Annonce
Annonce
Annonce
Biler

Minibil med overraskende god plads og en fiks iPod-indgang

Hyundai i10 er usædvanlig blandt de mindste biler ved at give valgmulighed mellem to forskellige motorer. Vi prøver den kraftigste.

Gem til liste

fakta

  • Pris: 127.000 kroner
  • Motor: 1,2 liter / 86 hk
  • Forbrugstal: 21,7 km/l
  • CO2 -udslip: 108 g/km*
  • Årlig ejerafgift: 1.040 kroner
  • Antal stjerner i Euro NCAP: 4
  • Topfart: 168 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t. 12,2 sek.
  • Garanti: 5 år
  • Antal airbags: 6
  • Aircondition: ja
  • MP3-stik til radio: ja

Godt: Komfortabel, meget let at betjene.

Skidt: Dyster kabine, dækstøj ved motorvejsfart.

Konkurrenter:

Cheverolet Spark 1,2 LT
Motor: 1,2 liter / 82 hk
Pris: 122.000 kr.

Kia Picanto 1,2 Motion Plus m/AC
Motor: 1,2 liter / 85 hk
Pris: 119.000 kr.

Suzuki Alto 1,0 GL Aircon
Motor: 1,2 liter / 68 hk
Pris: 113.000 kr.

På ét punkt er Hyundai i10 et usædvanligt tilbud i prisklassen omkring 100.000 kroner: Den giver nemlig sin køber et valg mellem to forskellige benzinmotorer. Hovedparten af de mindste biler tilbydes kun med én motorvariant.

Her har vi fat i Hyundai i10 med den største motor på 1,2 liter og 86 hk, og de ekstra kræfter i forhold til basismodellen synes at være pengene værd. Da vi prøvede modellen med mindste motor på 1,1 liter og 66 hk i november 2008, skrev vi ganske vist, at den føltes ganske veloplagt op til 100-110 km/t., men den store motor giver naturligvis ekstra overskud, samtidig med at den næppe bruger meget mere benzin.

LÆS ARTIKELHer er de billigste bilers top 12

Hyundai siger, at 1,2’eren kører 21,7 km per liter ved blandet kørsel – vi har ikke selv målt forbruget, men det vil formentlig være muligt at køre 18-19 km/l uden de helt store anstrengelser.

Noget af det, der bidrager til den fine økonomi, er de små 13-tommers hjul. De får bilen til at se en smule vakkelvorn ud, men har ingen negativ indflydelse på køreegenskaber. Og ejeren vil helt sikkert være glad for den beskedne hjuldimension, hvis der skal skiftes til vinterdæk. Små dæk er en hel del billigere end store.

God plads på forsæderne
På førersædet føler man sig egentlig ikke hensat til en lille bil. Der er forbavsende god plads i alle retninger, og sædet er så højt monteret, at ind- og udstigning foregår uden problemer. Sæderne er også så velpolstrede og støttende, at de vil være gode på en langtur.


Opgraderet.  Hyundai i10 har for kort tid siden fået en behersket ansigtsløftning, som især gav sig udslag i et ændret design af fronten. Dystert. Dette kig fra bagsædet illustrerer, at sort er den dominerende farve i kabinen.
Alt rundt om førerpladsen er placeret så logisk, at det hele nærmest kan betjenes i blinde. Det gælder også radioen, der har store knapper, som man sjældent går fejl af.

Den har også en ret eksklusiv detalje: Nemlig den fine usb-indgang til en iPod, så man kan styre musikvalget direkte fra radioen. Og minsandten om der ikke også er to 12V-strømudtag – det ene kan bruges til en gps i forruden, mens det andet kan levere strøm til børnenes grej på bagsædet.

Foran i kabinen finder vi også et par velplacerede kopholdere og rum til småting.

Testbilen havde det højeste udstyrsniveau, Comfort. Det omfatter tre afgørende udstyrsdetaljer, som mangler i de to billigere udgaver, Base og Classic: nemlig aircondition, bagrudevisker og intervalvisker på forruden.

Kabinen er dog udpræget dyster – den dominerende farve er sort hele vejen igennem.

LÆS BILTESTFørste test af ny skarp koreaner i firmabilsklassen

Kvik fra start
Med 1,2-motoren har Hyundai i10 et kvikt antrit, når lyskurven skifter fra rødt til grønt. I bytrafik er den derfor overhovedet ingen sinke, men motoren har et lidt irriterende karaktertræk: Ved udkobling bliver motoren hængende oppe i omdrejninger i noget, der føles som en evighed, men som nok kun er et halvt til et helt sekund – det er dog nok til, at det virker irriterende ved gearskift, og vi lærte hurtigt at indlægge en lille tvangspause ved gearskift. Selve gearskiftet går så let og præcist, at det nærmest kan knipses på plads, og det understreger indtrykket af, at Hyundai i10 er superlet at køre og nem at blive dus med.

Bilen er ret overbevisende på dårlig vej. De små hjul opfanger fint hullerne, men der forekommer at være lidt rigeligt hjulstøj ved motorvejskørsel. I denne omgang oplevede vi ikke stærk blæst i bilen – det gjorde vi ved den første prøvekørsel af Hyundai i10 for lidt over to år siden, og dengang konkluderede vi, at blæsten kastede ret meget rundt med bilen.

Indtil videre er Hyundai i10 i år den tredjemest solgte herhjemme i sin klasse, kun overgået af Chevrolet Spark og Toyota Aygo. Et pluspunkt ved Hyundai i10 er fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

LÆS BILTESTChevrolet Spark giver for lidt for pengene

PolitikenPlus
  • Taske Sort, lækker og rummelig taske, i flot design. Tasken passer perfekt som en arbejdstaske med plads til en bærbar, men også til hverdagens udfordringer og oplevelser.

    Pluspris 1.399 kr. Alm. pris 1.699 kr. Køb
  • Forstå vinene fra Italien Oplev nogle af de vinområder der anses for at være de mest betydningsfulde i verden på nærmere hold.

    Pluspris 395 kr. Alm. pris 550 kr. Køb
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Mor & Søn Vinder af Bedste Film ved Guldbjørnen

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Spil Et anderledes børne/familie-spil, hvor du som deltager befinder dig i den hyggelige forlystelsespark, Monsterland.

    Pluspris 170 kr. Alm. pris 250 kr. Køb