Historisk. Nomadefolket qashqai har i århundreder levet i det sydlige Iran, muligvis uvidende om, at de har lagt navn til en bil fra Nissan.
Foto: AP Photo/Hasan Sarbakhshian

Historisk. Nomadefolket qashqai har i århundreder levet i det sydlige Iran, muligvis uvidende om, at de har lagt navn til en bil fra Nissan.

Biler

Nomadestamme har givet navn til ny bil

Bilbranchen udviser stor opfindsomhed, når nye biler skal døbes. De vil f.eks. gerne undgå, at navne kan have sjofle undertoner på andre sprog.

Biler

Lige dele opfindsomhed, jura og sproglig sans er i spil, når en ny bilmodel skal have et navn.

Det skal helst gøres med omtanke, for et godt bilnavn kan komme til at leve i 50-60 år. Det må ikke fornærme nogen, og det må ikke ligne konkurrenternes navne for meget. Og endelig må det ikke virke anstødeligt på andre sprog.

Bilfabrikkerne er derfor nødt til at bruge mange ressourcer på at udtænke nye navne. Nogle biler bliver smykket med rene kunstord, mens andre er opkaldt efter noget mere håndgribeligt som f.eks. byer: Kia Rio og Hyundai Santa Fe. Eller sportsgrene: VW Polo og VW Golf. Eller naturfænomener: Maserati Mistral (en ørkenvind) eller Chevrolet Avalanche (lavine).

LÆS OGSÅ Så det med bilnavnene er da også noget, f.eks. bilmærket Nissan går meget op i. Det bekræfter Etienne Henry, der er vicepræsident for produktplanlægning, da vi møder ham på efterårets store biludstilling i Paris. Her beder vi ham definere et godt bilnavn: »Det skal understøtte bilens karakter. Vi vil udtrykke det, der ligger i bilens natur«, siger Etienne Henry og nævner et eksempel: Modellen Qashqai, som Nissan har haft stor succes med. Firmaet så den selv fra begyndelsen som en bil med stærk karakter, der brød en del grænser for, hvordan man bygger biler i den klasse.



»Den skulle have et unikt navn, som også skal give mening. Du ved måske ikke, hvad ’Qashqai’ betyder, men det er navnet på en persisk nomadestamme, som flytter deres lejr efter et par måneder. De rejser i uvejsomme områder, og vi syntes, at det faldt i tråd med det, Qashqai tilbyder. Det er ikke en 4 x 4-firehjulstrækker, men den er kapabel i mange forskellige situationer. Den giver kunden forskellige former for mobilitet, og derfor synes vi, at det er et fint navn. Måske lidt udfordrende«, siger Etienne Henry.

Annonce



Var det svært at få navnet godkendt internt i Nissan?

»Øh ... ja. Der var meget debat, og navnet blev udvalgt efter stærkt pres fra Europa«, siger Etienne Henry.

Kan et navn afgøre, om en bil bliver succes eller fiasko?

»Det vigtigste er bilen selv. Navnet skal understøtte bilen, men et navn kan ikke gøre en dårlig bil til en succes. En god bil med et dårligt navn vil måske klare sig dårligere, end den ellers ville gøre«.

Nissan har med held tidligere udvalgt navne, som har fået et langt liv. Micra er 29 år gammel, og navnet på den store firehjulstrækker Patrol går tilbage til 1951.



»Micra er et meget simpelt navn og udtrykker fint, hvad bilen står for. Vi kan fortsat bruge det om 30 år, hvis vi stadig er i business til den tid«, siger Etienne Henry. Han har dog tro på, at firmaet stadig er i gang til den tid, for han forudser et endnu længere liv for navnet til elbilen Leaf (’blad’):

»Det navn kan vi stadig bruge om 50 år«, siger han.

Gode navne er selvfølgelig noget, som bilfabrikker beskytter mod misbrug eller kopiering. Det kan være en hårfin grænse, der bestemmer, om et andet bilfirma kan lave en variant af et navn, som allerede er på markedet. Nissan vil derfor også beskytte navnet Micra mod efterligninger:

Ville I forhindre, at et andet bilmærke kaldte en ny minibil for ’Micro’?

»Ja«, lyder det fra Etienne Henry, og det siger han med eftertryk.

Tvivl om udtalen

Men uanset hvor meget omhu et bilfirma bruger på at udvikle et nyt bilnavn, kan de ikke sikre sig, at bilkøberne udtaler det på den tiltænkte måde. F.eks. hedder en af Nissans nyeste modeller Juke, og danskere har næppe problemer med at udtale det med engelsk stemmeføring. Franskmændene siger noget, der minder om ’sjyk’, og i andre lande lyder også en anderledes udtale af Juke: I Sverige hører man det ofte som ’jyka’. Det er dog ikke noget, Nissan vil blande sig i: »Her skal vi ikke opdrage på kunderne«, siger Etienne Henry. Det er en stramt styret proces, der går i gang hos Nissan, når et nyt navn skal udtænkes. Udvælgelsen af navnet indgår som en fast bestanddel af konstruktionen af bilen, og måske kunne man forestille sig, at seks kreative hoveder bliver låst inde i et rum med besked om først at komme ud, når de har det helt geniale nye navn.





LÆS OGSÅ Men nej, det foregår lidt mere bogholderagtigt. Der indsamles navneforslag internt i firmaet, og de koges ned til en liste på cirka seks forslag. Det endelige navn bliver så udvalgt af den person, der er projektansvarlig. Derefter begynder en proces med at tjekke, om navnet skulle have en særlig betydning på andre sprog, om det bruges af andre – og måske det vigtigste og sværeste: at der ikke er et andet bilmærke, der har retten til navnet uden at bruge det. Andre bilmærker har det meget lettere. F.eks. BMW, Peugeot og Volvo, der især bruger tal som modelnavne. Der er også bilmærker, der blot sætter tre bogstaver sammen, og så har de navnet på den nye bil. Det gør f.eks. Cadillac – en af de nyeste modeller hedder ATS.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce