Ved at bruge sig selv på de sociale medier har Kasper Bondegaard Pedersen og Camilla Krøyer fået deres firma trendday.dk nået ud til en stor og relativt trofast kundeskare.

Ved at bruge sig selv på de sociale medier har Kasper Bondegaard Pedersen og Camilla Krøyer fået deres firma trendday.dk nået ud til en stor og relativt trofast kundeskare.

Forbrug og liv

80.000 følger dem på sociale medier: Camilla og Kasper har fundet nøglen til kundernes loyalitet

I webbutikken Trendday får man en personlig hilsen sammen med det, man har købt.

Forbrug og liv

Camilla Krøyer var kun 20 år, og Kasper Bondegaard Pedersen var 22, da de for to år siden besluttede sig for at skabe netbutikken trendday.dk, som sælger tøj til piger og kvinder i alderen 16 til 29 år.

Dermed er de selv i den aldersgruppe, som handlende og producenter verden over kæmper for at nå.

Og de har valgt at gribe opgaven an helt udenom de sædvanlige dyre reklamer og modelfotos, fortæller Kasper Bondegaard Pedersen om firmaets entré på et marked, der ellers bugner med tøjbutikker.

»Vi vidste godt, at vi måtte skille os ud, uden at vi havde kapital til tv-reklamer. Heldigvis har Camilla et rigtigt bloggergen, og vi brugte hende og billeder af hende i de forskellige styles til at skabe en fiktiv veninde for kunderne, som så kunne relatere til det tøj, hun havde på«, siger han.

Virksomhedens vækst viser, at de to unge har fat i noget. De startede med 20.000 kroner i startkapital  og en omsætning på en million i 2015, i 2016 voksede omsætningen til 3,3 millioner, og i år forventes det tal at blive tocifret. 40 procent af det tøj, der sælges, er trenddays eget mærke TDY design, som Camilla Krøyer står bag.

Trendekspert Louise Byg Kongsholm mener, at firmaet viser nogle metoder, som er spændende.

»De tænker på en anden måde, og ligger konstant på de sociale medier, mens de bruger få nyhedsbreve. Og det er tydeligt, at de har skabt en ret høj loyalitet. Noget af det, de vinder stærkt på, er at lade Camilla være ansigtet udadtil. Hun er en slags stilikon, og kunderne kan lide hende, og så er det let at se tøjet, klikke på det og købe det«, siger Louise Byg Kongsholm.

Camilla skriver 'knus' til kunderne

Iværksætterteamet bruger de sociale medier i stor stil. Trendday.dk har 60.000 aktive følgere på Facebook og 20.000 på Instagram, og alle processer i virksomheden foregår ved, at man involverer kunderne.

»Vi lærer så meget hele tiden ved at spørge dem. Vi sender spørgsmål ud, hvor folk kan reagere med en tommel-op eller tommel-ned. Hvis de trykker 'op', så ryger det direkte videre til trustpilot (hjemmeside med bedømmelser af firmaer, red.), og hvis den går ned, sender vi et spørgeskema for at høre, hvad vi kan gøre bedre«, siger Kasper Bondegaard Pedersen.

Det skal være let for kunderne at komme i kontakt, og når de skriver til kunderne, er det altid i en personlig tone.

»Vi har en livechat på siden, og der står altid Camilla eller Kasper, så de ved, at vi er der og er klar til at svare. Så skriver Camilla: Knus, Camilla, så de ved, at det er os, der sidder bag skærmen«, siger den unge iværksætter.

Hver vare sendes ud med en personlig besked fra Camilla, som kunderne kender fra billederne og vælger deres stil fra.

»En dag var Camilla ude med en pakke, og kunden syntes, det var helt vildt, fordi hun kendte hende fra de sociale medier«.

Er det 'no' eller 'go'?

Når der skal købes varer ind, er kundernes respons en stor hjælp. De to iværksættere kan lægge et billede op og spørge: er det 'no' eller 'go'? Hvis 6-700 reagerer med et 'go' er de sikre på ikke at brænde inde med en vare, de ikke kan få solgt.

En anden mulighed er at gøre det muligt at forudbestille. Så er varerne allerede solgt, før de kommer ind i butikken.

Trods den gode gennemslagskraft forventer Kasper Bondegaard Pedersen, at trendday.dk må justere løbende, hvordan og hvor man møder kunderne.

»Facebook er meget mættet, så der skal mere til for at nå ud til de rigtige folk. Derfor er vi begyndt at se hen mod andre kanaler, for eksempel Youtube. Vi kan vise de forskellige styles i videoer, og det er ikke benyttet af så mange virksomheder endnu«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce