Favorit. Unge, der drømmer om en ny bil, peger ofte på VW Up. Den skal dog være sort.
Foto: Ditte Valente

Favorit. Unge, der drømmer om en ny bil, peger ofte på VW Up. Den skal dog være sort.

Unges bildrøm er en VW Up - og den skal være sort

De måske kommende bilkøbere er meget bevidste om design og økonomi, når de skal udpege deres favoritbil.

Biler

Hvis bilmærkerne vil have fat i de unge og måske kommende kunder, skal de gøre følgende: De skal bygge en bil, der har et godt design, kører langt på literen, den skal være billig og komfortabel – og så skal den i øvrigt være sort. Og for at sige det ligeud: De unge vil have en VW Up.

Det viser en undersøgelse foretaget af mediebureauet CompanYoung, som har spurgt 377 unge i alderen 18 til 28 år om deres ønsker til de mindste biler på markedet.

Bilvalg mellem 60.000 og 90.000 kroner

De skulle forholde sig til nye biler til en pris mellem 60.000 og 90.000 kroner, men det rækker lige præcis ikke til drømmebilen for de fleste, en sort VW Up. Den koster nemlig ca. 98.000 kroner, når tillæg for den sorte lak og leveringsomkostninger tælles med. Men VW Up har noget, de unge vil have.

Den blev nemlig udpeget som favoritbilen, også når de unge skulle nævne deres ønskebil uden at få oplyst bilens mærke.

Mærket betyder mindre

Mange af de unge falder umiddelbart for VW Up, også selv om de ikke er klar over, hvilket bilmærke det er. 62 procent af de unge mellem 19 og 21 år udpegede således VW Up som deres favorit bare ved at se på den – når de så fik at vide, at det var en VW Up, ville 65 procent gerne have den.

I andre tilfælde kan de unge egentlig godt lide en bil, når de bare ser den. Men når de får at vide, hvilket bilmærke det er, kølnes deres interesse. Det rammer bl.a. Smart og Fiat. De 19-21-årige sætter nemlig Fiat Panda på en andenplads, som den bil, de gerne vil have, når de bare kigger på den. Når de får at vide, at det er Fiat Panda, forsvinder den helt fra deres ønskeliste.

En af de mest upopulære biler i undersøgelsen er Smart Fortwo, markedets mindste bil med en længde på 2,70 meter. Det er ellers en bil, der prøver at udstråle et ungdommeligt image, men det har ikke givet pote i den danske undersøgelse. I nogle af aldersgrupperne siger ca. 70 procent, at de ikke bryder sig om den.

Langt på literen

Generelt er det vigtigt for de unge, at bilen kører langt på literen. En undtagelse er gruppen på 22 til 24 år – for dem betyder det mest, at bilen har en høj komfort.

De unge er blevet bedt om at vælge mellem biler, der har en nypris på mellem 60.000 og 90.000 kroner.

På et tidspunkt sidste år kunne man få en Ford Ka til 60.000 kroner, men prisen er steget siden da. Den fås nu fra 66.000 kroner, og det er den billigste nye bil på markedet.

En brugt Up kan være løsningen

En brugt bil af mindste klasse vil derfor ofte være en oplagt mulighed for en ung bilkøber.

Favoritten VW Up har været på markedet siden foråret 2012. Hvis man drømmer om at finde en brugt VW Up til det halve af nyprisen, bliver man skuffet. VW Up holder nemlig sin værdi rigtig godt.

Politiken har kigget efter brugte VW Up på diverse brugtbilsites, og den laveste pris, vi har set, er 70.000 kroner.

En ny Up fås fra 90.000 kroner. Det høje prisniveau på brugte VW Up bekræftes af direktør Claus Nyboe fra brugtbilsitet Biltorvet.dk. Han noterer, at en snart tre år gammel brugt VW Up burde koste 65.000 kroner, men at den ofte står til 75.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

VW Up til høje brugtpriser

»Det normale prisfald på en brugt bil er cirka 13 procent per år, men VW Up ligger helt nede på 9-10 procent. I løbet af tre år mister en VW Up altså cirka 10 procent mindre i værdi, end hvad man normalt regner med«, siger Claus Nyboe.

Han nævner Citroën C1 som en anden mikrobil, der holder værdien godt, men ikke helt så godt som VW Up.

Private sælgere af en VW Up skruer åbenbart også lidt op for prisen, mener Claus Nyboe.

»Det virker, som om den store efterspørgsel på især VW Up får de private sælgere til at have urealistiske forventninger til, hvad de kan få for en brugt VW Up. Priserne er helt på niveau med priserne hos forhandlerne, uden at køberne får helt den samme sikkerhed. Hos forhandlerne får køber to års reklamationsret og til tider også en udvidet garanti. Så man kan godt argumentere for, at priserne hos de private sælgere burde være lavere end hos forhandlerne, men det er ikke tilfældet«.

Biltorvet.dk var der først på ugen 101 brugte VW Up til salg. 22 af dem var sorte, og de burde tiltale unge købere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce