De gamle signaler, her overdækket, er med nogen forsinkelse nu på Nordbanen afløst af et nyt. Arikivfoto.
Foto: Jens Dresling

De gamle signaler, her overdækket, er med nogen forsinkelse nu på Nordbanen afløst af et nyt. Arikivfoto.

Forbrug og liv

Banedanmark: Så ringe har arbejdet med at skifte signaler på Hillerød-linjen altså ikke været

Her kan du se, hvornår din strækning berøres.

Forbrug og liv

Banedanmark kritiseres af Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk, der skal give passagererne i den kollektive transport en stemme, for at have håndteret udskiftningen af et forældet signalsystem på S-linjen mellem Hillerød og Jægersborg dårligt.

Strækningen er den første i det såkaldte signalprojekt til tre milliarder kroner, som skal resultere i, at hele S-nettet får et moderne og driftsikkert system over de kommende år. Se hvornår din strækning berøres her.

Banedanmark ville gerne have gjort det bedre, siger programdirektør for signalprogrammet Jan Schneider-Tilli i et svar til Politiken. Men han oplever kritikken som hårdere, end der er grund til.

For det første kan alt ikke forudsiges, når man tester ting. For det andet har Banedanmark afsluttet 12 ud af 13 spæringer, altså hvor driften helt stoppes, til tiden. For det tredje er det plausibelt at tro, at det fremover kommer til at gå lettere, fordi man kan drage fordel af høstede erfaringer.

»Når vi begynder at udrulle det nye system på de næste strækninger på S-banen, er forventningen, at der vil være behov for langt færre testweekender. Disse vil blive varslet i god tid, så generne bliver så få som muligt«, siger han i et mailsvar.

Der vil altså også fremadrettet være weekender, hvor flere strækninger på S-banen spærres, for det er stadig nødvendigt at teste det nye signalsystem, herunder test af grænsefladerne mellem de forskellige strækninger. Men det vil ikke ske i samme omfang som ved første etape, der har strukket sig over flere år, lyder meldingen fra Banedanmark.

Endelig kan passagerernes dårlige oplevelser på strækningen skyldes andre ting end signaludskiftningen, f..eks. afledte konsekvenser af spærringer i forbindelse med sporombygning på Køge Bugt-banen.

»Det er således ikke det nye signalsystem, der direkte medvirker til den lavere kundepunktlighed på Nordbanen end målet på 92,3 procent. Dette ændrer naturligvis ikke på, at passagererne i perioder har oplevet et dårligere produkt«, siger Jan Schneider-Tilli fra Banedanmark.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce