Mercedes-AMG Project One er en tæmmet Formel 1-racer til gadebrug. Der bygges 275 eksemplarer, og de menes at være solgt.
Foto: Jens Dresling

Mercedes-AMG Project One er en tæmmet Formel 1-racer til gadebrug. Der bygges 275 eksemplarer, og de menes at være solgt.

Forbrug og liv

Bilshow i Frankfurt: Her er bilerne, der stjæler rampelyset

Der er interessante bilnyheder både i de helt uopnåelige bilklasser samt i den mere overkommelige ende.

Forbrug og liv

Ganske vist er den store biludstilling i Frankfurt, der finder sted hvert andet år, gået alvorligt på skrump i år, men alligevel er der interessante bilnyheder både i de helt uopnåelige bilklasser samt i den mere overkommelige ende.

Nogle af de bilmærker, man leder forgæves efter, er Nissan, Peugeot, DS, Fiat, Chrysler, Jeep, Volvo, Tesla, Rolls-Royce og Aston Martin.

Nyhederne på messen går lige fra en Mercedes hypersportsvogn, der kører med en svagt neddroslet Formel  1-motor til en praktisk  familiebil som Citroën C3 Aircross. Det er en højbenet crossover, som følger de nyeste modestrømninger på bilmarkedet.

Mercedes-AMG Project One kan ikke prale med at være hverken billig eller praktisk. Den har kun to sæder, og bilens fører må nødvendigvis være ret velbeslået. Den koster nemlig 2,7 millioner euro (ca. 20 millioner kroner) uden dansk registeringsafgift.

Så får man en bil med over 1.000 hestekræfter fra den kun 1,6 liter store V6-benzinmotor, der er suppleret med elkraft. Formel 1-motoren, som motoren i Mercedes AMG Project One er baseret på, har en levetid på 4.000 kilometer. Man kommer lidt længere i den nye sportsvogn, men efter 50.000 kilometer skal motoren totaltrenoveres. Hvis man er nødt til at spørge, hvad det koster, har man nok slet ikke råd til bilen, der skal leveres til 275 kunder. Alle eksemplarer er allerede solgt, skriver Auto Bild.

Se flere og lidt mere jordnære biler i billedserien herunder. Vi har ikke gjort noget forsøg på at gætte på, hvad bilerne kommer til at koste i Danmark, da de politiske partier stadig forhandler om en ny form for registreringsafgift.

Citroen C3 Aircross afløser C3 Picasso. Den er bevidst højbenet, og det betyder bl.a., at det er meget let at stige ind i bilen og ud igen.
Foto: Jens Dresling

Citroen C3 Aircross afløser C3 Picasso. Den er bevidst højbenet, og det betyder bl.a., at det er meget let at stige ind i bilen og ud igen.

Koreanerne går også i højden. Det viser  Kia Stonic, der kan ses som en afløser for Kia Venga. Den nye Stonic har fint sikkerhedsudstyr og fås med enten benzin- eller dieselmotor.
Foto: Jens Dresling

Koreanerne går også i højden. Det viser Kia Stonic, der kan ses som en afløser for Kia Venga. Den nye Stonic har fint sikkerhedsudstyr og fås med enten benzin- eller dieselmotor.

Endnu en højdesøgende familiebil,  Opel Grandland X. Teknisk er den identisk med Peugeot 3008, men det ydre design og kabineindretning står Opel selv for. Opel er netop opkøbt af den franske PSA-koncerne (Peugeot, Citroën og DS), så man kan forvente flere fælles projekter.
Foto: Jens Dresling

Endnu en højdesøgende familiebil, Opel Grandland X. Teknisk er den identisk med Peugeot 3008, men det ydre design og kabineindretning står Opel selv for. Opel er netop opkøbt af den franske PSA-koncerne (Peugeot, Citroën og DS), så man kan forvente flere fælles projekter.

Kinesisk bilmærke er på vej til Europa.  Chery Exeed TX ser på mange områder ud til at være en avanceret og topmoderne bil. Den har internetopkobling og kan parkere selv. Om den kommer til Danmark, er helt uvist.
Foto: Jens Dresling

Kinesisk bilmærke er på vej til Europa. Chery Exeed TX ser på mange områder ud til at være en avanceret og topmoderne bil. Den har internetopkobling og kan parkere selv. Om den kommer til Danmark, er helt uvist.

Skoda udvider sit sortiment af højbenede bil med Karoq. Den afløser Skoda Yeti. Skoda anvender teknik af nyeste kaliber fra VW-koncernen til den nye Karoq.
Foto: Jens Dresling

Skoda udvider sit sortiment af højbenede bil med Karoq. Den afløser Skoda Yeti. Skoda anvender teknik af nyeste kaliber fra VW-koncernen til den nye Karoq.

Begynder det at blive trivielt med rækken af hæjbenede biler?. Beklager, men VW vil også være med. Det sker med T-Roc, der strækker en Golf til nye dimenstoner..
Foto: Jens Dresling

Begynder det at blive trivielt med rækken af hæjbenede biler?. Beklager, men VW vil også være med. Det sker med T-Roc, der strækker en Golf til nye dimenstoner..

Sig Jaguar, og traditionelt vli man tænke på limousiner og sportsvogne. Men sådan er det ikke mere. Også her bygges biler af højbenet model, og den nye  E-Pace ventes at blive Jaguars bestseller. Også i Danmark.
Foto: Jens Dresling

Sig Jaguar, og traditionelt vli man tænke på limousiner og sportsvogne. Men sådan er det ikke mere. Også her bygges biler af højbenet model, og den nye E-Pace ventes at blive Jaguars bestseller. Også i Danmark.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce