Forvirret. Flemming Frederiksen og hans kone, Rita, er begyndt at skifte til de energivenlige led-pærer, når der går en pære i lejligheden på Frederiksberg. Men emballagernes forsider er så svære at blive klog på, at Flemming konsekvent tjekker energimærket på bagsiden, når de nye lyskilder skal indkøbes. Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Forvirret. Flemming Frederiksen og hans kone, Rita, er begyndt at skifte til de energivenlige led-pærer, når der går en pære i lejligheden på Frederiksberg. Men emballagernes forsider er så svære at blive klog på, at Flemming konsekvent tjekker energimærket på bagsiden, når de nye lyskilder skal indkøbes. Foto: Finn Frandsen

Elektronikgigant politianmeldt for forbrugerfup med elpærer

Halogenpærer sluger mere strøm end andre pærer, men sælges som CO2-venlige sparepærer.

Energi

Det er da helt sikkert en sparepære«, lyder det fra Føtex-kunde Lotte Madsen, da hun bliver spurgt til den Philips halogenpære, hun er ved at tage ned fra hylden.

»Se selv, der står, at man bruger færre watt lige der«, siger hun og peger på forsiden af pakken, hvor budskabet understreges i venstre hjørne med ordet ecoclassic.

Men Lotte Madsen og andre forbrugere bliver snydt, når de skal vælge mellem de strømslugende halogenpærer, de nye led-pærer eller de klassiske energisparepærer.

LÆS ARTIKEL

For halogenpæren har energimærke D, og der findes ikke pærer i den størrelse på markedet, der bruger mere strøm end den. Det oplyser Jeppe Juul, der er transport- og energipolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd. Han er taget med på butiksbesøg og rådgiver venligt de kunder, der ligner store spørgsmålstegn, når de ser efter elpærer.

»Forbrugerne tror, at de køber noget godt og energivenligt, men køber i virkeligheden de værste pærer på markedet. Det er vildledende, og derfor har vi meldt producenterne til politiet«, siger Jeppe Juul, og peger på led- og energisparepærerne på hylden ved siden af, som er A-mærkede og et bedre valg.

Drop Eco Star

Philips, Osram, E3Light Retail og Eglo Danmark hedder de fire halogenproducenter, som pryder deres produkter med ord som eco star, super eco star, ecoclassic og eco halogen. På eco star-pakkerne opfordres forbrugeren til at vælge miljørigtigt med ordene: Make an effort, reduce emission of CO2.

Men for at spare skal forbrugeren droppe eco star og i stedet se på bagsiden af pakken. Det har ægteparret Flemming og Rita Frederiksen opdaget, fortæller Flemming, mens han studerer elpærerne i et andet supermarked, Kvickly på Frederiksberg.

»Det er let at misforstå det, der står på forsiden, så jeg vender dem efterhånden altid om og ser efter energimærket. Men det er snyd, det burde jo stå på forsiden«, siger han og vender halogenpakken rundt, ser D-mærkningen og fastslår at »den ville jeg aldrig købe«.

Positive miljøord på halogenpakkerne er ifølge Det Økologiske Råd i strid med både reglerne om energimærkning og markedsføringslovens par. 3. De handler blandt andet om, hvordan man må bruge miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen. Emballagerne sammenligner halogenernes energiforbrug med de gamle, nu forbudte glødepærer.

»Det er en klokkeklar lovovertrædelse, for du må kun reklamere for, at produkterne er energivenlige, når de er energimærket med mindst et A. I stedet prøver de at pushe forældet teknologi til kunderne«, siger Jeppe Juul.

Også Energistyrelsen understreger, at et produkt skal opfylde flere krav for at kalde sig energivenligt.

»Ifølge reglerne for ecodesign og energimærkning af lyskilder må lyskilder i energiklasse C eller D ikke sælges som energisparepærer eller lignende«, siger kontorchef i styrelsen Bjarke Hansen, som vil overlade det til domstolene at vurdere, om reglerne er brudt.

»Reglerne er lavet for at hjælpe forbrugerne, så det er tydeligt for dem, om de køber et energivenligt produkt«, siger Bjarke Hansen.

Osram og Philips afviser

Men Osram afviser, at man gør noget galt ved at skrive ’eco’ på pakkerne.

»Eco kan lige så godt være en forkortelse for økonomi (economy) som for økologi (ecology), og halogenpærer er lige nu billigere end energisparepærer og led-pærer«, lyder det i et skriftligt svar fra firmaets tyske kommunikationsafdeling.

Philips kalder pærerne Eco for at differentiere halogenerne fra traditionelle matte glødepærer.

»Pærerne sparer betydelig energi i forhold til traditionelle elpærer. I denne tid med omstilling af markedet er det godt, at forbrugerne har flere pærer at vælge imellem«, skriver Philips.

Energistyrelsen vil følge op på politianmeldelsen fra Det Økologiske Råd ved at foretage en markedskontrol med fokus på netop budskaber på emballagerne senere i år for at se, om producenterne af lyskilder giver forbrugerne den rigtige information.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce