vejgreb. Danske bilister gør klogt i at vælge dæk efter det egenskaber i vådt føre. Det klarer ikke alle dæk lige godt.
Foto: FDM

vejgreb. Danske bilister gør klogt i at vælge dæk efter det egenskaber i vådt føre. Det klarer ikke alle dæk lige godt.

Biler

Test af bildæk viser afgrund mellem bedste og dårligste

En række dæk dumper i FDM-test. Det ser især for dårlige i vådt føre.

Biler

Påsken er typisk den årstid, hvor mange bilister skifter fra vinterdæk til sommerdæk.

Og hvis sommerdækkene fra sidste sæson er så slidte, at der skal nye dæk til, er der god grund til at kigge sig grundigt for i den jungle, dækmarkedet efterhånden har udviklet sig til.

Dæk sælges både hos fysiske forhandlere og på nettet, og det er nok især på nettet, at man risikerer at købe dæk, der er for ringe.

Svært at være kunde

Dækforhandlere, der er medlem af en brancheorganisation, sælger som regel kun dæk, der hører til i den bedre ende.

Alligevel kan kunden føle sig på herrens mark, for med den blotte øje er det umuligt at skelne et godt dæk fra et dårligt.

Bilistorganisationen FDM har netop offentliggjort dette års test af sommerdæk.

Dæk til populære biler i Danmark
Testen omfatter 33 dæk, og de er udvalgt, så de passer til biler, der er særdeles udbredte på det danske marked.

Dækkene passer til mikrobiler som VW Up og Kia Picanto og lidt større familiebiler som VW Golf og Kia Ceed.

Link til testenSe alel de testede dæk her(Åbner i eksernt link)

Testen er lavet sammen med den tyske bilklub Adac, der for nylig kom ud i slemt uføre, da det kom frem, at der var fusket med afstemninger om tyskernes yndlingsbiler.

Dæktesten skulle dog være så gennemtjekket af en uafhængig instans, tyske Stiftung Warentest, at det er umuligt at fuske med resultaterne.

FDM har også været med til at præge indholdet af disse dæktests:

»Dæktestene foregår i et samarbejde, hvor bilklubber og forbrugerorganisationer fra en række lande indgår. Vi (FDM, red.) indgår i styregruppen og er altså med til at tilrettelægge, hvordan testen skal gennemføres, og vi er med til at bestemme, hvilke dæk der skal med. Vi vil gerne have dæk med, som matcher det danske marked. Og det er blandt andet vores indflydelse, der har betydet, at der er kinesiske dæk med i testen, for dem sælges der en del af i Danmark«, har Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM tidligere sagt til Politiken.

Vigtigt med egenskaber i vådt føre
Dansk sommervejr er ofte det samme som regnvejr, og dækkenes egenskaber på våd vej tæller derfor tungt, når resultatet af dæktesten skal gøres op.

Og der er i hvert fald ét dæk, der får dumpekarakter på kun én stjerne og kommentaren »glem det«.

Det er dækket Federal Forenza, som passer til bl.a. VW Golf. Det opnår ringest mulige karakter i opbremsning på våd vej, og så nytter det ikke noget, at det opfører sig bedre i tørt føre.

Tre af de små dæk dumper
Blandt de små dæk til VW Up og Kia Picanto er der tre, der havner i dårligste kategori.

Det er Debica Passio 2, Kormora Impulser b2 og Kleber Dynaxer HP3.

De bedste dæk i den lille kategori kommer Continental, Hankook og Pirelli. De opnår dog kun fire stjerner på en skala, der går op til seks stjerner.

Blandt de større dæk er der heller ingen, der kommer op på seks stjerner. Her kommer de bedste dæk fra Goodyear, Dunlop og Hankook.

Resultaterne gælder kun for dækkene i de testede dimensioner. Man kan altså ikke tage et vinderdæk i en lille dimension og så gå ud fra, at det nok klarer sig lige så godt i en større model.

Testen bliver offentliggjort i aprilnummeret af FDM’s medlemsblad Motor, der udkommer i dag.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce