Annonce
Annonce
Biler

Kultbil: Nr. 1 var et hit, nr. 2 et flop og nr. 3 ser lovende ud

Opel overvejer at genoplive den klassiske GT-sportsvogn. Den kan stå klar i 2019.

En bilsucces fra 1960’eren ser nu ud til at få en efterfølger. Det er Opel GT, som hidtil har været bygget i to modelgenerationer.

Den første Opel GT fra 1968-1973 blev et hit og er i dag en efterspurgt klassiker. Den næste version af den tyske sportsvogn fra 2007 vil fabrikken nok helst glemme alt om. Den var for tung og klodset til at være en ægte sportsvogn, og den udgik efter et par års produktion. Finanskrisen i 2008 hjalp til med at sende den på pension.

Nu har Opel netop vist de første billeder af den bil, der kan blive den næste GT. Ligesom i 1960’erne er det en topersoners sportsvogn, der er bygget let og kompakt og som derfor ikke har brug for voldsom motorkraft. Der er plads til to personer, og når man kigger på den nye GT-konceptbil ser den ud til at have bevaret nogle detaljer fra den oprindelige Opel GT.

LÆS OGSÅMød DS: Bilmærket der er flyttet hjemmefra

Det betyder f.eks., at der ikke er udvendig adgang til bagagerummet, som formentlig kun er en hylde bag forsæderne. Det kan der selvfølgelig blive ændret på i en produktionsudgave, som kan stå klar i 2019, hvis Opel beslutter at bygge bilen.

I første omgang bliver den vist på biludstillingen i Genève i marts.

»Hvis der kommer gode reaktioner, vil vi også bygge bilen«, siger Opel-chef Karl-Thomas Neumann til det tyske bilblad Auto Bild.

FLOP.  Generation nr. 2 af Opel GT fik kun få års levetid. Den var heller ikke specielt vellykket. Foto: Eckehart Schulz/AP Dermed er Opel ikke blev skræmt af fiaskoen med 2. generation af Opel GT, der blev bygget i årene 2007-2009. Den var slet ikke designet som en Opel, men var i virkeligheden en amerikansk Pontiac Solstice. Det var en åben bil med en direkte tåbelig kaleche. Når den var foldet sammen, fyldte den hele bagagerummet, så det var umuligt at køre af sted i åben tilstand med weekendbagage om bord.

Mange outrerede detaljer

Opel kommer nok til at skrælle en del detaljer af GT-konceptbilen, hvis de går videre med den. F.eks. har den tilsyneladende ingen sideruder. De er der dog, men er dækket af et materiale, så man kan se indefra og ud. Men ikke omvendt

LÆS OGSÅDansk bildesigner bag ærkeamerikansk sportsvogn

Der er heller ingen synlige dørhåndtag eller sidespejle. Man åbner dørene ved at trykke på den røde stribe, der løber hen langs siden. Spejlene er erstattet af kameraer. De røde forhjul?Det er en hilsen til en Opel-motorcykel fra 1928, der kørte på røde dæk, skriver Auto Bild.

Opel forestiller sig, at den nye GT kan køre med en 1,0 liters trecylindret benzinturbomotor med 105 hk. Den motor ligger også i den nye Opel Astra, hvor den opfører sig aldeles glimrende, og den vil sætte godt skub i en GT, der skal veje under 1.000 kg. Større motorer kan naturligvis ikke udelukkes.

LÆS OGSÅRenault.: »Vi kan ikke sælge Dacia i byer med mere end én cafe«

Så mangler vi bare at høre en pris fra Opel. Man kan få et fingerpeg ved at se, hvad en Mazda MX-5 koster. Det er dog ikke en lukket coupé, men en åben roadster, som fås fra 313.000 kroner.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

Biltest: Opels oversete familiebil står nu stærkere

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce