Foto: Mads Nissen

Du kan spare lette penge på dyre forsikringer

Lad andre gøre arbejdet og spar op mod 30 procent. Men hveranden gør det ikke.

Forsikring

Forsikring er en vare, som man betaler for med håbet om, at man aldrig får brug for den.

Men de årlige beløb, som skal sikre hjemmet, kolonihaven, børnene, hunden, bilen og rejserne ender ofte med at ligge upåagtet og suge stadig større beløb ud af forbrugernes betalingskonti.

LÆS ARTIKEL

»Det er klassisk. Den loyale kunde betaler ofte for meget for sine forsikringer. Det løber let op i 2.000-4.000 kroner for meget om året«, siger seniorjurist Mads Mølgaard Bräuner fra Forbrugerrådet Tænk.

Det sker blandt andet, fordi forsikringsselskaberne har det med at sætte priserne op år for år.

»Der sker umærkelige prisreguleringer på måske 250 kroner hvert år, og så bliver præmien (forsikringens pris, red.) typisk hævet, hver gang der er en storm. Før du ved af det, er forsikringen blevet 1.000 til 1.500 kroner dyrere på fem år«, siger Mads Mølgaard Bräuner.

Et tjek på pristjenesten Forsikringsguiden viser da også, at prisen på konkrete forsikringer kan svinge med 3.000 kroner for husforsikringen, knap 2.000 på indbo og over 4.000 kroner på bilen. Vel at mærke på forsikringer, der giver nærmest den samme dækning.

Flertallet er loyale

Trods de store besparelser er det meget få forbrugere, der udfordrer forsikringspriserne, oplyser kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

»Hvert år skifter omkring 10 procent udbyder, og tidligere undersøgelser tyder på, at over halvdelen af forbrugerne aldrig har overvejet at skifte«, siger han.

Forsikringer er et kompliceret produkt, som forbrugerne generelt beskriver som svært at gennemskue. De er også lidt kedelige. Kombineret med loyalitet giver det et marked med lille konkurrence og for høje priser. Loyaliteten kan hænge sammen med, at man som forsikringskunde med bilforsikring er vant til, at man ved at køre skadefrit kan blive ’en god kunde’ og måske slippe billigere.

»Forbrugeren kan godt have den der loyalitetsfornemmelse af, at det kan betale sig at være en god kunde. Men det der med at have et loyalt forhold til et firma, som du køber noget af, holder ikke. Det kan altid betale sig at udfordre prisen«, siger Niels Enemærke.

Det bekræfter erfaringer fra forsikringstjenesten findforsikring.dk, der lever af at formidle tilbud til forbrugerne, men ikke selv sælger forsikringer.

Her kan forbrugerne få tilbud på for eksempel deres indbo- eller husforsikring fra tre selskaber. Og det giver meget ofte gevinst, fortæller Kasper Kjems, Marketingchef i findforsikring.dk.

»De kunder, der skifter selskab, sparer i gennemsnit 2.200 kroner, viser vores beregninger. Det betyder, at der vil være nogle, der får mindre ud af det, men også nogle, der får væsentligt mere«, siger Kasper Kjems.

Han har set kunder spare langt over 5.000 kroner på at få gennemgået deres forsikringer, enten på grund af rene prisfald eller fordi deres behov for dækning har ændret sig efter mange år med samme selskab.

»Jo længere tid en kunde har været hos samme selskab, jo flere penge sparer de typisk ved at skifte, viser vores beregninger«, siger Kasper Kjems.

Selskaber gafler egne kunder

Det er lettere at udfordre prisen, end man skulle tro. Men man kommer ikke uden om at finde sin forsikringspolice frem og tjekke, hvad den dækker, og hvad man betaler. På forsikringsbranchens forsikringsguiden.dk eller andre pristjenester som comparo.dk eller samlino.dk kan du derefter tjekke, hvad den samme dækning koster i andre selskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Du behøver ikke at skifte selskab hele tiden, men det er en god idé at tjekke hvert eller hvert andet år om priserne ligger, hvor de skal«, siger Mads Mølgaard Bräuner.

Er dine forsikringer for dyre, kan du hente tilbud via findforsikring.dk eller kontakte det enkelte selskab direkte. Men prisen kan måske også rykkes i dit oprindelige selskab. Kunder, der er begyndt at flirte med andre selskaber, får ofte en ny god pris for forsikringer, som de ellers har haft til en højere pris i årevis, oplyser både findforsikring.dk og forsikringsselskabet Next.

»Vi hører fra vores brugere, at de bliver kontaktet af deres gamle selskab med en bedre pris, når de vil skifte. Og så vælger nogle at blive«, siger Kasper Kjems, mens administrerende direktør Pelle Martin Smidt fra Next konstaterer, at cirka 3 af 10 nye kunder hos Next bliver kontaktet af deres ’gamle’ selskab:

»Det virker, som om der er carte blanche til at sætte prisen ned, hvis der står på skærmen, at en kunde er ved at skifte til Next«.

Selskabernes iver efter at holde på kunderne kan forbrugerne bruge til egen fordel, mener Forbrugerrådet Tænks forsikringsekspert.

»Det er rart, at seriøse selskaber tilbyder deres kunder noget billigere. Som kunde kan du gøre, som man også kan med mobilabonnementer: Ringe og signalere, at man vil skifte, hvis man ikke får en bedre pris, siger Mads Mølgaard Bräuner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce