Annonce
Annonce
Annonce
Biler

Ny hybridbil kører bedst i byen

Især i bytrafikken glimrer hybridudgaven af Toyota Yaris. Det kræver dog tilvænning, hvis man for alvor vil spare brændstof.

Gem til liste

Toyota Yaris 1,5 VTT-i-Hybrid H2

Pris: 226.000 kroner

Motor: 1,5 liter/ 100 hk (elmotor: 60 hk)

Forbrugstal: 28,6 km/l

CO*-udslip: 79 g/km

Årlig ejerafgift: 560 kroner

Antal stjerner i Euro NCAP: 5

Topfart: 165 km/t.

Acc. 0-100 km/t.: 11,8 sek

Garanti: 3 år

Antal airbags: 7

Mp3- forbindelse (f.eks. iPod) til radioen:
Aux-stik: ja
USB-stik: ja

Konkurrenter:

Honda Jazz 1,3 Hybrid Elegance aut.
Motor: 1,3 liter/98 hk
Pris: 254.000 kroner

Peugeot 208 1,4 e-HDI ESG Active
Motor: 1,4 liter/ 68 hk
Pris: 194.000 kroner

Kia Rio 1,1 CRDI Eco Plus
Motor: 1,1 liter/ 75 hk
Pris: 159.000 kroner

Godt: Nem at betjene. Højt udstyrsniveau. Lydløs elmotor.

Skidt: Nogen støj fra benzinmotor og vind. Ingen mulighed for anhænger.

En velkørende og brændstofbesparende bybil, men ikke nødvendigvis det oplagte valg, hvis man hovedsagelig færdes på lande- og motorveje.

Efter en uges bekendtskab med den kombinerede el- og benzindrevne Toyota Yaris Hybrid er der både opstemte ord og mere forbeholdne bemærkninger på notesblokken.

Yaris Hybrid er absolut på hjemmebane i de større byer, hvor man skiftevis har fri bane, triller adstadigt frem og holder stille, så motoren takket være stop-start-systemet af sig selv går i stå.

Når man sætter i gang og ved lave hastigheder, kører bilen på elmotoren alene uden at give ret meget lyd fra sig. Under kørslen justeres fordelingen mellem elmotoren og benzinmotoren løbende, og man er sjældent i tvivl om, hvornår man kører på benzin – det kan godt høres, især ved høje hastigheder.

LÆS OGSÅBiltest: Slankekur gør Peugeots nyeste godt

Ellers kan man følge med på ’omdrejningsskiven’, som i denne bil viser, om man kører hhv. ’charge’, hvor batteriet lades op, brændstofbesparende ’eco’ eller ’power’, hvor benzinforbruget er højere.

dyt  Blåt. Blå er blevet de energifornuftige bilers signalfarve. Toyota Yaris Hybrid har således blå gearknop, blå stikninger på gearstangen og blå visere på instrumenterne.

Yaris Hybrid har det såkaldte CVT-automatgear som standard. Det er en trinløs gearkasse med et uendeligt antal gearudvekslinger, også kaldet milliongear. Alligevel får man ikke en helt glidende køreoplevelse – på de første ture føles det grangiveligt, som om der er trin undervejs. Stilen bliver mere glidende, jo bedre man lærer bilen og den rette speederdosering at kende.

Nøjsom bybil
Med tiden vil man sandsynligvis også kunne få mere valuta for sine benzinkroner. Ifølge bilens egen computer nåede vi i snit cirka 21 km på literen ved blandet kørsel – et stykke fra de lovede knap 29 km/l. Men der er ingen tvivl om, at bilen er mere nøjsom i byen end på lande- og motorveje, hvor elmotoren ikke har meget at bestille.

LÆS OGSÅ Biltest: Op ad bakke for bil med terrænevner

Normalt er en kørestil uden voldsomme nedbremsninger sagen, hvis man vil spare på brændstoffet, men i Yaris Hybrid gør bremsen nytte på flere måder: Bilen skal ikke oplades i et stik, for elmotoren fungerer som en generator, når man bremser.

Energien fra nedbremsning og motorbremsning, som i mange andre biler går til spilde som varme, opsamles her som elektrisk energi og lagres i hybridbatteriet, indtil det igen bruges til acceleration.

dyt  Blåt. Blå er blevet de energifornuftige bilers signalfarve. Toyota Yaris Hybrid har således blå gearknop, blå stikninger på gearstangen og blå visere på instrumenterne.

Motoren er ganske vaks, når man sætter i gang, men det tager sin tid at prygle bilen op i fart, hvis man kører i spareindstillingen ’eco’. Det gælder også oppe i fart, når benzinmotoren har overtaget, f.eks. ved overhalinger.

Yaris Hybrid har da også lidt ekstra at slæbe på – den er 20 cm længere og lidt tungere end andre Yarismodeller for at få plads til elektronikken. Til gengæld går det ikke ud over rummeligheden, hvilket er et plus. Bagagerummet er i fuld Yarisstørrelse, da hybridbatteriet er gemt under bagsæderne.

LÆS OGSÅBiltest: Citröens topmodel er som at flyve på business class

Passagerer bag i bilen fornemmer da heller ikke at gå glip af plads. Meldingen fra bagsædet er den typiske for biler i denne størrelse: O.k., men ikke overvældende pladsforhold.

Bagsædet kan inddrages til bagageplads, men vil man køre med påhængsvogn, skal man ikke vælge Yaris Hybrid – det kan den nemlig ikke.

Yaris Hybrid ligger godt og stabilt på vejen, men man må finde sig i nogen vindstøj, når det blæser.

Mere konkurrencedygtig pris
Toyota har været pioner, når det gælder hybridbiler – det er 15 år siden, Toyota Prius kom på markedet. Hidtil har det dog kostet ganske mange tusindlapper ekstra at vælge en hybridbil frem for rene diesel- eller benzinudgaver.

LÆS OGSÅNy Audi har næsten tre biler i en

Med Yaris Hybrid er valgmuligheden blevet mere spiselig: Ganske vist koster hybridversionen mindst 20.000 kroner mere end en Yaris med dieselmotor, men hybridmodellen har både automatgear og klimaanlæg som standardudstyr, og inkluderer man det i kalkulen, ændrer prisforskellen sig til 10.000 kroner i hybridens favør.

Et mere folkeligt gennembrud for Toyotas hybridbiler er dermed ikke længere så utænkeligt, som det har været. Den eneste hybridkonkurrent er Honda Jazz.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb