde en gennemhullet bærebar. :)
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Log ind for at kommentere
Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.
OPRET NY BRUGER LOGINUdfyld debatprofil for at kommentere
Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.
UDFYLD DEBATPROFILDu har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk
Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.
Se også
- TV Far skyder datterens computer - i opdragelsens navn 14. feb 11.09
Det store midterparti lever i en boble
Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet
Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.
Det er ikke synd for mig
Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.
Unge debattører dyster på skarpe holdninger
I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.
Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen
Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?
Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov
Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...
Pinligt angreb mod Zornig
Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.
Tiggerne i S-togene provokerer mig
Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.
Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej
Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.
Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt
ibyen anbefaler
-
23. maj. 2012 KL. 16.12 Biografen Jagten
- 24. maj. 2012 KL. 13.00 Kunst Emily Wardill
- 22. maj. 2012 KL. 10.56 Scenen Cirkusrevyen 2012
restaurant & cafe
Seneste Leder
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
24. maj 19.05
-
24. maj 17.08
-
24. maj 13.42
-
24. maj 09.29
-
24. maj 09.25
-
23. maj 17.59
-
23. maj 16.40
-
23. maj 13.21
-
23. maj 12.07
-
22. maj 13.56
- › Se flere
Seneste Skriv
-
24. maj 07.00
-
19. maj 12.11
-
18. maj 12.47
-
18. maj 11.09
-
18. maj 10.39
-
15. maj 07.43
-
14. maj 12.41
-
11. maj 17.34
-
11. maj 11.17
-
10. maj 09.14
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
25. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
23. maj 00.01
-
22. maj 00.01
-
21. maj 00.01
-
20. maj 00.01
-
19. maj 00.01
-
18. maj 00.01
-
17. maj 00.01
-
16. maj 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
23. maj 10.38
-
21. maj 10.34
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 10.43
-
25. maj 00.01
-
24. maj 11.38
-
24. maj 19.05
-
24. maj 10.25
-
23. maj 00.01
Mest læst i går
-
23. maj 10.38
-
24. maj 10.25
-
24. maj 07.00
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.01
-
24. maj 00.41
-
24. maj 10.43
-
23. maj 14.48
-
24. maj 11.38
-
23. maj 13.36
Coldframe i cedertræ
Dyrk i dit drivhus - også på altanen eller terassen ! Cedertræ er en fuldstændig vedligeholdelsesfri træsort, der får en smuk grå patina henover årene, og udover det så dufter cedertræ fantastisk og giver varme til omgivelserne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 150 kr.
Alm. pris 180 kr
|
|
Pluspris 1395 kr.
Alm. pris 1680 kr