Foto: Rune Pedersen
Forbrug og liv

Rensdyr er blevet ren julekult

Rensdyret og elgen er populære figurer i indretningen, men det er ikke julemandens skyld.

Forbrug og liv

De store nordiske hjorte som elgen og rensdyret er i løbet af de seneste par år blevet fast inventar i de danske hjem og fås i et utal af versioner som figurer til vindueskarmen, print på sengetøjet eller knager til entreen. Tendensen har dog ifølge trendforsker Anne Louise Stargate fra Stargate Designbureau som udgangspunkt intet med julen og julemanden at gøre.

»Brugen af rensdyr og elge skal ses i et større perspektiv og falder ind under trenden new nordic«, fortæller Anne Louise Stargate og tilføjer, at det langtfra er en ny trend, idet den kan spores helt tilbage til 2008, da den økonomiske krise lammede landet.

Det fik folk til på den ene side at dyrke mådehold og tænke i genbrug og bæredygtighed og på den anden side søge tilbage til naturen og en nordisk kerne, hvilket det nordiske køkken blandt andet er et eksempel på.

I boligen er naturen kommet indenfor gennem brug af naturmaterialer som træ og bark. Farverne er afdæmpede i natur, grå, hvid og sort, og vilde nordiske dyr som uglen, ulven, elgen og rensdyret bliver brugt som dekoration.

LÆS OGSÅ »Dyrene er et symbol på friheden. De lever i pagt med naturen og kan ikke tæmmes«, siger Anne Louise Stargate. Tendensen har også gjort de ellers tidligere ildesete trofæer populære igen. »Det er ikke kun jægere, der har dem hængende. Man kan sagtens bare have købt dem på et loppemarked«.



Der er dog stadig mange, som har det svært med at have et hoved hængende på væggen, så de fleste nøjes ifølge Anne Louise Stargate med figurerne. Ikke mindst i julen, hvor de også dukker op på hylderne med julepynt.

»I julen er det tilladt at flippe lidt mere ud, og har man ikke figurerne stående fremme i hverdagen, er det måske her, de kommer frem«.

Fra stormagasin til discountbutik

Set med julebriller dukker rensdyrene først op i 1800-tallet efter at være blevet introduceret som julemandens hjælpere i amerikaneren C.C. Moores digt ’A Visit from St. Nicholas’ fra 1823. Her har julemanden helt præcist otte rensdyr spændt for sin slæde med navne, som på dansk er oversat til Springer, Danser, Smukke, Konge, Komet, Amor, Torden og Lyn. Rudolf, det vel nok bedst kendte af alle rensdyr, dukker først op meget senere i 1939, da forfatteren Robert L. May blev bedt om at skrive en julefortælling til den amerikanske stormagasinkæde Montgomery Ward. Ti år senere i 1949 kan sangen ’Rudolf the Red-Nosed Reindeer’ for første gang høres i radioen, og fortællingen om Rudolf, der hjælper julemanden med at finde vej i tågen, når efterhånden ud til det meste af verden. »Rudolf-figuren har helt sikkert i julen en forstærkende effekt på tendensen, men det i høj grad vores romantiske forhold til de frie dyr, som får os til at putte rensdyrene og elgene ind i hjemmet«, understreger Anne Louise Stargate, der også tror, at tendensen er ved at være på retræte.



LÆS OGSÅ »Sidste år var figurerne meget mere naturalistiske, men i år fås de i alverdens farver, hvilket for mig er et tegn på, at det er ved at være slut med den rene nordiske stil«. At dyrene optræder overalt og kan købes i alle forretninger, boligbutikker som supermarkeder, sender også et signal om, at rensdyrene og elgene snart skal på loftet. »Når man får det kastet i nakken i discountbutikkerne, så er det på vej ud – og trendsætterne er allerede rykket videre til det næste«. Rudolf og hans nordiske fætre får dog lige 2012 med, og så må tiden vise, om de tager revanche på et senere tidspunkt og igen skal pryde vindueskarmen med majestætiske holdninger og gigantiske gevirer.







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce