Foto: HUSTAD KATINKA

Tilbudshungrende danskere lægger butikkers hjemmesider ned

Hundredtusindvis har været på nettet for at tjekke gode tilbud, da Black Friday blev skudt i gang.

Forbrug og liv

Lange køer og tumult ved kasserne.

Sådan kommer resten af dagen formentlig til at se ud ved alskens butikker landet rundt. I dag er det nemlig Black Friday, og danskerne har i ekstrem grad taget det amerikanske udsalgsfænomen til sig. Også selv om navnet er engelsk, og tilbudsdagen oprindeligt relaterer sig til fredagen efter Thanksgiving.

Det massive pres på diverse butikkers hjemmesider har allerede fået flere til at gå ned. Umiddelbart efter midnat i nat kunne man i en periode ikke komme ind på hjemmesiden for Elgiganten.

For kort tid siden var Fonas hjemmeside også nede. For efterfølgende at åbne op igen. For så efterfølgende at gå ned igen.

»Det går vildt for sig på Black Friday! Hvis du oplever at Fona.dk er langsom, så prøv igen om en time eller besøg en af vores 56 butikker«, skriver Fona selv. Når man altså kommer igennem.

Kø til Bilkas tilbud

Interessen for at få fingre i et billigt fjernsyn, en ismaskine eller andre tilbudsvarer er med andre ord stor.

PriceRunner, der sammenligner priser på produkter hos forskellige forhandlere, oplyser, at uhørt mange danskere allerede har været på tilbudsjagt i nat.

»I de første timer var der cirka 220.000 brugere inde på vores side for at finde Black Friday-tilbuddene og sammenligne priser. Der er ingen tvivl om, at når Black Friday er overstået, er der sat ny rekord for nethandel på et enkelt døgn«, skriver PriceRunners direktør Martin Andersen i en pressemeddelelse.

På Bilkas hjemmeside sad forbrugerne også i kø siden midnat. Ifølge PriceRunner sad der klokken 01 i nat omkring 40.000 danskere i venteposition for at komme igennem til Bilkas onlinebutik.

»Forbrugerne var vilde og klar til at shoppe. Der var også rigtigt mange danskere, der fandt gode tilbud og fik shoppet. Men vi må konstatere, at rigtigt mange også gik skuffede i seng. De fleste større danske netbutikker gik i sort og kunne ikke følge med«, siger direktør Martin Andersen til Ritzau.

Forventer endnu større salg i år

Siden 2005 har Black Friday været den mest travle shoppingdag i USA. Sidste år købte 134 millioner amerikanere for i alt 50,9 milliarder dollar på tilbudsdagen.

I Danmark har traditionen vokset sig større og større de senere år. I 2014 var Black Friday den sjettestørste salgsdag i Danmark nogensinde. Da der sidste år blev gennemført 4,5 millioner dankorttransaktioner på Black Friday den 28. november, var der tale om det højeste antal nogensinde på en enkelt dag.

Ifølge Foreningen for Dansk Internet Handel fordobledes antallet af netbutikker, der holdt Black Friday fra 2013 til 2014.

Hvis forudsigelserne holder stik om en rekordstor handelsdag resten af dagen i dag, så skyldes det netop, at webbutikker i Danmark har holdt tidligt åbent, så forbrugerne også har kunnet sidde derhjemme og gå på tilbudsjagt i nat.

I år venter Dansk Erhverv derfor, at salgstallene kommer helt op at ringe denne fredag.

»Vi forventer, at Black Friday Friday i år bliver blandt de største handelsdage nogensinde målt på dankortomsætningen«, har Martin Barfoed, politisk konsulent i Dansk Erhverv, som repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer, tidligere sagt til Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce