Chery viser usædvanligt dørdesign. Det er dog uvist, om de har tænkt sig at bygge sådan en bil.
Foto: Jens Dresling

Chery viser usædvanligt dørdesign. Det er dog uvist, om de har tænkt sig at bygge sådan en bil.

Forbrug og liv

Kinesiske bilmærker begynder at aftvinge respekt

Hidtil er det ikke lykkedes for kinesiske bilmærker at få fodfæste i Europa. Nye modeller ser ud til at kunne blive konkurrencedygtige.

Forbrug og liv

For 10 år siden udløste det latterbrøl snarere end klapsalver, når kinesiske bilmærker optrådte på biludstillinger i Europa og USA. Bilerne var samlet af dele, der ikke helt passede sammen, og når en kinesisk bil en sjælden gang blev afprøvet i en europæisk crashtest, endte det som regel i det helt store kollaps.

Kinesiske biler er da heller ikke kommet til salg i Europa i noget synderligt omfang.

Men nu ser kinesiske biler ud til at være noget, som de etablerede bilmærker ikke længere kan ignorere. Den store biludstilling i Frankfurt i september viste to kinesiske bilmærker, Chery og Wey, som i hvert fald ikke led af mangel på selvtillid.

Chery Exceed TX kan blive den bil, det kinesiske mærke for alvor forsøger sig med i Europa.
Foto: Jens Dresling

Chery Exceed TX kan blive den bil, det kinesiske mærke for alvor forsøger sig med i Europa.

»I kender os sikkert ikke«, lød det dog i første omgang beskedent fra Anning Chen, administrerede direktør for det veletablerede kinesiske bilmærke Chery. Han mente dog at have et par punkter at prale med:

»I år har vi solgt 80.000 biler med en form for eldrift, og alle de biler, vi sælger i Kina, er opkoblet til internettet«. Alene der er Chery et godt stykke foran biler fra Europa, USA, Japan og Sydkorea.

»Vi bygger biler efter internationale standarder. Vi benytter os af europæiske leverandører, og vi vil være kendt som et progressivt bilmærke. I 2020 vil alle vores biler være elektrificerede«, lød det fra Anning Chen på pressemødet i Frankfurt. Det sidste udsagn betyder, at alle Cherys biler vil være enten el- eller hybridbiler. Chery har ikke tænkt sig at sælge dieselbiler i Europa.

Satser på høje biler

Tilsyneladende rammer Chery direkte ind i den nuværende tidsånd med udvalget af nye modeller. De satser benhårdt på den højbenede suv-type – altså biler med en høj siddeposition, men de er ikke nødvendigvis terrængående, selv om de er designet i en lidt rå stil.

En lav coupe fra Wey. Indtil videre er bilen kun et udkast.
Foto: Jens Dresling

En lav coupe fra Wey. Indtil videre er bilen kun et udkast.

Der er hældt store bunker udstyr i bilerne. Det gælder i hvert fald de biler, Chery viser frem på bilmessen, men det fremgår ikke, om alle versioner vil have samme høje niveau. Men der er spændende detaljer på vej fra Chery: f.eks. ansigtsgenkendelse, så bilen af sig selv vælger de indstillinger, der passer til føreren, når det f.eks. gælder sæderne, lyd, klima etc. Chery lover en høj grad af selvkørende egenskaber – f.eks. kan deres biler selv finde ud af at parkere.

Chery siger, at de »inden for et par år« vil komme til Europa med modellen Exceed TX. Den får en kombineret el- og benzinmotor, og den skal kunne køre 70 kilometer per opladning af batteriet. Tilsammen vil el- og benzinmotoren yde omkring 250 hestekræfter. Så det bliver en hurtig bil, der går fra 0 til 100 km/t på seks sekunder. Men det må også blive en dyr bil. Chery nævner ingen priser, men med det nævnte udstyr og den høje motorkraft må det blive en bil til mindst 500.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bilmærket Wey har også planer om at indtage Europa. Ambitionerne i denne mågevingebil fejler ikke noget.
Foto: Jens Dresling

Bilmærket Wey har også planer om at indtage Europa. Ambitionerne i denne mågevingebil fejler ikke noget.

Endnu et kinesisk bilmærke med store ambitioner, der stillede op i Frankfurt, er Wey. Det er luksusmærket hos bilmærket Great Wall, der allerede har forsøgt sig i Europa med begrænset succes. Wey har en tysker på topposten som administrerende direktør, nemlig Jens Steingräber, tidligere udviklingschef hos Audi. Weys biler er designet i samme stil som hos Chery, og ambitionerne er på samme høje niveau.

Fremskridtene i det kinesiske bildesign noteres hos de etablerede bilmærker i Europa. Politiken mødte Jaguars designchef, Ian Callum, på bilmessen i Frankfurt. Han siger om de kinesiske mærker:

»Jeg vil ikke kommentere designet direkte, men jeg kan godt lide det, de gør. De kinesiske designere er kompetente. Mange af dem har fået deres designuddannelse i Storbritannien, og de arbejder med en fusion af kinesisk og europæisk stil. Jeg undervurderer dem ikke. De kinesiske bildesignere vil blive meget konkurrencedygtige«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce