Testvindercyklen, Kalkhoff Agattu Dame i7, modtager testens højeste samlede bedømmelse på 85 procent.
Foto: PR-foto

Testvindercyklen, Kalkhoff Agattu Dame i7, modtager testens højeste samlede bedømmelse på 85 procent.

Forbrug og liv

Cykel med centermotor sætter feltet helt af i ny test af elcykler

Bilka-cykel er klart bedst til prisen, men kvaliteten halter over hele linjen i Forbrugerrådet Tænks test af 10 elcykler.

Forbrug og liv

Vil du med på cykelmoden og anskaffe dig en elcykel, er der mindst to gode råd at hente i Forbrugerrådet Tænks nye test af elcykler:

1. Hvis du har råd, skal du vælge en cykel med centermotor.

2. Hvis du ikke har, kan du lige så godt købe den billige elcykel med frontmotor fra Bilka og Føtex.

Komforten, når man kører testens eneste elcykel med centermotor er nemlig så markant større end på cyklerne med frontmotor, at testvindercyklen, Kalkhoff Agattu Dame i7, kører i mål langt foran alle de andre, vurderer testdommerne.

Hvor vindercyklen med centermotor modtager testens højeste samlede bedømmelse på 85 procent, ligger de øvrige testede cykler i et samlet felt på mellem 55 og 69 procent - dog med en enkel bundskaber på kun 30 procent. Det er en Mustang Passion til 8.000 kroner hos Coop, som får hug af dommerne, og som testens eneste cykel får en samlet bedømmelse på 'under middel'.

»Helt overordnet satte vores testpersoner virkelig pris på at køre med centermotor frem for frontmotor. Det betyder ikke, at cyklerne med frontmotor er dårlige - de kan være udmærkede. Men vores testvinder skilte sig virkelig ud med en stor margin ned til de næstmest populære cykler«, fortæller testansvarlig og projektleder i Forbrugerrådet Tænk, Mikkel William Nielsen.

Cykel- eller knallertfølelse

Testdommernes erfaringer er, at en cykel med centermotor i høj grad føles som at køre på en almindelig cykel - blot med lidt mere medvind. Motoren mærker nemlig efter, hvor tungt eller blidt man træderi pedalerne og justerer farten derefter. På den måde føles det, som at cykle almindeligt, men med lidt flere benkræfter, vurderer de.

En cykel med frontmotor føles ifølge dommerne mere som en langsom knallert, hvor motoren går i gang, uanset hvor tungt man træder i pedalerne, og arbejder sig op på den hastighed, man har bedt den om i kontrolpanelet.

Det kan være en fordel, for eksempel hvis man er ældre og netop har valgt en elcykel, fordi man har vanskeligt ved at træde pedalerne. Til gengæld har man mindre kontrol over farten, som ofte på en elcykel når op omkring de 25 kilometer i timen.

Vindermotor er blevet billigere

At man kan få cykler med centermotor er ikke nyt. Det nye er, at man kan få dem til en pris, der kan være med, når Forbrugerrådet Tænk tester cykler.

»Normalt er cykler med centermotor meget dyre, men den her faldt inden for vores prisgrænse, og derfor er den med. Vi har valgt at teste cykler til mellem 8-16.000 kroner, som er dem, de fleste køber«, fortæller testansvarlig Mikkel William Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis man kan undvære centermotor, er modellen SCO Premium Shopper fra Dansk Supermarked (foto herover) bedst til prisen. For 8.749 kroner erhverver man en af testens billigste cykler, men med næsthøjeste pointscore: 69 procent. Den har frontmotor og roses af dommerne for sin affjedring i både sæde og forgaffel, hvilket giver en bedre kørekomfort på især lange ture.

I Politikens egen test af elcykler i efteråret 2016 kostede samtlige testede cykler under 15.000 kroner og var med frontmotor. Her vandt en cykel af det populære mærke Batavus. Det var også tilfældet, da Forbrugerrådet Tænk testede cykler sidste gang, men i den nye test er Batavus-modellen Torino E-Go til 14.999 kroner ikke engang med i opløbet.

»Den model, vi testede dengang, er steget i pris siden, så vi har valgt en anden model, som ligger inden for vores prisramme, og den er altså åbenbart ikke lige så god, vurderer vores testdommere«, siger Mikkel William Nielsen.

Det kniber med kvaliteten

I en stor brugerundersøgelse afdækkede Forbrugerrådet Tænk i juni, at det kniber med kvaliteten og holdbarheden af de eldrevne cykler. I undersøgelsen havde rådet spurgt 744 elcyklister om om deres erfaringer. En tredjedel af cyklerne havde haft store fejl og mangler. 75 procent af cyklerne med fejl krævede reparation i løbet af de første to år.

Undersøgelsens konklusioner bekræftes af den nye elcykel-test, hvor hele 3 af de 10 testede cykler gik i stykker allerede på første tur og måtte en tur omkring cykelsmeden, før testen kunne fortætte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Produktionsmæssigt var cyklerne i flere tilfælde ikke forsvarlige, og vores cykelsmed kaldte direkte den ene for en dødsfælde. Forskærmen var løs på en af dem, så den kunne ryge ind i hjulet. Jeg er overrasket over, at der er så mange problemer med dem. Når det er så dyre cykler, bør man kunne forvente at kvaliteten er højere«, siger Mikkel William Nielsen.

For alle cyklerne gælder det derfor, at han anbefaler, at man får den set efter af en cykelsmed, hvis cyklen er købt usamlet eller delvist samlet, eller hvis den ikke er omfattet af en serviceaftale, hvor en cyklen bliver efterset af en fagperson kort efter købet.

Læs hele testen på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce