Annonce
Annonce
Annonce
Biler

Ny, frisk Skoda rummer hele familien

Den nye Octavia har teknik som en VW Golf, men giver mere plads til familien, også med bagage.

Gem til liste

Modeller Benzin eller diesel

Den nye Skoda Octavia kommer til Danmark omkring 1. april. En stationcar kommer til sommerferien.

I Danmark vil der fra begyndelsen være 4 benzinmotorer og 4 dieselmotorer på programmet ? alle med turbo.

Benzinmotorer er på 1,2 eller 1,4 liter og yder mellem 86 og 180 hk.

Dieselmotorerne er på 1,6 og 2,0 liter og yder mellem 80 og 150 hk.

Sikke et bagagerum, 590 liter stort. 1.580 liter med bagsæderne nede. Næsten som i en stationcar. Og med plads til både knæ og hoved i resten af kabinen byder Skoda Octavia sig til som en rummelig bil.

Den nye Skoda Octavia er tredje generation, og den er helt igennem præget af sin medlemsskab af VW-familien, hvor den deler motorer, undervogn og store dele af teknikken med VW Golf, Audi A3 og Seat Leon.

Ud over Skodamærket med den ’vingede bil’ i en ny blank version skiller den sig især ud med størrelsen. Den er trukket i både længde og bredde og har fået næsten 11 cm mere plads mellem hjulene end i sin forgænger. Selv velvoksne personer sidder o.k. bag chaufføren – måske får den større VW Passat eller Skodas egen Superb endog en helt ny konkurrent.

LÆS OGSÅFDM: Sådan passer du ekstra godt på din nye bil

Karrosseriet, der tidløst minder lidt om Audi A4 eller lignende, vi har set før, giver den som coupe mod bagenden. Det tager lidt hovedhøjde på bagsædet. Til gengæld har den en stor bagklap, der gør det nemt at komme ind med varer og store kufferter. Endda i en sådan grad, at den måske kan få nogle til at droppe drømmen om en stationcar, kaldet ’Combi’ hos Skoda.

Det vil vise sig, når combimodellen kommer til salg i Danmark lige før sommerferien, nogle måneder efter den femdørs hatchback, som får til salg-skiltet på omkring 1. april. Ud fra erfaringerne med de to første generationer af Octavia ventes det, at omkring 60 procent af de solgte modeller vil være combier. Hidtil har den bedst signaleret plads til barnevogn og hund i de familier, Skoda betragter som oplagte købere. Nu får familierne flere valgmuligheder.

Komfortabel kørsel
»Når Octavia betragtes som vores vigtigste model, ja, som hjertet i vores program af biler, skyldes det netop, at den rammer familierne i højere grad end blandt andre VW Golf, som vi konkurrerer med«, siger Skodas marketingchef, Peter Lorenzen.

Han henviser til, at Golf typisk bliver betragtet som en mere sporty bil end en Skoda. Selv om testture på bjergvejene nord for Faro i Portugal afslørede en komfortabel affjedring, som opsnappede selv større ujævnheder, var der ingen slinger eller stærk krængning, selv ikke når Skoda Octavia tog de skrappe sving med god fart. Det er ingen sportsvogn, men heller ikke kedeligt.

LÆS OGSÅ Privatleasing stikker snuden frem igen

Benzinmotoren på 1,2 liter og 105 hk er levende og trækvillig med solidt turbotryk fra under 2.000 omdrejninger i minuttet. Den vil kunne dække de flestes behov i Danmark, og nogle vil måske nøjes med seriens mindste motor med 86 hk, som ikke blev prøvet på denne tur.

Naturligvis rykker det mere markant med de to motorer, som Skoda venter bliver topsælgerne herhjemme, nemlig en 1,4-liters benzin med 140 hk eller en diesel 1,6 med 105 hk. Dieselversionen kræver dog hyppige gearskift for at runde sving og bakketoppe uden støn.

Masser af udstyr
Når Skoda Octavia trods størrelse ikke føles tung, men rimelig frisk, hænger det sammen med, at den trods væksten er blevet op til 102 kg lettere. Et faktum, der også betyder noget for forbruget af brændstof, hvor Skoda opgiver pæne forbrugstal svingende fra 17,5 km/l for en 1,8-liters benzin med 180 hk og op til 30,3 km/l for 1,6 diesel med 110 hk.

Sikkerhedsmæssigt kan Skoda Octavia leveres med masser af nyere tekniske finesser, som blandt andet kan holde afstanden til bilen foran, bremse automatisk ved forhindringer, holde kørebanen, genkende trafikskilte eller selv parkere. Det meste er ekstraudstyr.

LÆS OGSÅFiat Panda bliver både blidere og mere rå

Skoda Danmark forhandler stadig om udstyr på modellerne, men det lyder som sikkert, at alle modeller i Danmark som standard har aircondition og Crew Protect Assistant, der ved kollision blandt andet strammer selerne, ruller ruderne op, lukker et eventuelt soltag og sætter havariblinket i gang.

Og prisen? Et nogenlunde bud er en startpris på omkring 215.000 kroner, og det vil være 10.000-15.000 kroner under den billigste femdørs VW Golf.

Politiken var inviteret af Skoda.

PolitikenPlus
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

    Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og justerbart skær så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb