Annonce
Annonce
Annonce
Skriv

Skriv: Ville du selv stå for begravelsen?

Hvordan har du det med, at kommunerne står for mange begravelser?

5
Gem til liste

Politiken undersøger

• De næste dage undersøger politiken.dk kommunale begravelser.
  • Præster, bedemand og kommuner oplever en stigning af sager, hvor den afdødes familie ikke kan eller vil stå for begravelsen.
  • Hvad sker der, når der ikke er nogen til at tage sig af din begravelse?

Årligt begraves et stort antal danskere af kommunen. I Københavns Kommune er det ved op mod hver 13. københavnske dødsfald kommunen, der må stå for begravelsen

Det kan skyldes, at man ikke kan finde de pårørende til de afdøde. Eller at de pårørende enten ikke vil eller kan betale for begravelsen, når kommunen opsporer dem.

Så ikke sin datter
I tv-indslaget nedenfor kan man se interviewet med 84-årige Norma Sørensen, som ikke ser sin datter længere. I klippet siger hun, at hun frygter at blive begravet af kommunen.

Men hvordan ville du reagere, hvis du ikke havde kontakt med din mor, far, bror eller søster, og personen døde? Ville du stå for begravelsen? Ville du ønske, at kommunen tog kontakt til dig? Og frygter du at dø alene og blive overladt til en kommunal begravelse?

Og er det en værdig afslutning, når kommunen står for begravelsen?

TV 84-årig uden pårørende: Jeg er bange for at dø alene

Skriv gerne dine kommentarer i feltet nedenfor

PolitikenPlus
  • Postkasse Ny model postkasse, som er fremstillet i galvaniseret lakeret stål, og som kommer i et væld af smukke farver. Postkassen er monteret med 6 skift Rukolås.

Pluspris 1.231 kr. Alm. pris 1.449 kr. Køb
  • Havebog Foråret 2014 udkommer ?Design din have med højbede?, af Nina Ewald. Det er den første bog på det danske marked om dette emne. ?Jeg er vild med højbede, og min egen have rummer adskillige af slagsen?.

Pluspris 245 kr. Alm. pris 289 kr. Køb
  • Tillidskassen Kassen består af blandede spanske og sydafrikanske kvalitetsvine med både luksusvine, en række gode vine i mellemprisklassen samt dagligvine. Der er min. 9 rødevine og max. to ens vine i kassen.

Pluspris 1.000 kr. Alm. pris 1.480 kr. Køb
  • Forårsjakke til ham Halifax er en jakke med karakter, tydeligt inspireret af moden i de Skandinaviske hovedstæder med de populære lodrette kviltede syninger,

Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Tørklæde Romantisk og eventyrligt tørklæde med forårets smukke lyse og sarte farver.

Pluspris 369 kr. Alm. pris 449 kr. Køb