Annonce
Annonce
Annonce
Biler

Toyota slår ind på skarpere kurs for at udkonkurrere VW

Toyota Auris skal friste købere til at holde sig fra f.eks. VW Golf. Det skal ske med en helt ny designstil og valg mellem tre forskellige motortyper.

Gem til liste

En lille portion vovemod tilsat mange ganske traditionelle løsninger karakteriserer den nye Toyota Auris, der er klar til danske købere i begyndelsen af januar.

Vovemodet består i en skarpere designstil, som især er synlig på frontpartiet. Det traditionelle består i, at Toyota afstår fra at tilbyde kunderne avancerede løsninger som f.eks. en automatisk nødbremse, der virker i bytrafik, eller en fartpilot, der selv sørger for at holde afstand til forankørende biler.

Den slags kan fås i den nye VW Golf, der er en af de mest oplagte konkurrenter til Toyota Auris.

LÆS OGSÅBåde lidt for lille og rigeligt stor

Det må også betegnes som en slags vovemod, at Toyota har gjort den nye Auris lavere end forgængeren. Ikke bare i det ydre, men førersædet er sænket med 4 centimeter, og det er ikke sikkert, at det bliver modtaget med jubel af den mere modne del af køberskaren. Det gør det i hvert fald ikke lettere at komme ind og ud.

Rummelig.  Bagsæderne giver fornuftig plads til to. Midterpladsen er lidt mere klemt.

Kabinen er ganske lækkert udført, men nu kørte vi også udelukkende i topmodellerne. Her er der f.eks. læder på dele af instrumentbrættet. Men i alle versioner vil man sidde i fine stole, der støtter godt.

Info.  Instrumenterne er tydelige i udformningen. Her er absolut ingen gåder eller uklarheder.

Instrumenter og betjeningsgreb er lette at finde rundt i, og fra førersædet er der nogenlunde uforstyrret udsyn i alle retninger.

Og så har Auris en detalje, som Toyota har været længe om at få indført: Det såkaldte komfortblink, hvor man med et enkelt vip får blinklyset til at blinke tre gange.

Kantet.  Baglygterne følger den nye skarpe designstil – og har en slående lighed med Hyundai i30.

LÆS OGSÅEndelig: En lovende bil fra Kina

Toyota siger også, at man gerne skulle få »et smil på læben«, når man kører den nye Auris. Jo, det gør man måske ved glæden over at køre i en helt ny bil, men ellers er det ikke noget voldsomt ophidsende over bilens måde at køre. Vi har prøvet den i området rundt om Lissabon, og den kører faktisk upåklageligt – men det gør alle andre biler i klassen også.

Tre motortyper
Til gengæld kan Toyota Auris noget andet: nemlig stå klar med tre forskellige motortyper. Det klarer ingen af konkurrenterne. Toyota tilbyder valg mellem benzin, diesel og hybrid. Samme udvalg fandtes dog også i den gamle Auris, men alle motorer er blevet forfinet med bedre økonomi til følge, siger Toyota.

Vi indledte testkørslen med hybridmodellen, der kører på både benzin og el. Den lader selv sit batteri op under kørslen, og den kan køre et par kilometer på ren eldrift – dog kun op til ca. 50 km/t. Skiftet mellem el- og benzindrift mærker man ikke meget til, og bilen opfører sig på alle måder yderst fredsommeligt.

håndret.  Den lille gearstang kendes fra Toyotas andre hybridmodeller. Den er såre simpel at betjene.

Ved kraftig gasgivning op ad bakke sørger det trinløse automatgear for, at motoren bliver sendt op i høje omdrejninger, men Toyota siger, at motoren nu »er bedre til at tilpasse omdrejningerne til hastigheden«.

LÆS OGSÅ Ny Toyota er til både senior og småbørn

Ved nogenlunde afdæmpet kørsel på de bakkede landeveje og på motorvej med 120 km/t. opnåede vi et forbrug på 19,5 km/l i Auris Hybrid. En næsten tilsvarende tur i Auris med normal benzinmotor (1,6 liter/136 hk) gav et forbrug på 12 km/l. I begge tilfælde er det et pænt stykke under det officielle forbrugstal, men i mindre bakket terræn end rundt om Lissabon kan man sikkert opnå lidt bedre økonomi.

Pynt.  Alufælge hjælper på udseendet, men er kun standard på de dyreste versioner.

I første omgang fås Auris udelukkende som femdørs hatchback, men efter sommerferien 2013 kommer en stationcar. Den femdørs fås fra 194.000 kroner, men Toyota i Danmark forventer ikke, at ret mange kunder vil tage grundmodellen. Opgradering til næste udstyrstrin er ret dyrt: Større stålfælge, klimaanlæg og cd-radio koster 25.000 kroner.

Politiken var inviteret af Toyota.

PolitikenPlus
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Tekande Tekande med tekst på siden er en del Keith Brymer Jones´ "Word" serie, som har været en bestseller i både England og NYC i flere år. Form og funktion kombineres for at skabe moderne keramik.

    Pluspris 379 kr. Alm. pris 450 kr. Køb