Annonce
Annonce
Biler

Bilmærke skifter navn: Ny bil hedder det samme som farlig virus

Det indiske mærke Tata er klar med en bil, der hedder Zica. Det navn bliver hurtigt ændret.

Andre navnebommerter

Porsche præsenterede i 1963 en ny sportsvogn, der skulle hedde 901. Peugeot havde allerede dengang patent på modelbetegnelser med 0 i midten. Porsche ændrede modelnavn til 911, men har dog bygget racerbiler som 904 og 908.

Ford byggede sportsvognen GT som en slags efterfølger til Le Mans-raceren GT40. Et andet firma havde opkøbt GT40-navnet, og Ford var tilsyneladende ikke i stand til at købe det tilbage.

Maserati byggede modellen Bora i 1970’erne, men undlod at sikre sig navnet derefter. Derfor var der pludselig en VW, der hed Bora.

Fiat ville ændre Pandas navn til Gingo, men det protesterede Renault over på grund af ligheden med Twingo. Fiat holdt derfor fast i Panda.

En ny bil har været så uheldig at få samme navn som den virus, der hærger i Sydamerika og måske kan udvikle sig til en global epidemi.

Den situation har det indiske bilmærke Tata rodet sig ind i med minibilen Zica, der får officiel premiere på en biludstilling i Indien på fredag. Tata Zica skal ganske vist ikke sælges i Sydamerika, hvor zikavirussen hærger, men alligevel har Tata beslutet sig for at ændre navn på bilen hurtigst muligt.

LÆS OGSÅKultbil: Nr. 1 var et hit, nr. 2 et flop og nr. 3 ser lovende ud

Tata har dog tænkt sig at gennemføre den planlagte premiere på bilen på en udstilling i Delhi på fredag, hvor bilen bliver vist under sit oprindelige navn, Zica.

»Vi ændrer navnet hurtigst muligt, men vi kan ikke sige, hvornår det vil ske«, siger en talsmand for Tata til flere internationale medier, bl.a. USA Today. Talsmanden siger heller ikke, hvad det nye navn bliver. Man kan gætte på, at det bliver noget med fire bogstaver. Tata har nemlig i forvejen modellerne Nano, Zest og Bolt.

Det sidste navn er Tata i øvrigt ikke alene om. Chevrolet vil nemlig sælge en elbil, der også skal hedde Bolt. Om de to bilmærker har indgået en aftale om at deles om navnet, er uvist.

Tata sælger primært sine biler på hjemmemarkedet i Indien og i Sydøstasien. Tata ejer Jaguar og Land Rover.

Tivoli klager over Tivoli

Bilverdenen er rig på eksempler om navnesager, hvor det ene firma er røget i totterne på et andet over rettigheder til navne. Et aktuel eksempel udspilles netop nu i Danmark.

Bilmærket SsangYong vil gøre comeback på det danske marked, og det sker med modellen Tivoli. Det føler forlystelseshaven Tivoli og har derfor anlagt en klagesag, der skal forhindre SsangYong i at bruge navnet. Sagen er stadig uafklaret. SsangYong regner med at kunne sælge bilen til maj.

LÆS OGSÅMød DS: Bilmærket der er flyttet hjemmefra

Men selv et bogstav kan skabe problemer. Det har Audi oplevet med bogstavet Q. Audi har en række suv-modeller, der hedder Q3, Q5 og Q7. Audi har i længere tid haft ønske om at udvide paletten med modellerne Q2 og Q4, men de betegnelser har Alfa Romeo hidtil siddet på.

For nogle uger siden overtog Audi rettighederne til Q2 og Q4 fra Alfa Romeo. Om det er noget, der har kostet penge, er ikke oplyst, men det var åbenbart en hastesag for Audi. På Genève-udstillingen i marts vil Audi ifølge oplysninger i tyske bilblade præsentere en ny model – Q2.

Der er også eksempler på, at et bilmærke skifter ejer, uden at navnet følger med. Det er sket med Saab, der er overtaget af kinesiske ejere, men de må ikke kalde bilerne for Saab, selv om de bygger en eldreven version af den bil, der engang hed Saab 9-3.

LÆS OGSÅDansk bildesigner bag ærkeamerikansk sportsvogn

I stedet skal den indtil videre hedde NEVS, som er en forkortelse af New Electric Vehicle Sweden. Saabs klassiske logo af en dragelignende figur må heller ikke bruges på bilerne. Flyproducenten Saab AB har rettighederne til både navn og logo.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

Renault: »Vi kan ikke sælge Dacia i byer med mere end én cafe«

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce