Annonce
Annonce
Annonce
Biler

Nomadestamme har givet navn til ny bil

Bilbranchen udviser stor opfindsomhed, når nye biler skal døbes. De vil f.eks. gerne undgå, at navne kan have sjofle undertoner på andre sprog.

Gem til liste

Holdbarebilnavne

Et godt bilnavn kan holde i generationer.

Rekorden for ældste modelnavn, som stadig er i brug, indehaves af Chevrolet Suburban:

Chevrolet Suburban: Fra 1935

Toyota Landcruiser: Fra 1955

Ford Mustang: Fra 1964

Honda Civic: Fra 1972

VW Polo: Fra 1975

Lige dele opfindsomhed, jura og sproglig sans er i spil, når en ny bilmodel skal have et navn.

Det skal helst gøres med omtanke, for et godt bilnavn kan komme til at leve i 50-60 år. Det må ikke fornærme nogen, og det må ikke ligne konkurrenternes navne for meget. Og endelig må det ikke virke anstødeligt på andre sprog.

Bilfabrikkerne er derfor nødt til at bruge mange ressourcer på at udtænke nye navne. Nogle biler bliver smykket med rene kunstord, mens andre er opkaldt efter noget mere håndgribeligt som f.eks. byer: Kia Rio og Hyundai Santa Fe. Eller sportsgrene: VW Polo og VW Golf. Eller naturfænomener: Maserati Mistral (en ørkenvind) eller Chevrolet Avalanche (lavine).

LÆS OGSÅ Biltest: Lille Nissan har fået flere hestekræfter

Så det med bilnavnene er da også noget, f.eks. bilmærket Nissan går meget op i. Det bekræfter Etienne Henry, der er vicepræsident for produktplanlægning, da vi møder ham på efterårets store biludstilling i Paris. Her beder vi ham definere et godt bilnavn:

»Det skal understøtte bilens karakter. Vi vil udtrykke det, der ligger i bilens natur«, siger Etienne Henry og nævner et eksempel: Modellen Qashqai, som Nissan har haft stor succes med. Firmaet så den selv fra begyndelsen som en bil med stærk karakter, der brød en del grænser for, hvordan man bygger biler i den klasse.

LÆS OGSÅ Her er 2011's mest solgte biler

»Den skulle have et unikt navn, som også skal give mening. Du ved måske ikke, hvad ’Qashqai’ betyder, men det er navnet på en persisk nomadestamme, som flytter deres lejr efter et par måneder. De rejser i uvejsomme områder, og vi syntes, at det faldt i tråd med det, Qashqai tilbyder. Det er ikke en 4 x 4-firehjulstrækker, men den er kapabel i mange forskellige situationer. Den giver kunden forskellige former for mobilitet, og derfor synes vi, at det er et fint navn. Måske lidt udfordrende«, siger Etienne Henry.

Nutidig.  Med navnet Qashqai vil Nissan sige om denne bil, at den er i stand til at bevæge sig i uvejsomt terræn. Ligesom nomadefolket af samme navn. Foto: Martin Lehmann

Var det svært at få navnet godkendt internt i Nissan?

»Øh ... ja. Der var meget debat, og navnet blev udvalgt efter stærkt pres fra Europa«, siger Etienne Henry.

Kan et navn afgøre, om en bil bliver succes eller fiasko?

»Det vigtigste er bilen selv. Navnet skal understøtte bilen, men et navn kan ikke gøre en dårlig bil til en succes. En god bil med et dårligt navn vil måske klare sig dårligere, end den ellers ville gøre«.

Nissan har med held tidligere udvalgt navne, som har fået et langt liv. Micra er 29 år gammel, og navnet på den store firehjulstrækker Patrol går tilbage til 1951.

LÆS OGSÅ Ny fiks Nissan på vej til Europa

»Micra er et meget simpelt navn og udtrykker fint, hvad bilen står for. Vi kan fortsat bruge det om 30 år, hvis vi stadig er i business til den tid«, siger Etienne Henry. Han har dog tro på, at firmaet stadig er i gang til den tid, for han forudser et endnu længere liv for navnet til elbilen Leaf (’blad’):

»Det navn kan vi stadig bruge om 50 år«, siger han.

Gode navne er selvfølgelig noget, som bilfabrikker beskytter mod misbrug eller kopiering. Det kan være en hårfin grænse, der bestemmer, om et andet bilfirma kan lave en variant af et navn, som allerede er på markedet. Nissan vil derfor også beskytte navnet Micra mod efterligninger:

Ville I forhindre, at et andet bilmærke kaldte en ny minibil for ’Micro’?

»Ja«, lyder det fra Etienne Henry, og det siger han med eftertryk.

Tvivl om udtalen
Men uanset hvor meget omhu et bilfirma bruger på at udvikle et nyt bilnavn, kan de ikke sikre sig, at bilkøberne udtaler det på den tiltænkte måde. F.eks. hedder en af Nissans nyeste modeller Juke, og danskere har næppe problemer med at udtale det med engelsk stemmeføring.

Franskmændene siger noget, der minder om ’sjyk’, og i andre lande lyder også en anderledes udtale af Juke: I Sverige hører man det ofte som ’jyka’. Det er dog ikke noget, Nissan vil blande sig i:

»Her skal vi ikke opdrage på kunderne«, siger Etienne Henry.

Det er en stramt styret proces, der går i gang hos Nissan, når et nyt navn skal udtænkes. Udvælgelsen af navnet indgår som en fast bestanddel af konstruktionen af bilen, og måske kunne man forestille sig, at seks kreative hoveder bliver låst inde i et rum med besked om først at komme ud, når de har det helt geniale nye navn.

LÆS OGSÅBilsalget sætter rekord efter rekord

Men nej, det foregår lidt mere bogholderagtigt. Der indsamles navneforslag internt i firmaet, og de koges ned til en liste på cirka seks forslag. Det endelige navn bliver så udvalgt af den person, der er projektansvarlig. Derefter begynder en proces med at tjekke, om navnet skulle have en særlig betydning på andre sprog, om det bruges af andre – og måske det vigtigste og sværeste: at der ikke er et andet bilmærke, der har retten til navnet uden at bruge det.

Andre bilmærker har det meget lettere. F.eks. BMW, Peugeot og Volvo, der især bruger tal som modelnavne. Der er også bilmærker, der blot sætter tre bogstaver sammen, og så har de navnet på den nye bil. Det gør f.eks. Cadillac – en af de nyeste modeller hedder ATS.

Her glippede navnekontrollen

De store bilmærker rammer ikke altid plet med nye navne. De hænder f.eks., at de vælger et navn, som ligger for tæt på et allerede eksisterende.

Her nogle eksempler:

Gingo: Da Fiat Panda skulle præsenteres i ny udgave i 2007, skulle den have heddet Gingo. Renault protesterede dog mod ligheden med Twingo, og Fiat måtte skifte navn på bilen, brochurer og alt muligt andet en måned før premieren.

Touran: Dette navn valgte VW til ny familiebil, men havde overset, at en bilforhandler i Hamburg i årtier har drevet forretning under navnet Turan. Derfor måtte VW betale en stor kontant erstatning samt give hr. Turan tre nye biler, herunder en kostbar VW Touareg med den største V10-dieselmotor.

MR2: Toyotas navn til en fiks sportsvogn i 1980'erne kunne ikke bruges i Frankrig, hvor det udtales 'merde' (møg/lort). Derfor hed bilen MR i Frankrig.

Pajero: Dette navn satte Mitsubishi på en firehjulstrækker i 1982, men på spansk er det et ord med sjofle undertoner. Så i Spanien og USA hedder bilen Montero.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb