BUD. Denne familievenlige Nissan Leaf er et af de fire bud på en elbil i dag.
Foto: NISSAN

BUD. Denne familievenlige Nissan Leaf er et af de fire bud på en elbil i dag.

Disse biler kører også på el

Her får du fem biler, der - helt eller delvist - kører på el.

Biler

Nissan Leaf garanterer


Indtil videre er der solgt 15 Nissan Leaf i Danmark siden premieren i slutningen af 2011. Men der findes indtil videre også kun én forhandler, og det er på Amager:

»Det er nok lidt færre, end jeg havde forventet. Men generelt er snakken om elbiler langt mere udbredt end lysten til at købe dem«, siger Peter Hal, country manager for Nissan i Danmark. »Man går ikke bare ud og bruger 300.000 kroner, fordi man synes, det er sjovt at have en grøn profil«.

LÆS ARTIKEL

De første Nissan Leaf er især solgt til private kunder, som kan have en anden bekymring:

»Der har også været talt meget om bilens rækkevidde, og det betyder, at du skal have et meget præcist defineret kørselsbehov, der passer til de rammer, som elbilen nu kan opfylde. Sælgerne hos forhandleren spørger ind til kundens behov, så der ikke bliver solgt en elbil til en kunde, der ikke kan bruge den til noget«, siger Peter Hal.

Et andet usikkerhedsmoment i en elbil er batteriet - hvor meget kraft har det tilbage efter tre eller fem år. Nissan giver 5 års garanti på de dele, der har med eldriften at gøre, men indtil videre er det usikkert, om nedsat ydeevne i batteriet vil være dækket af garantien.

Nissan satser på at få flere Leaf-forhandlere i løbet af 2012.

Opel Ampera forsinket

En ombygning af batteripakken betyder, at premieren på Opel Ampera er blevet lidt forsinket. Den blev kåret til årets bil i Danmark i oktober sidste år og skulle have rullet ud fra forhandlerne i januar.

Opel Ampera er ikke en ren elbil - den kan køre på elkraft de første 80 kilometer, hvorefter en benzinmotor producerer strøm, som sendes videre til elmotoren.

For nylig brændte et par eksemplarer af den identiske Chevrolet Volt i USA. Det skete nogle uger efter en crashtest. Bilerne havde stået urørt, men der sivede væske ud fra batterierne, så den opstod brand i den ene bils batterier, og der kom gnister og røg fra den anden. Derfor skulle både Chevrolet Volt og Opel Ampera have en lidt anderledes indkapsling af batterierne, og i Danmark har man derfor ventet med premieren, indtil bilerne kan leveres i den reviderede form. Det betyder, at de første danske ejere kan få deres bil til marts.

Salget i Danmark er indtil videre behersket:

»Vi har nok skrevet kontrakter på mindre end 10 biler«, lyder meldingen fra Opel. Ampera fås fra cirka 590.000 kroner. Opel ønsker sig en lavere registeringsafgift på Ampera, men det er der tilsyneladende ikke udsigt til endnu. Den løsning har Opel dog ikke tænkt sig at anvende.

Trillingerne afventer

Tre små elbiler var en slags pionerer på det danske elbilmarked: Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-Miev. De kom, blev kigget på, men blev ikke solgt i voldsomt antal sidste år. I alt 337 biler, nogenlunde lige fordelt mellem de tre modeller.

Indtil for nylig kostede de tre biler hver især omkring 280.000 kroner, men for nylig overraskede Citroën med at skære 60.000 kroner af prisen. Det har dog endnu ikke rykket afgørende ved salget.

»Alle forhandlere har nu en demobil, og vi har sat visse aktiviteter i gang, især over for kommuner, men jeg kan ikke påstå, at vi har de første resultater. Men vi regner med større interesse for elbiler i år«, siger informationschef Ellen Nørregaard, Citroën.

Den fælles elbil stammer oprindelig fra Mitsubishi, og herfra kan man endnu ikke følge Citroëns prisnedsættelse:

»Vi har meget få biler på lager - det er primært demobiler hos forhandlere. Vi afventer et udspil fra fabrikken vedrørende priser i forbindelse med facelift, der bl.a. medfører mulighed for opladning per fjernbetjening, og at bilen udsender mere lyd, når den kører under 30 km/t.«, siger PR-manager Ann Strøby, Mitsubishi.

Peugeot venter, at deres elbil kommer ned på samme pris som Citroën.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fisker Karma amputeret

Den danskdesignede Fisker Karma er tænkt som en bil, der kan køre på både el og benzin, men i Danmark kommer den i en amputeret udgave, der udelukkende kører på elkraft.

Det skyldes, at firmastifter og designer Henrik Fisker lægger kolossal vægt på, at bilen kommer ud at køre i Danmark. Hvis den kan blive godkendt som ren elbil, slipper den for registreringsafgift og kan så sælges for omkring 800.000 kroner.

»Det skal vi nok få løst. Det er kun et spørgsmål om at få blokeret benzinmotoren på en måde, så Skat er tilfreds. Måske skal vi tage stemplerne ud, eller måske kan vi vælge en elektronisk løsning, som f.eks. blokerer for indsprøjtningsanlægget«, siger Henrik Steen Wilkens, salgschef og ansvarlig for introduktionen af Fiskerbilen i Danmark og flere andre lande.

Han er også nødt til at finde en løsning inden alt for længe, for han har skrevet under på to slutsedler til danske kunder, der skal have en Fisker Karma som ren elbil. Kunderne vil formentlig få deres biler omkring 1. april.

Hvis Fisker Karma ender med at blive beskattet som en benzinbil, vil den koste omkring 2 millioner kroner. Som ren elbil kan Fisker Karma køre omkring 80 kilometer på en opladning, hvorefter en benzinmotor kan tage over.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce