Spillet 'Time Out 1864: Granatchok' skildrer slaget ved Dybbøl Mølle i en ekspressiv tegneserie-stil, og er blot et af de nye danske spil, der er på vej.

Spillet 'Time Out 1864: Granatchok' skildrer slaget ved Dybbøl Mølle i en ekspressiv tegneserie-stil, og er blot et af de nye danske spil, der er på vej.

Forbrug og liv

Her er fremtidens danske spil

Kæmp selv ved Dybbøl Mølle, lær dansk på nye måder og slyng laserstråler efter hinanden i filmisk 'Matrix'-slowmotion. En række kommende danske spil viser nye sider af den danske spilbranche.

Forbrug og liv

Mens femte kapitel i det dansk-udviklede 'Hitman' forhåbenligt vender tilbage til næste år, så bobler det i høj grad under overfladen med nye tiltag i den danske spilbranche.

Inden for den seneste måned har to danske spil sikret sig investeringer i millionklassen, og samtidig er syv spil på vej med økonomisk rygstøtte fra Det Danske Filminstitut.

LÆS ANMELDELSEN

Først skal danskundervisningen sættes på spil, for nu satser Fornyelsesfonden, Nationalt Videncenter for Læsning og Greve Kommune på spilbar digital sproglæring via online-danskspillet 'ABCity'.

Spillet blev lanceret i starten af året, og er målrettet før-skole-børn mellem 3 og 7 år, der skal besejre den ulækre piratedderkop Krapylia ved at lege med ord og bogstaver. Med 2,5 millioner kroner i ryggen bliver spillet nu videreudviklet til den brugssituation, der er i de danske børnehaver og skoler og testet i Greve Kommune i løbet af 2012.

»Dette projekt handler om noget så elementært afgørende, som hvordan vi får gjort vores børn interesserede i skriftsprogets fascinerende verden på en legende og motiverende måde«, siger direktør Tav Klitgaard fra ABCiTY.

Mere Max

Også den danske spiludvikler bag de to prisvindende spil 'Max & The Magic Marker' og 'Tentacles' - Press Play - har sikret sig 2,5 million kroner fra den danske investeringsfond CAT og Nordisk Film Interactive.

LÆS ANMELDELSEN

Pengene skal gå til at sende et endnu hemmeligholdt større 3D-spil på markedet i slutningen af næste år, og derudover har CAT også investeret i tre andre fremstormende danske spiludviklere.

Næste LIMBO på vej

Den største samlede støtte kommer dog fra Det Danske Filminstitut, der i år har støttet syv større spil heriblandt den dystre sjælelige efterfølger med arbejdstitlen 'Project 2' til det prisbelønnede 'LIMBO' instrueret af Arnt Jensen fra udvikleren PLAYDEAD.

'LIMBO' udkom sidste år til Xbox 360, men i år også til PlayStation 3 og Windows.

Derudover sætter spillet 'Time Out 1864: Granatchok' fra spiludvikleren Gear Works fokus på en mørk plet i Danmarks-historien, da det placerer spilleren midt i forreste forsvarsbunker under slaget om Dybbøl, hvor man som menig soldat skal forsøge at overleve preussernes fremrykning.

Spillets stil er holdt i et Frank Miller-inspireret tegneserie-univers, og spillet skal understøtte DRs tv-planer om at filmatisere samme del af Danmarks-historien.

I den mere småbørns-venlige afdeling får hunden Ib et comeback i både et nyt browser-spil og en række korte 5-minutters tegnefilm fra Klassefilm rettet mod 2-6 årige børn. Spillet er baseret på bøgerne af Peter Nordahl og Rasmus Bregnhøi, hvor Ibs fantasi og rollespil sætter ham i forskellige skøre situationer.

Slowmotion skuddueller

Skørt og dybt socialt bliver også i bevægelses-spillet 'Slowmo Showdown' fra KnapNok Games, der også har lavet festspillet 'B.U.T.T.O.N.'.

'Slowmo Showdown' bliver et uhøjtideligt festspil til Xbox og Kinect-kameraet, hvor to spillere slynger kugler efter hinanden og skal undvige dem i filmisk slowmotion inspireret af filmen 'Matrix'.

Slutteligt er der også et dansk socialt-funderet rollespil på vej i 'Faith of the Guardians' fra BetaDwarf, logisk gådeløsning i iPhone-spillet 'Pyrapusher' og i det akvarel-lignende 'Minnow' fra Clear Cut Games skal man på iPad eller iPhone styre en fiskestime med fingerspidserne og bekæmpe sultne dybhavsfisk.

LÆS MERE OM DE STØTTEDE SPIL HER (EKSTERNT LINK)

Artiklens forfatter, Thomas Vigild, har siddet med i spilredaktionen, der uddelte støtten fra Det Danske Filminstitut. Fokus for støtten var, at spillene var originale og viste stort potentiale i forhold til det nuværende udbud af spil.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden