Trustpilot: Nye regler kan forhåbentlig fælde de kreative snydere

Anmeldelsesside håber, at retningslinjer for netanmeldelser vil blive taget alvorligt.

Forbrug og liv

At Forbrugerombudsmanden efter sommerferien vil lancere et sæt retningslinjer for anmeldelser på nettet er en super idé.

Sådan lyder det fra Danmarks største anmeldelsessite, Trustpilot.dk, der ser frem til at kunne slå endnu hårdere ned på det, de kalder 'branchens brodne kar'.

»Reglerne gør det forhåbentlig endnu klarere, at det er en uskik at lave falske anmeldelser eller at betale brugere for at skrive noget positivt«, siger Peter Holten Mühlmann, direktør hos Trustpilot.dk.

En procent forsøger at snyde
Retningslinjerne, som Forbrugerombudsmanden vil sende i høring, har Jyllands-Posten fået aktindsigt i.

Af udkastet fremgår det, at indsamling af anmeldelser skal ske på en 'objektiv måde, der kan kontrolleres', og at det tydeligt skal fremgå, om en offentliggjort brugervurdering er indgivet 'uanmodet', 'efter opfordring' eller 'indgivet mod betaling eller anden fordel'.

»Vi oplever, at 99 ud af 100 virksomheder gør, hvad de kan for at levere en god service på et reelt grundlag. Men den resterende ene procent gør livet svært for de andre, og skaber unødig mistillid ved at forsøge at snyde sig til god omtale«, fortæller Peter Holten Mühlmann, der anmelder snyderne til myndighederne med argumenter om, at de har handlet i strid med Markedsføringsloven.

»Hidtil har der ikke været den store appetit hos myndighederne på at tage sig af de sager«, siger Peter Holten Mühlmann, der håber på nye tider.

»Vi ser de nye retningslinjer som en commitment fra myndighedernes side. En tilkendegivelse om, at man fremover vil gribe hårdere ind i den slags sager, og det er vi rigtig glade for«.

Trustpilot har af flere omgange været kritiseret for at behandle betalende virksomheder bedre end andre, så de samlet set kom til at tage sig bedre ud på anmeldelsessiden.

En kritik, Trustpilot afviser med argumentet om, at de firmaer, der indgår i dialog med deres kunder på nettet, bør fremstå bedre end andre.

Peter Holten Mühlmann fortæller, at Trustpilot hjælper deres betalende kunder med at sende mail ud, hvor de beder brugere om at anmelde deres oplevelser på Trustpilot.

»Men vi ser altid mailene igennem, så vi kan kontrollere, om virksomheder tilbyder gaver eller andet for at give en god anmeldelse«, siger Peter Holten Mühlmann.

På Trustpilot kan man i dag ikke se, om en anmeldelse er skrevet, fordi brugeren er blevet opfordret til det på mail, som de nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden lægger op til. Hvorfor har I ikke selv indført det princip for længst?

»Jeg synes, det er en rigtig god ide, men det er ikke en funktion, vi har prioriteret penge på at udvikle - for det er ikke helt ligetil. Vores kræfter er gået til at detektere falske anmeldelser og decideret svindel«

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce