Koordination. Hvis du er agressiv og følelsesladet under et spil, så klarer du deig dårlige end folk med høj koordinations- og samarbejdsevne.
Foto: CLAUS LUNDE (arkivfoto)

Koordination. Hvis du er agressiv og følelsesladet under et spil, så klarer du deig dårlige end folk med høj koordinations- og samarbejdsevne.

Digitalt

Vi bliver ikke voldelige af at begå virtuelle mord

Forskning viser, at voldelige computerspil kræver samarbejdsevner og overblik.

Digitalt

Svenske forskere går med en ny undersøgelse imod en udbredt teori om, at den vold man begår i computerspil afføder aggressivitet og voldshandlinger i virkeligheden.

Forskerne har med udgangspunkt i komplekse spil, hvor der kæmpes i løse hold, undersøgt, hvad der egentlig sker, når vi begår virtuelle voldshandlinger. De har tilbragt utallige timer på at observere spillere og på selv at spille de online spil. Det skriver videnskab.dk.

»Vi undersøgte, hvilke egenskaber spillerne skulle bruge for at klare sig godt,« siger Jonas Ivarsson, der sammen med to kollegaer fra Gøteborg Universitet har lavet undersøgelsen 'How gamers manage aggression'.

LÆS OGSÅ

»De situationer, spillerne løber ind i, når de spiller disse spil, kræver samarbejde og koordination på et meget højt niveau. Spillere med et køligt, strategisk og præcist overblik klarer sig bedst, mens følelsesladede og aggressive spillere konstant taber«, siger han til videnskab.dk.

Undersøgelserne viser altså, at voldelige computerspil kræver koncentration og samarbejdsevner, og at de ikke kan beskyldes for at føre til vold. Forskerne mener dog ikke, at man deraf kan udlede, at spillerne bliver bedre til at samarbejde i virkeligheden. Ligesom de heller ikke mener der er belæg for, at voldsdelen af spillet påvirker spillernes hverdag.

Fire nyere undersøgelser viser det modsatte
Siden programmet '60 minutes' i 1976 skabte protester over spillet 'Death Race', har påstanden om, at computerspillerede udvikler voldelig adfærd af at slå ihjel på skærmen, levet i bedste virkelighed.

Ved tilfælde af skoleskyderier i USA er agressive virtuelle spil, blevet beskyldt for at være med til at modne, ofte unge og mandlige, pistolmænd, til den hensynsløse vold de pludselig begår. Især ved Colombine High School drabene, fik spillet DOOM meget fokus.

Et utal af undersøgelser konkluderer da også det modsatte af, hvad den svenske forskergruppes undersøgelser viser.

Ifølge videnskab.dk er der alene over de seneste to år udgivet fire undersøgelser, der viser, at spillere bliver agressive af voldelige spil.

Alle underholdningsmedier har skabt frygt for vold

Lars Konzack, der er dansk spilforsker, mener at have forklaringen på, hvorfor forskerne er så glade for at give computerspil skylden for voldelig adfærd. Det siger han til videnskab.dk.

Han giver de svenske forskere ret i, at der ikke er belæg for at drage den konklusion, at virtuel vold overføres til virkelig adfærd.

LÆS OGSÅ

Han mener, at det i bund og grund skyldes, at forskere er bange for mediet, fordi de ikke forstår det. Og det er sket mange gange før.

»Alle underholdningsmedier fra jazzmusik over tegneserier til kortspil har skabt frygt for at skabe vold og aggression«, siger Lars Konzach.

Undersøgelsen 'How gamers manage aggression: Situating skills in collaborative computer games', er publiceret i Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce