Børns kan bruge timer  på skæme. Det bekymrer mange forældre, men det behøver ikke være et problem. Det er bare vigtigt, de også leger med 'gammeldags' fysisk legetøj, mener forsker.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Børns kan bruge timer på skæme. Det bekymrer mange forældre, men det behøver ikke være et problem. Det er bare vigtigt, de også leger med 'gammeldags' fysisk legetøj, mener forsker.

Forbrug og liv

Problemknuser: Husk legetøjskassen og slip for unødige bekymringer

Mellem hver anden og tredje forældre med børn under 12 år er bange for, at ungernes tid med digitale skærme gør dem ensomme, fantasiløse og for hurtigt voksne.

Forbrug og liv

Din datter sidder med iPadden i sofaen. Hendes storebror har gang i spilcomputeren. Der er ro på, og samvittigheden er fin – I har været til et af efterårsferiens aktivitetstilbud, snakket og fået frisk luft. Alligevel nager tvivlen. Skærmens blålige lysskær mod barnets ansigt gør det så tydeligt, at børn i dag bruger en pæn bid af deres vågne timer i en virtuel verden.

hvis det virtuelle tager overhånd, bruger barnet kun synet og hjernen, hvorimod det bruger alle sanser i leg med materielt legetøj

Nogle rigtig meget, andre ganske lidt. En undersøgelse foretaget af DR Medieforskning i 2016 viser, at 3-6-årige børn i gennemsnit bruger 1 time og 37 minutter om dagen på forskellige skærme, og at 7-12-årige bruger lidt over 3 timer dagligt. Hvordan påvirker det dem?

Voksen livsstil presser barndommen

Spørgsmålet fylder hos rigtig mange mennesker, viser en undersøgelse foretaget af Epinion for legetøjsfirmaet Playmobil blandt knap tusinde forældre til børn i alderen 0-12 år. Hver tredje forælder (32 procent) svarer, at de ’i nogen eller høj grad’ er bekymret for, at deres børn bliver ensomme af at bruge digitale enheder.

Lidt flere (38 procent) er bange for, at deres børn ikke bruger fantasien nok, og næsten halvdelen (48 procent) er bekymrede for, at børnene for tidligt får voksenvaner.

Sort-hvid beskrivelse

Undersøgelsen har tydeligvis til formål at promovere fysisk legetøj. Forældrene bliver spurgt, om digitale enheder påvirker deres børn negativt i retning af indadvendthed, aggressivitet, vrede, irritation eller manglende evne til at aktivere sig selv – det svarer mellem 8 og 32 procent ja til – og den refererer kun svar om positiv effekt af fysisk legetøj.

Næsten 7 ud af 10 oplever, at figurlegetøj får deres børn til at bruge fantasien, 4 ud af 10 har set, at det får dem til at spille rollespil, 3 ud af 10 har noteret sig, at det gør børnene gladere, og hver fjerde forælder mener, det gør dem mere sociale.

Holde øje med børnenes 'work-life balance'

At helhedsbilledet er mere nuanceret – adskillige undersøgelser dokumenterer, at børn både kan lære af digitale spil og være sociale omkring dem – ændrer imidlertid ikke på, at børn bliver blevet stadig yngre, når ’gammeldags’ legetøj forsvinder fra deres ønskesedler.

Og at det derfor er hensigtsmæssigt at holde øje med, om deres digitalt-analoge legeverdener er i balance på samme måde, som vi selv forsøger at finde en rimelig work-life balance.

En simpel løsning

Fornemmer man, at fordelingen ikke er fantastisk, kan forældre med et simpelt greb, som går ud på at finde legetøjskassen frem og måske gelejde ungerne i gang, påvirke legens karakter og dermed barbere noget af den tid, man spilder på at bekymre sig.

Forklaringen er ifølge legetøjsforsker cand.phil. Jørn Martin Steenhold, at fysisk legetøj spiller en grundlæggende rolle, nårbørnudviklerfantasi og kreativitet.

Til at tage og føle på

»Det får dem til at afprøve, eksperimentere og finde muligheder, hvilket skaber glæde og samvær. Det giver dem mulighed for at lære noget nyt, der kan snakkes om. Det forsvinder ikke, ligesom det gør ved leg med tablets, men er altid synligt og nærværende. Det udvikler børnene både fysisk og intellektuelt«, argumenterer eksperten, der har publiceret hundredvis af artikler om børns leg og læring og rådgivet om udvikling af legetøj.

Er forældrenes bekymring for elektronisk underholdning velbegrundet?

»Ikke generelt. Der skal bestemt være plads til begge dele. Forældre skal bare sørge for, at det digitale ikke tager overhånd«, siger Jørn Martin Steenhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Børn lærer med hele kroppen

»For det digitale er virtuelt, og hvis det virtuelle tager overhånd, bruger barnet kun synet og hjernen, hvorimod det bruger alle sanser i leg med materielt legetøj. Det har betydning for barnets udvikling, for børn lærer populært sagt med kroppen. De forstår ting meget bedre, når de både kan mærke, føle, se, høre, lugte og smage«.

Fysisk legetøj er med andre ord – især hvis det lægger op til samarbejde og socialt samvær – en slags garant for, at barnet får erfaring med praktiske kompetencer, kommunikation, social kontakt og læring, som er fire universelle udviklingsværdier for leg.

En fordel at se andres reaktioner

»Det er aldrig godt, hvis børn sidder meget alene med tingene. Der skal helst være fysiske legekammerater, så de lærer dialog og at håndtere små konflikter. Det er meget lettere at undgå misforståelser, når de kan se hinanden, end hvis de kommunikerer over computer«, siger Jørn Martin Steenhold og slutter:

»Vil man gerne fremme leg, hvor børn samarbejder og lærer at forstå hinanden, er det godt med legetøj, der består af mange forskellige dele, for det lægger op til, at børnene bytter delene og skiftes til at have forskellige roller«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce