Volvo City Safety  er et system, der hjælper føreren til at undgå sammenstød ved hastigheder under 30 km/t. En sensor overvåger et område på 10 meter foran bilen. Hvis der er ved at ske et sammenstød, og føreren ikke af sig selv bremser ned, vil bilen være i stand til at bremse af sig selv. Sikkerhedssystemet vurderes at kunne afværge eller mindske halvdelen af alle bagendesammenstød og 20 procent af alle bilsammenstød.
Foto: LÆRKE POSSELT

Volvo City Safety er et system, der hjælper føreren til at undgå sammenstød ved hastigheder under 30 km/t. En sensor overvåger et område på 10 meter foran bilen. Hvis der er ved at ske et sammenstød, og føreren ikke af sig selv bremser ned, vil bilen være i stand til at bremse af sig selv. Sikkerhedssystemet vurderes at kunne afværge eller mindske halvdelen af alle bagendesammenstød og 20 procent af alle bilsammenstød.

Biler

Registreringsafgift koster liv på vejene

Mange liv kunne reddes, hvis avanceret sikkerhedsudstyr ikke blev pålagt afgift.

Biler

Avanceret sikkerhedsudstyr kan få biler til selv at bremse, forhindre en ulykke eller ringe op til alarmcentralen og derved være med til at redde liv på de danske veje. Men det danske afgiftssystem står i vejen.

Selv de allernyeste biler på markedet bliver ikke solgt med den fulde sikkerhedspakke, fordi de færreste danskere har råd til at betale tre gange systemets reelle pris, fortæller FDM, Forenede Danske Motorejere, i en pressemeddelelse.

LÆS ARTIKEL

Derfor hædrer de europæiske bilklubbers sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, som FDM er en del af, nu de bilmærker, der har indført ny sikkerhedsteknologi i bilerne.

Teknologierne, der har opnået mærkningen, er alle blevet udviklet indenfor de seneste år og findes allerede i en række biler.

Dog er det de færreste danskere, der har råd til at købe biler med den livreddende teknologi, og det kan i værste fald påvirke bilisternes chancer for at overleve en ulykke i trafikken.

LÆS ARTIKEL

»Registreringsafgiften er desværre en medvirkende årsag til, at de færreste danskere vil få glæde af de nyeste sikkerhedsteknologier i bilerne, da der kun er afgiftsfradrag på ganske få teknologier. Så selv de allernyeste biler på markedet bliver ikke solgt med den fulde sikkerhedspakke, fordi de færreste danskere har råd til at betale tre gange systemets reelle pris. Derfor er det nødvendigt én gang for alle at få gjort op med den danske afgiftsmodel«, siger FDMs direktør, Thomas Møller Thomsen.

LÆS ARTIKEL

Europæiske beregninger har vist, at de nye sikkerhedssystemer på årsplan kan redde tusindvis af liv.

Ti bilproducenter vil fremover kunne skilte med, at de har opnået Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning ’Euro NCAP Advanced’.

LÆS ARTIKEL

»Vi håber, at et initiativ som Euro NCAP Advanced vil få bilproducenterne til i endnu højere grad at fokusere på og udvikle nye teknologier, der kan redde liv i trafikken«, siger Thomas Møller Thomsen.

LÆS ARTIKEL

Euro NCAP har siden 1997 udført crashtest, for at give forbrugerne viden om, hvilke biler der er de mest sikre.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce