Undersøgelse. Værdien af de gavekort og oplevelsesgaver, som modtagerne ikke når at få indløst, ligger typisk mellem 100 og 500 kroner.
Foto: RUNE PEDERSEN (arkiv)

Undersøgelse. Værdien af de gavekort og oplevelsesgaver, som modtagerne ikke når at få indløst, ligger typisk mellem 100 og 500 kroner.

Forbrug og liv

Hver tredje får ikke brugt gavekortet

Gavekort og oplevelsesgaver er nemme og populære gaveløsninger, men mange af dem bliver aldrig brugt, viser ny undersøgelse.

Forbrug og liv

Brunch for to, wellness-ophold med champagne eller en tur i en Ferrari.

Eller frit valg for et vist beløb i bestemte butikskæder.

Oplevelsesgaver og gavekort er populære gaver, ikke mindst til jul, hvor de forventes at udgøre en stigende andel af den samlede julehandel på cirka 8,5 milliarder kroner. Men det er langtfra alle værdibeviserne, der når at blive vekslet til varer eller oplevelser inden for den tidsfrist, der følger med.

LÆS OGSÅ Næsten hver tredje dansker over 18 år - 29 procent - har inden for de seneste tre år fået gavekort eller en oplevelsesgave, som de ikke har fået indløst inden tidsfristens udløb.

Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Megafon har lavet for Politiken og TV 2.

Pinligt og tidskrævende
»Gavekort og oplevelsesgaver kommer let til os og bliver derfor også let glemt. De har ikke kostet os noget, og derfor opfatter vi det ikke som et stort tab, hvis vi ikke når at bruge det«, forklarer Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS, Copenhagen Business School.

»Gavegiveren har derimod haft et tab, så vi er sjældent stolte af, at vi ikke har fået brugt gaven. Det er lidt pinligt, fordi vi gerne vil sætte pris på gaven og giveren«, uddyber han.

JULEINDKØB

Hvad oplevelsesgaver angår, bliver de i høj grad udsat, fordi vi har travlt.

»Oplevelser kræver tid og planlægning, og her har andre taget stilling til, at vi skal noget, som måske ikke passer ind i vores planer«, siger professoren, som selv lige har fundet et gavekort til Tivoli, der udløb i 2010.

Flere giver oplevelser
Lene Maagøe fra Valby har mindst seks oplevelsesgaver, hvor tidsfristen er overskredet eller tæt på at gøre det.

»Jeg er åbenbart for magelig til at komme af sted. Men det er også et tegn på, at man har nok. Jeg behøver ikke et gavekort for at komme i biffen eller på café«, siger hun.

En god del af årets julegaver bliver oplevelsesgaver, viser en ny befolkningsundersøgelse, som Interresearch har lavet for Dansk Erhverv. 27 procent af de voksne danskere forventer at give oplevelser som julegave i år, og det er lidt flere end sidste år. Det er især billetter til musik, teater og biograf samt restaurantbesøg, vi betænker hinanden med.



Udvekslingen af gavekort tager også til: Sidste år regnede 3 ud af 10 detailforretninger og -kæder med at sælge flere gavekort end året før, og hos Dansk Erhverv regner man med, at tendensen fortsætter i år.

Gavekort ligger i Danmark på en andenplads over julegaveønsker, kun overgået af ønsker om penge. Det viser en særkørsel af tal fra julehandelsanalyse 2012, som revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har lavet for Politiken.

Ønsket om oplevelsesgaver er også udbredt hos danskerne. Her vil 36 procent gerne til koncerter og ud at spise mod 23 procent generelt i EU.

Ikke til favoritbutikkerne

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Værdien af de gavekort og oplevelsesgaver, som modtagerne ikke når at få indløst, ligger typisk mellem 100 og 500 kroner, viser Megafons undersøgelse.

Knap en fjerdedel af de 1.264 adspurgte har spildt muligheden for at få varer eller oplevelser for mellem 500 og 1.000 kroner, mens 12 procent er gået glip af gaver for over 1.000 kroner. I Deloittes julehandelsanalyse svarer 45 procent af de personer, som ikke får brugt deres gavekort, at det skyldes, at kortene ikke kan indløses i deres favoritbutikker. I aldersgruppen 25-34 år gælder det for hele 72 procent. En femtedel angiver, at gavekortene havde for kort gyldighed, mens en anden femtedel har glemt dem. Se at få gavekortene brugt, opfordrer jurist i Forbrugerrådet Jakob Steenstrup: »Du risikerer, at virksomheden lukker eller holder op med at have den vare eller ydelse, som du har til gode«, advarer han.





LÆS OGSÅ Omkring hver sjette, der fik gavekort til en butik sidste jul, har endnu ikke indløst dem alle. Og knap to ud af fem, der modtog oplevelsesgavekort sidste jul, har stadig oplevelser til gode, viser en rundspørge, som TNS Gallup har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. 41 procent af de adspurgte i Megafon-undersøgelsen har altid nået at bruge deres gavekort og oplevelsesgaver inden for tidsfristens udløb. 29 procent svarer, at de aldrig har fået den type gaver.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Olav Hergel: Man kan stadig blive i godt humør af at se på Malak

    De danske myndigheder mener, at 12-årige Malak Saidi hører til i Marokko, selvom hun har boet i Danmark i 12 år. Hvad skal vi stille op med Malak og de mere end 100 børn i det danske asylsystem?

    Læs første del af serien om Malak her.

Annonce