Nøgleklar. Familien her hører til den voksende skare, der udli- citerer ansvaret for køb af bil, fordi opgaven både er tidkrævende og uoverskuelig, når man ikke kender markedet.
Foto: Finn Frandsen

Nøgleklar. Familien her hører til den voksende skare, der udli- citerer ansvaret for køb af bil, fordi opgaven både er tidkrævende og uoverskuelig, når man ikke kender markedet.

Biler

Peter hyrede en bilshopper: Jeg orkede ikke at vælge selv

Peter Davidsen fik en rådgiver til at finde det rigtige køretøj til familien.

Biler

Bilkøb er en handel, der ikke må ende i fortrydelse, for købesummen har mange cifre, og hvis noget irriterer, vil det formentlig gøre det, hver eneste gang man er ude at køre.

Derfor oplever mange det som en tung og ansvarsfuld opgave, når de få gange i deres liv står over for at vælge bil.

Også denne familie fra Nordsjælland, hvor tre børn på 12, 9 og 3 år og fart på i både job- og fritidsafdelingen betyder, at tid aldrig er en overskudsvare.

»Vi havde en forholdsvis billig leaset bil, men kontrakten udløb og ville ikke længere være fordelagtig, så vi overvejede, om vi trods prisen skulle lease igen, fordi det er en let løsning, eller købe en brugt bil«, fortæller Peter Davidsen, der arbejder i et forsikringsselskab.

LÆS ARTIKEL

Han tog ud til en forhandler for at kigge, men kendsgerningerne fyldte mere end fælg-fascination.

»Hurtigt tænkte jeg, nej, jeg vil ikke. Jeg orker det simpelt hen ikke«, fortæller han og uddyber:

»Når man ikke ved noget som helst om biler, er det et svært marked. Jeg kan søge på nettet, men jeg er ikke i stand til at afgøre, hvad der er en god pris for en bestemt bil. Ville måske være stolt over at få en pruttet 10.000 kr. ned, men med større viden kunne jeg måske have fået den endnu billigere«.

Næste skridt blev derfor at kontakte en rådgiver, der lever af at kende markedet. Nogle i familien havde fortalt om ham, og de havde været tilfredse, så efter en søgning på nettet og et telefonopkald havde Peter Davidsen uddelegeret opgaven.

Rådgiveren, Christian Levesen, snakkede med familien om deres behov: god plads til tre børn, barnevogn i bagagerummet, en god driftsøkonomi etc. Dernæst fandt han frem til nogle modeller, der matchede behovene og mailede løbende konkrete forslag med billede og beskrivelse.



Umiddelbart var overvejelserne gået i retning af en Peugeot 206 stationcar eller Renault Scenic, men det endte med at blive en Ford Focus C-Max diesel fra 2005 med 144.000 kilometers erfaring til omkring 100.000 kr.

Bilen var ifølge rådgiveren det bedste bud, da modellen, ud over god plads, vandt på økonomien og erfaringsmæssigt kun har få reparationer. Noget, der trækker smileyer, når man som denne køber primært går op i, at bilen virker.

Familien fik altså en anden bil uden at bruge megen tid på købet. Endsige at prøvekøre bilen – noget som forbrugere ellers altid anbefales. Rådgiveren havde da også foreslået Peter Davidsen at få en tur i en lignende model hos en lokal forhandler, men køberen mente ikke, det ville betyde noget.

»Jeg har jo netop syntes, det var skønt at slippe for alt det, man ellers skal«, fastslår han og uddyber:

»Selvfølgelig har jeg betalt noget ekstra, men jeg har sparet en masse tid og besvær, for rådgiveren tog sig af alt. Og efter snart et år med bilen har vi ikke fortrudt. Der har ikke været problemer med den, vi bruger færre penge på bil, end da vi leasede, og så slipper jeg for at tanke så tit«.

Konkret måtte familien slippe 10 procent af købesummen plus moms til den personlige shopper, som leverede bilen ved døren en sen søndag aften efter at have hentet den i Thisted.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce