Der findes i dag ganske mange batterier til ganske lave priser, men du får sådan cirka, hvad du betaler for, lyder en af testens hovedkonklusioner. Så kan du måske bruge de sparede penge på at abonnement på starthjælp. (Arkivfoto)
Foto: JACOB EHRBAHN

Der findes i dag ganske mange batterier til ganske lave priser, men du får sådan cirka, hvad du betaler for, lyder en af testens hovedkonklusioner. Så kan du måske bruge de sparede penge på at abonnement på starthjælp. (Arkivfoto)

Biler

Frost dræber billige bil-batterier

Der er store forskelle på kvaliteten af bil-batterier. En test viser, at mange ikke klarer at starte bilen en frostmorgen.

Biler

Skal du bruge bilen til at komme på arbejde vinteren igennem, er det ikke ligegyldigt, hvilket batteri du har under motorhjelmen.

En svensk test af 13 bilbatterier fra 399 op til 1.949 svenske kroner viser, at de billigste batterier er dårligst til at starte bilen en frostkold morgen. Flere af dem har under særlige forhold slet ikke effekt nok, viser testen.

Det er Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP), der står bag testen, som blandt andet afprøvede kapaciteten i batteriet ved temperaturer på plus 25 grader og på minus 20 grader.

Arbejder i 20 graders frost Det blev blandt andet testet, hvor udholdende batteriet er i 20 graders frost.

»Testen viser, at der er ganske stor forskel på de dårligste og de bedste batterier, og de dårligste har ikke den effekt, der skal til«, siger civilingeniør Joakim Lindeblom fra SP til det svenske testmagasin Testfakta.

Det dyreste batteri, et Deka Intimidator tiil 1.949 svenske kroner, klarede sig bedst ved normal temperatur, mens det billigste, Fiamm, fik målt det ringeste resultat.

Alle klarede dog at starte en mellemstor bil, men det gik anderledes, da testen blev udført i 20 graders frost.

Fem batterier klarede det ikke

Her kunne fem af batterierne simpelthen ikke starte bilen, efter at de først havde været belastet ved at trække startmotoren i 60 sekunder, og Fiamm kom igen dårligst ud af testen.

Testen blev gennemført med nye fuldt-opladede batterier, men i den virkelige verden er et batteri ofte kun opladet 70 procent.

Der findes i dag ganske mange batterier til ganske lave priser, men du får sådan cirka, hvad du betaler for, lyder en af testens hovedkonklusioner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden