Annonce
Annonce
Annonce
Skriv 7. sep. 2012 KL. 09.14

Er det klogt, at Søvndal trækker sig?

Villy Søvndal er trådt tilbage som formand for SF.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Afstemning

Er det klogt, at Søvndal trækker sig?
  • Ja
  • Nej
  • Ved ikke
0  har stemt

Det var et spørgsmål om tid, før Villy Søvndal ville trække sig som formand for SF, meddeler udenrigsministeren i en pressemeddelelse, partiet har udsendt.

»Tiden er nu kommet til at føre stafetten videre. Jeg har været vanvittig glad for at stå i spidsen for SF i nogle meget interessante og spændende år i dansk politik. Allerede før valget besluttede jeg, at det ikke skulle være mig, der skal stå i spidsen ved det næstkommende valg – spørgsmålet var kun hvornår tidspunktet var det rette«, siger Villy Søvndal.

Efter regeringsdannelsen i 2011 har SF lagt ryg til en voldsom kritik for partiets rolle som regeringsparti. Villy Søvndal har derfor besluttet at give en ny formand så god en chance som muligt for at føre partiet fremad.

LÆS ARTIKELSF-top og bagland har kurs mod alvorlig konfrontation

»Nu er det tid til, at en kommende formand får god tid til at sætte sig i stolen inden næste valg. Og det er vigtigt, at der er friske kræfter, der tager styring på det stadig nye kapitel i SF’s historie, der handler om at være i regering«.

Søvndal overtog formandsposten i SF fra Holger K. Nielsen i 2005 efter at have vundet en urafstemning over nuværende handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

LÆS OGSÅ Søvndal går af som SF-formand

Ved det første folketingsvalg med Søvndal som formand tordnede partiet frem og sikrede sig 23 mandater i Folketinget. I dag er mandattallet 16.

Annoncer