FOKUS. Computerspillene gør børnene bedre til at koncentrere sig. (Arkivfoto - børnene på billedet har intet med den aktuelle sag at gøre).
Foto: FINN FRANDSEN

FOKUS. Computerspillene gør børnene bedre til at koncentrere sig. (Arkivfoto - børnene på billedet har intet med den aktuelle sag at gøre).

Computerspil giver ADHD-elever bedre koncentration

Spillene lærer børnene tålmodighed, strategisk planlægning og samarbejde.

Digitalt

Børn med ADHD og and koncentrations- og indlæringsproblemer har gavn af computerspil som undervisningsform.

Det er i hvert fald erfaringen fra Columbusskolen i Galten, hvor man i to år har brugt computerspil i timerne.

Hver dag spiller 8 elever i en af skolens klasser et nøje udvalgt computerspil. For tiden er det spillet Wolfenstein, der foregår under Anden Verdenskrig.

LÆS OGSÅ

Men ud over at spille spillet, underviser lærerne eleverne om krigsårene og krigens konsekvenser. Og det samme gælder for de andre spil, eleverne skal igennem.

På den måde lærer eleverne om historie igennem computerspillet, fortæller en af lærerne bag undervisningen, Tore Neergaard Kjellow.

»Vi snakker om den bane vi skal spille, og om hvordan det passer med historien. Når vi skal ind og stjæle dele fra Würtzburgradaren snakker vi om, hvad radaren var, og hvordan den hang sammen for eksempel med andre radarer i Nazityskland. Vi bruger spillet til at fange børnenes interesse og bruger det som en vej ind i stoffet«, siger han.

Lærer tålmodighed

Børnene i klassen har forskellige adfærds- og indlæringsproblemer, og de fleste har svært ved at koncentrere sig. Men med computerspillene er det lykkedes at komme af med de problemer, fortæller den anden lærer bag projektet, Stine Meldgaard Lassen.

»Eleverne er blevet bedre både til at læse og koncentrere sig. De lærer tålmodighed, strategisk planlægning, samarbejde og det at håndtere deres frustrationer«, siger hun.

LÆS OGSÅ

Flere andre steder forsøger man sig også med såkaldt 'Game Based Learning', fortæller forsker i computerspil i undervisningen, lektor ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet, Thorkild Hanghøj.

Han mener, at computerspil i skolen bliver mere udbredt i fremtiden.

»Oplevelsen af at være interaktiv og selv have en finger med i historien og handlingen er det, der skaber entusiasme blandt eleverne. Det kan computerspil. Men den oplevelse har mange elever i folkeskolen ikke, blandt andet fordi det almindelige undervisningsmateriale ikke interesserer dem«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce