Det kan ske for enhver. It-konsulent Benny Sørensen ville spare tid og penge, da han købte solbriller på nettet. Men klikket kom til at koste – også tid og ærgelse. Foto: Peter Hove Olesen

Det kan ske for enhver. It-konsulent Benny Sørensen ville spare tid og penge, da han købte solbriller på nettet. Men klikket kom til at koste – også tid og ærgelse. Foto: Peter Hove Olesen

Erfaren tilbudsjæger: »Jeg faldt i med begge ben, da jeg handlede på et site, der så dansk ud«

Et godt tilbud blev til en lang næse, da IT-konsulent Benny Sørensen købte solbriller i en dansk netbutik og blev en af de mange danskere, som fuppes af svindlere. Han troede, pengene var tabt, men fik uventet hjælp.

FOR ABONNENTER

Benny Sørensen er it-konsulent og bestemt ingen novice i forhold til at shoppe på nettet eller kommunikere digitalt. Derfor kom det bag på ham, at han for nylig blev en af de 70 danske forbrugere, der hver dag narres af netsvindlere.

»Jeg har købt på nettet i mange år, især i forbindelse med black friday, hvor mange varer er sat ned i pris. Så jeg troede, jeg vidste, hvad jeg skulle passe på«, siger den 38-årige forbruger og fortsætter:

»Bagefter havde jeg lyst til at sparke mig selv bagi. Som it-mand burde jeg have set mig bedre for, så det er lidt pinligt, men sket og sket, og det bedste jeg kan gøre nu er, at give beskeden videre til skræk og advarsel.

Benny Sørensens sag er ikke oprivende dramatisk. Han har ikke fået stjålet identitet eller kreditkortoplysninger, og han er ikke blevet truet med inkasso af et tæskehold. Men sagen er så almindelig, at den kunne ske for de fleste af os, der af og til handler på nettet.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce